چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان سیا قصد دارد پروژه‌ای را برای مطالعه برروی شیوه‌های مختلفی آغاز کند که انسان می‌تواند به واسطه آنها سیاره زمین را مهندسی کند، نور خورشید را مسدود یا محدود کند، دی‌اکسید کربن را از آسمان‌ها بزداید و ابرها را بارور سازد.

سازمان سیا

براساس گزارش فاکس، این پروژه که ژئومهندسی آب‌و‌هوا: بحث و بررسی فنی اثرات" نام دارد تحت حمایت آکادمی ملی علوم،‌سازمان ملی اقیانوس‌شناسی،‌ناسا و شورای ملی اطلاعات آمریکا قرار دارد.

ادوارد پرایس سخنگوی سیا درباره این پروژه می‌گوید طبیعی است که سازمان سیا بخواهد درباره موضوعی مانند تغییرات آب و هوایی با دانشمندان همکاری داشته باشد تا درک بهتری از این پدیده و عواقب آن برای امنیت ملی به دست آورد. اما پرایس اشاره‌ای به نقش دقیق سیا در این پروژه نکرد. نظریه‌پردازان همواره علاقه دارند تا دولت‌های مختلف جهان را به تلاش برای کنترل شرایط اقلیمی جهان متهم کنند. باروری ابرها از جمله تلاش‌هایی است که به چنین نظریاتی نسبت داده می شوند.

اولین  نشست گروه‌های مشارکت‌کننده در این پروژه 19 و 20 می در پشت درهای بسته برگزار شد. نشست دوم در واشنگتن نیز در 17 جولای و باز هم در پشت درهای بسته برگزار شد اما ادوارد دونلی رئیس این پروژه اعلام کرد هیچ موضوع محرمانه‌ای درباره این پروژه وجود ندارد و هم‌اکنون پروژه در مرحله ارزیابی برخی تکنیک‌های مهندسی از قبیل مدیریت تشعشعات خورشیدی و زدودن کربن به سر می‌برد. با این‌همه وی اشاره‌ای به مشارکت سازمان سیا نداشت.

دونلی گفت تمامی حامیان این پروژه به این موضوع به عنوان مبحثی علاقمندند که می‌تواند بروی اقتصاد، محیط‌زیست و امنیت ملی اثرگذار باشد. در سال 2008 مطالعه‌ای که توسط شورای ملی اطلاعات آمریکا انجام گرفت نشان داد تغییرات اقلیمی برای امنیت ملی این کشور تهدیدی بسیار جدی محسوب می‌شود.

در این گزارش آمده‌است تغییرات آب و هوایی و سیاست‌های وابسته به آن می‌تواند برروی ثبات داخلی در چندین ایالت مهم، بازگشایی خطوط دریایی و دسترسی به مواد خام و اقتصاد جهانی اثرگذار باشد و به علاوه عواقب شدید وابسته به جغرافیایی سیاسی را به بار خواهد آورد.

کد خبر 224509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز