هویت شهر، بازتاب ذهنیت و استنباط ساکنان شهر با زبان خاص و محسوسات و ادراکات از شهر است ؛ یعنی  معنایی که مردم به محیط انتزاعی شهر می‌دهند و از آن می‌گیرند.

نصر اله آباديان

علی‌محمد سعادتی /  شهردار منطقه ۱۲: هویت شهر از بعد انسانی، ظرفیت‌های شهر برای نمایش شایستگی‌های انسانی در محیط شهری است و از این‌ رو هرگونه تحول مثبت در شهر مستلزم اصلاح محیط اجتماعی شهر است. در واقع رشد نظام اجتماعی باعث ارتقای محیط کالبدی شهر خواهد بود.  
تهران به فرموده مقام معظم رهبری از یک طرف نماد آبادانی، صلاح، سعادت و سبک زندگی در کشور است و از طرف دیگر الگو و خط‌دهنده برای شهرهای سراسر کشور به شمار می‌رود.  
مدیریت شهری تهران با انباشت بیش از ۱۰۰ سال تجربه از تأسیس بلدیه طهران تا به‌ امروز این باور را سرلوحه فعالیت خود قرار داده که شهر تنها در جسمانیت عینی و کالبد شهری معنا نمی‌یابد، بلکه روحی است که کالبد را معنا می‌بخشد و آن را بدل به موجودی زنده می‌کند. فرهنگ همان روح است که جدا از شناسایی و اثرگذاری مدیریت شهری، در کالبد شهر دمیده شده و امر شهری را معنادار کرده است.  
منطقه ۱۲ شهر تهران دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد فرهنگی و اجتماعی است. بافت تاریخی ارزشمند و فرهنگ اصیل حاکم بر مردم آن می‌تواند دلایلی باشد که این منطقه را بهترین معرف شهر تهران بدانیم.
 به‌عبارت روشن‌تر، تاریخ و هویت شهری دور به نام طهران بر گُرده جایی حمل می‌شود که بسیاری عملکردها و کارویژه‌های پایتخت در آن ایفا می‌شود و برخورداری و نابرخورداری و انواع زیست شهری را در سطوح مختلف همنشین ساخته است.  
قلب طهران یکی از اصلی‌ترین قطب‌های تهرانگردی است که همه‌ساله در ایام هفته تهران، پذیرای تهرانگردان بی‌شماری است. این منطقه با توجه به نقشه‌های تاریخی دوره قاجاریه، در حصار ناصری قرار دارد و به همین دلیل به تهران ناصری نیز شهرت دارد.  
بنابراین از جاذبه‌های غنی گردشگری تاریخی و فرهنگی برخوردار است و این امر وقتی صحبت از هفته تهران باشد، مسئولیت ما را در منطقه‌ای که آن را همواره مهمانخانه شهر نامیده‌ایم، دوچندان می‌کند.  
هفته تهران فرصت خوبی برای شناخت و یادآوری ارزش‌های این منطقه به‌عنوان قلب طهران است؛ فرصتی که باید از آن بهترین بهره‌وری را داشت.
 به همین منظور ویژه‌برنامه‌های امسال هفته تهران در منطقه ۱۲ با شعار مکتب تهران و محوریت گردشگری مذهبی به دلیل قرارگیری در ایام ماه صفر، اربعین حسینی و سوگواری برای اهل‌بیت(ع)، ضمن توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.  
از جمله رویدادهای ویژه امسال که برای نخستین‌ بار است در تهران به اجرا درمی‌آید، برگزاری ‌برنامه‌هایی همچون تعزیه شهادت امیرکبیر در مدرسه دارالفنون و دوره‌های آموزشی بلدمحله است.  
من ضمن تأکید بر اهمیت بازیابی هویت شهری در احساس تعلق به شهر، معتقدم شهرها با تنوع سبک‌های معماری و ویژگی‌های فرهنگی از هم تفکیک می‌شوند و حفظ این تنوع، هویت شهری ما را می‌سازد. از این‌رو با بهره‌گیری از فرصت‌ هفته تهران باید به شناسایی و معرفی این المان‌ها و عناصر فرهنگی پرداخت که از جاذبه بسیاری برای شهروندان به‌ویژه نسل جوان برخوردار است.  

کد خبر 554134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha