گروه اجتماعی: سازمان تأمین‌اجتماعی دیروز 60 سالگی خود را با برگزاری مراسمی در سالن اجلاس سران و تقدیر از رئیس‌جمهور جشن گرفت.

60سال از فعالیت تنها سازمان بیمه‌گر کارگران در کشور سپری شده و بیمه‌شدگان اگر چه مالکان اصلی این سازما‌نند اما از عملکرد آن همواره ناراضی بوده‌اند. تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر با بی‌توجهی به قانون و نیز شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت‌هایش به هر چه ناراضی‌تر شدن کارگران، کارفرماها و بازنشستگان دامن زده‌ است. وعده‌های عمل نشده‌ای که از سوی مدیرعامل این سازمان به بازنشستگان داده شده به یکی از گلایه‌های دائمی آنها تبدیل شده‌است، یکی از این وعده‌ها واریز هر 4‌ماه 400هزار تومان به‌حساب بازنشستگان بود که بنا بود پارسال اجرا شود اما هرگز روی عمل ندید. اجرای قانون همسان‌سازی که به تصویب مجلس شورای اسلامی هم رسیده است یکی دیگر از اختلافات میان بازنشستگان و مدیران سازمان تأمین اجتماعی است.

یکی از اعضای هیأت مدیره کانون بازنشستگان این سازمان گفت: در 8سال اخیر سازمان تأمین اجتماعی به حیاط خلوت مسئولان دولتی تبدیل شده است. عملکرد سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که دولت طلب ۳۴ هزار میلیارد تومانی این سازمان را نپرداخته است. علیرضا فرهادی از ناتوانی مسئولان سازمان تأمین اجتماعی درخصوص اجرای قانون همسان‌سازی‌ انتقاد کرد و به خبرگزاری ایلنا توضیح داد: بازنشستگان تأمین اجتماعی در شرایطی به‌سرمی‌برند که صرف‌نظر از بحران‌های اقتصادی با رفتار تبعیض گونه مسئولان نیز مواجه هستند. از مسئولان دولت جدید انتظار داریم که حداقل در مواجهه با مطالبات بازنشستگان صادقانه رفتار کنند.

عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرستان تهران با بیان اینکه همزمان با ورود مرتضوی به سازمان تأمین اجتماعی دولت مدعی شده بود که تمامی طلب ۳۴ هزار میلیارد تومانی سازمان را پرداخت کرده است، گفت: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با کاستن از خدمات درمان مستقیم، ترویج بیمه تکمیلی و همچنین تأخیر در پرداخت مطالبات بازنشستگان نشان داد که مطالبات سازمان را وصول نکرده است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز با انتقاد از اجرای مراسم برای تجلیل از رئیس دولت دهم گفت: سازمان تأمین اجتماعی در حالی قصد دارد هزینه مراسم تجلیل از رئیس دولت را بپردازد که به بهانه نبود منابع مالی به تعهدات خود در قبال بیمه‌شدگان عمل نکرده‌ است. حسن صادقی با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی بابت عدم‌اجرای قانون همسان‌سازی، نقض قانون الزام و تأخیر در پرداخت مابه‌التفاوت افزایش مستمری‌ها به مدیران سازمان معترض‌اند.

در شرایطی که سازمان تأمین اجتماعی به بهانه افزایش قیمت ارز دارو، قانون الزام را نقض کرده و خدمات درمانی را به بیمه‌شدگان می‌فروشد، برگزاری مراسمی مجلل برای تجلیل از عملکرد رئیس دولت هیچ توجیهی ندارد. این مقام صنفی کارگری با یادآوری اینکه در 8سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی با مداخله دولت متحمل زیان‌های جبران ناپذیری شده‌است، توضیح داد: در این 8سال 8بار مدیرعامل سازمان تغییر کرد، هیأت امنا به استناد اساسنامه‌ای نادرست جایگزین شورای‌عالی شد و در عمل هیچ مقامی درخصوص عملکرد سازمان پاسخگوی بیمه‌شدگان نبود.

در حال حاضر با گذشت حدود ۴‌ماه از سال جدید، هنوز سازمان تأمین اجتماعی درخصوص اجرای آخرین مرحله از قانون همسان‌سازی اقدامی نکرده است، گفت: این درحالی است که با پیگیری‌های کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری مجلس در بودجه سال ۹۲ اعتبار ۱۳۰۰ میلیارد تومانی برای همسان‌سازی‌ مستمری‌ها تعیین شده‌ است. او با یادآوری اینکه سازمان تأمین اجتماعی دارای مراکز متعددی برای برگزاری مراسم‌های مختلف است، گفت: معلوم نیست چرا در شرایط کنونی قرار است با پول بیمه‌شدگان چنین مراسم پرهزینه‌ای را در یکی از مجلل‌ترین اماکن پایتخت برگزار کنند.

کد خبر 223465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز