گروه اجتماعی - مینا شهنی: درحالی‌که قرار است در هفته آینده مرحله نخست تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی آغاز ‌شود تمام اسناد تحقیق و تفحص پیشین تأمین اجتماعی که در یکی از اتاق‌های مجلس شورای اسلامی بوده‌ ناپدید شده است.

ماجرای ناپدیدشدن مدارک مربوط به تفحص از سازمان تأمین اجتماعی و شرکت‌های تابعه آن اگر چه چندی قبل در رسانه‌ها انتشار یافت اما هیچ کدام از مسئولان نخواستند یا نتوانستند این پرونده را پیگیری کنند.یکی از اعضای تیم تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی به تازگی در گفت‌وگو با سایت قانون گفته:

تمام اسناد به‌دست آمده از تخلفات سازمان تأمین اجتماعی که حجم آنها چندین کارتن را تشکیل می‌داد در داخل اتاقی در جنب کتابخانه مرکزی سازمان نگهداری می‌شد که کلید آن فقط در اختیار گروه تفحص‌کننده قرار داشت اما وقتی چندی بعد نمایندگان جهت مراجعه به اسناد به‌دست آمده به محل نگهداری رجوع کردند با حیرت تمام متوجه شدند که اثری از اتاق محل نگهداری اسناد نیست و بنا به‌دلیل نامعلوم دیوارهای اتاق تخریب‌شده و اتاق محل نگهداری از اسناد در سالن ادغام شده است.

بعد از گم شدن مدارک تحقیق و تفحص از مجلس خبرهایی منتشر شد تا افکار عمومی را به نبود تخلف چشمگیر در سازمان تأمین اجتماعی قانع کند، برای اطمینان از اینکه افکار عمومی به بهترین شکل ممکنه قانع شده‌اند که هیچ تخلفی در سازمان تأمین اجتماعی و شرکت‌های تابعه آن وجود ندارد، محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس هشتم اعلام کرد:

تخلف هزار میلیارد تومانی در صندوق تأمین اجتماعی صحت ندارد این مسئله را یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی که پیش از این رئیس کمیسیون بوده مطرح کرده اما پایه و اساس ندارد. منظور او از یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی سلیمان جعفرزاده یکی از اعضای هیأت تحقیق و تفحص تأمین اجتماعی، بود که ‌به صراحت اعلام کرده‌بود که تخلفی بیش از یک هزار میلیارد تومان‌ در این سازمان وجود دارد و این خبر در رسانه‌ها هم بارها و بارها منتشر اما هیچ اقدامی در اثبات و پیگیری این تخلف انجام نشد. پس از اظهارات نایب‌رئیس مجلس جعفرزاده سکوت کرد، اما سیدهادی مقدسی، رئیس وقت کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم که مدیریت تحقیق و تفحص از شستا را بر عهده داشت، مدیرعامل شرکت تازه تأسیس شستا شد.

این شرکت را مدیرعامل تأمین اجتماعی تأسیس کرد تا رقیبی برای شستا باشد و مدیریت شرکت‌هایی را که به جای بدهی دولت به تأمین اجتماعی واگذار شده بود بر عهده گرفت. شرکتی که خبر انحلال آن یک سال بعد منتشر شد و مقدسی رسما سمت مدیرعاملی‌اش را از دست داد، اگر چه هنوز هم نشانه‌هایی از فعالیت شرکت شستا‌ وجود دارد اما مقدسی این اقبال را نداشت که به‌کار با این تیم ادامه دهد. مجلس نهم یک‌بار دیگر تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی را کلید زد. براساس آخرین اخباری که تا‌کنون درباره دومین تحقیق و تفحص منتشر شده است محسن علیمردانی، نماینده مردم زنجان به ‌ فارس گفته: ابهاماتی در روند مدیریتی و اقتصادی تأمین اجتماعی برای نمایندگان وجود دارد که برای حل آن و شفاف‌سازی‌ مالی در تأمین اجتماعی کمیته‌ای 15نفره برای تحقیق و تفحص از این سازمان تشکیل شد که روز گذشته نیز هیأت رئیسه آن انتخاب شدند و هفته آینده مرحله نخست تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی آغاز می‌شود.

گاوصندوق شرط نخست

اعضای گروه جدید تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی باید بدانند که مهم‌ترین نیازشان یک گاوصندوق است تا مدارکشان را در آن نگهداری کنند. چرا که دست‌های حمایتگر تأمین اجتماعی قدرتی بسیار بیشتر از نمایندگان دارند.

کد خبر 223637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز