سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران از افتتاح موزه بنیاد امیرکبیر در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: یکی از سیاست‌های راهبردی شهر تهران این است که تهران قدیم را به عنوان نقطه هویتی شهر احیا کند و این در اولویت برنامه ماست.

به گزارش همشهری آنلاین، محمدباقر قالیباف در این باره افزود: خدا را شاکرم که این توفیق را پیدا کردم، امروز برای کاری مهم و بجا در جمع هنرمندان، اندیشمندان و بزرگان حضور پیدا کنم.

وی با بیان اینکه یکی از وظایفی که در ساختار و تشکیلات شهرداری‌ها به لحاظ وظایف قانونی لحاظ نشده، توجه به امور فرهنگی است، افزود: متاسفانه وظایف شهرداری ها بیشتر جنبه خدماتی و گاهی عمرانی دارد. درحالی که شهر محل زندگی انسانهاست و این مسائل باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

شهردار تهران اضافه کرد: شهرهایی مثل تهران گسترش بی‌رویه پیدا کرده‌اند و مسائلی مانند حاشیه نشینی، آلودگی هوا و صوت تهران را به شهری پراضطراب و شلوغ تبدیل کرده است. در این میان مهمترین وظیفه ما این است که تلاش کنیم کیفیت زندگی چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی ارتقا یابد.

قالیباف با بیان اینکه همه سعی و تلاش ما در دوران خدمت در شهرداری این بوده است که در حین توجه به مسائل عمرانی و خدماتی به مسائل فرهنگی، اجتماعی و هنری نیز توجه شود، اظهارکرد: باید به روح و روان شهر توجه کنیم. بنده سه ماه بعد از ورودم به شهرداری به این موضوع تاکید کردم که شهرداری باید از نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود و ما باید فعالیت‌ها را به این سمت سوق دهیم. البته در طول این دوران کارهای عمرانی و خدماتی خوبی هم انجام شد، هرچند معتقدم هنوز در خور شان مردم تهران نیست.

وی اضافه کرد: شهرداری‌ تهران در توسعه کالبدی مسائل فرهنگی که بسترساز حوزه های تربیتی و هویتی شهر است، اقداماتی را انجام داد که این اقدامات قابل توجه است. البته در اینجا نمی‌خواهم وارد مباحث آماری شوم .

قالیباف به فعالیت های شهرداری در عرصه سینما، تئاتر و مجسمه سازی اشاره کرد و گفت: در همین موزه‌ها نیز ما باید به سمت توسعه کالبدی موضوعات فرهنگی و هنری برویم تا این مکان‌ها به مجموعه‌ای برای تلاشگران این عرصه‌ها بدل شود و آنها بتوانند فکر، روح و اندیشه شهر را توسعه دهند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی خود را حفظ کنیم و آن ها را به الگویی برای نسل های آینده تبدیل کنیم، تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون مرکز شهر برخلاف دیگر شهرهای جهان که محدوده هویت شهری است به بی‌هویت‌ترین قسمت شهر تبدیل شده است.

قالیباف ادامه داد: متاسفانه هم اکنون وقتی در حصار ناصریه که محدوده منطقه 12 است قدم می زنیم، هویت تاریخی شهر را کمتر می‌بینیم. تلاش ما بر این است که تا در حد توان به احیای هویت تاریخی شهر بپردازیم.

شهردار تهران اضافه کرد: زمانی که قرار بود خیابان 15 خرداد را ببندیم، با مشکلات و مقاومت‌های مختلفی روبرو شدیم. این مقاومت‌ها تنها به این دلیل بود که می‌خواستیم این مکان را آرام‌تر کنیم تا محلی برای قدم زدن مردم باشد. البته خوشبختانه با وجود مقاومت‌ها این اتفاق افتاد و در کمتر از یک سال به مطالبه شهروندان تبدیل شد. به طوری که از شهرداری می‌خواهند که اجرای این طرح را در بخش های مختلف تهران قدیم انجام دهد. این مسائلی است که می تواند نسل فعلی را نسبت به گذشته بیشتر آشنا کند.

وی در ادامه اظهارکرد: امیدواریم با کمک اندیشمندان و بزرگان بدون آزمون و خطا هویت اصلی فرهنگی، هنری ، دینی ، ملی و انقلابی احیا و شرایط زندگی بدون دغدغه در شهر تهران فراهم شود.

قالیباف اضافه کرد: این ظرفیت در شهر تهران هم به لحاظ مادی وهم به لحاظ معنوی وجود دارد.

وی در ادامه از افتتاح موزه بنیاد امیرکبیر در آینده ای نزدیک خبر داد و اظهار داشت: سعی ما بر این بود که این موزه در زمان حیات دکتر حسن حبیبی که برای این مجموعه زحمات زیادی کشیده بود، افتتاح شود اما این امر میسر نشد. هم اکنون این موزه آماده شده و در آینده ای نزدیک در منطقه7 افتتاح می شود .

قالیباف اضافه کرد : یکی از سیاست های راهبردی شهر تهران این است که تهران قدیم را به عنوان نقطه هویتی شهر احیا کند و این در اولویت برنامه ماست. برنامه ریزی آن هم صورت گرفته و در طرح جامع و طرح تفصیلی نیز دیده می شود. امیدواریم در کمتر از یک دهه تهران قدیم را در این حصار ناصری قدیم ببینیم.

کد خبر 223376
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز