گروه اجتماعی: براساس گفته‌های مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، ‌دولت تمام بدهی‌هایش را به این سازمان پرداخت و تسویه حساب کرده است، از طرفی این سازمان‌ به هیچ شخص حقیقی و حقوقی بدهکار نیست و تمام بدهی‌هایش به مراکز درمانی را هم طبق عرف تا‌کنون پرداخت کرده است.

سعید مرتضوی، با اعلام این خبرها گفت: معادن 2و 3سیرجان که جزو معادن سنگ‌آهن و استراتژیک کشور هستند، براساس مصوبه دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شده که با انجام این واگذاری تقریبا دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی تسویه شد. به گزارش خبرگزار‌ها‌ او در مراسم تجلیل از چهره‌های ماندگار سازمان تأمین اجتماعی در شصتمین سالگرد این سازمان افزود: در حال حاضر سازمان تأمین‌اجتماعی هیچ بدهی به مراجع حقیقی و حقوقی ندارد.

این سازمان تمام اضافه‌حقوق و افزایش پایه حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان خود را پرداخت کرده و تمام بدهی‌های طرف‌های قرارداد خود اعم از پزشکان، داروخانه‌ها، بیمارستان‌های خصوصی و دولتی را تا فروردین‌ماه به‌صورت کامل تسویه حساب کرده است.

آمارهای عجیب

اسدالله عباسی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم گفت:پیش از آغاز دولت نهم، تعداد بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی 7میلیون و 162هزار نفر بوده‌ که اکنون به 12میلیون و 523هزار نفر رسیده‌اند و این نشان‌دهنده رشد 75درصدی بیمه‌شدگان است. این در حالی است که در آخرین آمارهای منتشر شده‌ از سوی سازمان تأمین اجتماعی به‌وجود 10میلیون بیمه‌شده اصلی اشاره شده است و مشخص نیست که منبع مورد نظر وزیر چه منبعی بوده که تعداد بیمه‌شدگان را 2میلیون بیش از آمار سازمان تأمین اجتماعی دانسته است.

حال همه‌ خوب است

اگرچه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از یک سو و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از سوی دیگر بر این نکته تأکید دارند که اوضاع سازمان تأمین اجتماعی خوب است و نسبت به 8سال گذشته در شرایط بسیار ایده‌آلی قرار گرفته است، نوع خدمات‌رسانی این سازمان به بیمه‌شدگان خلاف این واقعیت را ثابت کرده‌است، سازمان تأمین اجتماعی طی 8سال گذشته حتی نتوانسته خدمات درمانی مناسبی به بیمه‌شدگان و بازنشستگانش ارائه دهد،

تا آنجا که بازنشستگان این سازمان که همواره از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ملکی این سازمان برای دریافت خدمات درمانی استفاده می‌کردند، ‌از 2سال پیش ناچار دست به دامن بیمه‌های تکمیلی درمان شده‌اند، ‌وقتی کیفیت ارائه خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی با افت شدیدی روبه رو شد بازنشستگان با وجود مشکلات مالی ناچار شدند تا راهی جایگزین بیابند و با قطع امید از درمان رایگانی که سال‌های سال از بیمارستان‌های تأمین اجتماعی دریافت می‌کردند دست به دامن بیمه تکمیلی شوند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های درمانی‌شان را جبران کنند. اصرار‌ مدیران دولتی و مدیران سازمان تأمین اجتماعی بر طلایی خواندن اوضاع سازمان تأمین اجتماعی درحالی است‌که رضایتی در میان بیمه‌شدگان وجود ندارد و این اندکی جای شک و شبهه‌ دارد.

دخالت دولت از حد گذشته

دکتر مهدی کرباسیان، که یکی از مدیران عامل سابق تأمین اجتماعی است‌، با اشاره به اوضاع نابسامانی که در این سازمان به‌وجود آمده گفته است:در حال حاضر دولت بیش از اختیارات قانونی‌اش در اداره سازمان تأمین‌اجتماعی دخالت می‌کند که به‌نظر بنده این دخالت بعد از تأسیس وزارت رفاه و تأمین ‌اجتماعی برخلاف نیات خوب طراحان آن به‌تدریج و برخلاف روح این قانون شکل گرفت و در سال‌های اخیر با تغییرات پیاپی مدیریتی آشکارا تشدید شد. دولت‌ها وظیفه دارند به بحث‌‌ها وموضوعات کلانی مانند امنیت اقتصادی و اجتماعی توجه کنند، اما متأسفانه طی ۸ سال گذشته در حوزه رفاه وتأمین‌ اجتماعی شاهد عقبگرد در این زمینه بودیم.

کد خبر 224660
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز