همشهری آنلاین: شهردار تهران با بیان اینکه بیش از 2 سال است دولت حتی یک اتوبوس جدید به تهران اختصاص نداده است گفت: طی دو سال گذشته حتی یارانه‌های اتوبوس و مترو از سوی دولت واگذار نشده بااین وجود حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای کاری مدیریت شهری قرار داشته و خواهد داشت.

 محمد باقر قالیباف در مراسم ورود 161 دستگاه اتوبوس دو کابین و افتتاح خط 8 بی آر تی با بیان این مطلب افزود: در روزهای آغازین کار در مدیریت شهری وضعیت اتوبوسرانی بسیار نامناسب بود و اولین معضلی که با آن مواجه شدیم وضعیت بحرانی اتوبوسرانی بود چنانچه اعتصاب و مشکلاتی در این مجموعه به چشم می‌خورد و پیکر اتوبوسرانی زخم های کهنه و عمیقی داشت.

وی ادامه داد: اگرکسی به کارهایی که انجام می‌شود دقت نکند هم، ذره ذره کارهای ما در پیشگاه خدا ثبت می‌شود هرچند مردم ما هم با انصاف و آگاه هستند و به درستی می‌بینند و تشخیص می‌دهند و اگر کسانی می‌گویند مردم تشخیص نمی‌دهند باید بدانند این ما هستیم که گاهی اوقات بد تحلیل می‌کنیم از همین جهت هم در باورهای دینی ما، رضایت مردم نشان از رضایت خدا دارد.

شهردار تهران با بیان این که شرایط گذشته اتوبوسرانی قابل قیاس با امروز نیست گفت: نقشی که حمل و نقل عمومی در اقتصاد شهر، رفع آلودگی هوا، صرفه جویی در وقت مردم و مشکلات شهر دارد بسیار مهم و غیر قابل انکار است و حمل و نقل عمومی بر پایه مترو و اتوبوسرانی مستقر است.

قالیباف گفت: تغییر رویکرد و مدرن سازی در مجموعه اتوبوسرانی از مهم‌ترین اقدامات در دست بوده چنانچه امروز آمارها نشان می‌دهد با تعداد کمتری ناوگان ، موفق به جابه جایی حجم بیشتری از مسافران شده‌ایم که این نشان می‌دهد مهندسی و روش درست بوده و کیفیت ارتقاء یافته است.

قالیباف با اشاره به این که در زمان احداث اولین خط بی آرتی در تهران مخالفت‌های جدی بااین سیستم شد گفت: در هر جلسه فنی و تخصصی که برگزار می‌کردیم همه این سیستم را بسیار خوب و موثر می‌دانستند و حرفی نبود و کاملا، بحثی منطقی بود اما روز بعد روزنامه‌ها را که نگاه می‌کردیم می‌دیدیم حرف هایی زده شده که همه را متحیر می‌کرد، حرف‌هایی که روشن است ریشه درحسادت و بداخلاقی های سیاسی داشت.

وی با اشاره به این که نخستین خط بی آر تی حد فاصل میدان آزادی تا پایانه شرق طی 48 ساعت احداث شد گفت : طی یک جمعه و شنبه که تعطیل رسمی بوده این خط اجرایی شد و با وجود آن که هوا بسیار بد و شرایط کار بسیار سخت بود به همه همکارانم تاکید کردم که احداث این خط را طی مدت مقرر انجام دهند چرا که با توجه به جریانات سیاسی اطمینان داشتیم در روز یک شنبه دیگر نمی گذارند کار انجام دهیم.

وی ادامه داد: برخی از منتقدان می‌گفتند احداث این خط در مسیر خط 4 مترو غیر منطقی و نادرست است و با بهره برداری از خط مترو ، بی آر تی در این مسیر بلااستفاده می‌ماند اما امروز شاهدآن هستیم که هم مترو و هم خط بی آر تی دراین مسیر با حجم انبوهی از مسافران خدمات رسانی می کنند و خطوط اتوبوس های تندرو توانسته نقش و جایگاه ویژه ای را در حمل و نقل عمومی شهر به دست آورند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه بزرگراه امام علی (ع) نیز 30 سال متوقف مانده بود و اقدامی برای تکمیل آن صورت نمی‌گرفت گفت: زمانی‌که ساخت این پروژه متوقف مانده بود منتقدان یک حرف می‌زدند و الان که اجرایی شده ده‌ها حرف که این نشان از بهانه جویی دارد و ریشه در حسادت یا بداخلاقی سیاسی.

قالیباف با تاکید براینکه ما یاد گرفته ایم حرف هایی را که ریشه در بد اخلاقی سیاسی و حسادت دارد مورد توجه قرار ندهیم گفت: اینگونه حرف‌ها را نباید پاسخ داد و ما باید گوشمان به سمت حرف‌های منطقی و خرد جمعی باشد و با عقلانیت به مردم خدمت کنیم.

شهردار تهران گفت: بیش از 2 سال است دولت حتی یک اتوبوس جدید به تهران اختصاص نداده و طی دو سال گذشته حتی یارانه‌های اتوبوس و مترو از سوی دولت واگذار نشده با این وجود حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای کاری مدیریت شهری قرار داشته و خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: امروز با ورود بیش از 160 اتوبوس دو کابین جدید به ناوگان، روزانه 320 هزار نفر به ظرفیت جا به جایی ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده می‌شود که با افزایش این اتوبوس‌ها به مرز 300 دستگاه تا مهر ماه، در مجموع بیش از 600 هزار نفر به ظرفیت اتوبوسرانی افزوده خواهد شد.

قالیباف در ادامه با تاکید براینکه درتلاشیم تا خط بی آر تی جدیدی را در مسیر بزرگراه امام علی (ع) تا مهر ماه راه اندازی کنیم گفت: این خط یکی از خطوط مهم و تاثیر گذار در شبکه اتوبوسرانی تندرو خواهد بود چراکه ضمن اتصال شمال به جنوب شهر با چند خط مترو و بی آر تی، تقاطع خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین نیمه جنوبی خط 3 مترو به زودی به بهره برداری خواهید رسید که این بخش از خط از بزرگراه آیت ا.. سعیدی و جاده ساوه آغاز شده و تا چهار راه ولی عصر (عج) ادامه می‌یابد.

شهردار تهران تصریح کرد: نیمه جنوبی خط 3 مترو ضمن اتصال جنوب شهر به مرکز، می‌تواند نقش تاثیر گذاری در جا به جایی شهروندان داشته باشد و پیش بینی می‌شود خط 3 بعد از تکمیل بیش از یک میلیون مسافر را جا به جا کند.

قالیباف با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه درنقاط جنوبی شهر از اولویت های مهم مدیریت شهری است گفت: ما باید به این فکر کنیم کارگری که می‌خواهد از جنوب شهر به نقاط مختلف پایتخت سفر کند‌، چگونه و با چه وسیله‌ای می‌تواند تردد داشته باشد و اگر اتوبوس و مترو دراختیار این بخش نباشد چقدر از پول کارگری شان راباید هزینه رفت و آمد کنند ، ما باید اولویت را درهمه عرصه‌ها به جنوب شهر دهیم تا عدالت درعمل در عمل اتفاق بیفتد و مردم عدالت را در زندگی حس کنند.

کد خبر 223873
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز