گروه ادب وهنر-مهرنوش سلماسی: با آغاز ماه مهمانی خدا، سینماها نیز برای اجرای طرح اکران ویژه ماه مبارک رمضان آماده می‌شوند.

 طبیعی است که به‌واسطه گرمای شدید هوا،‌مردم روزه‌دار کمتر از بقیه ایام سال به سینما بروند. از سوی دیگر در ساعات پس از افطار می‌توان به جذب مخاطبان امیدوار بود.این در حالی است که در یکی 2سال اخیر و در ایام رمضان بلیت سینماها به‌صورت نیم بها عرضه می‏شد که این امر نیز نتوانست استقبال مخاطبان را به همراه داشته باشد. برخی معتقدند علت شکست این طرح نداشتن تبلیغات مناسب، رغبت نداشتن دفاتر پخش به اکران فیلم‌هایشان در این ایام و همچنین نبود فیلم‏های جذاب و اکران نشدن آثار جدید است. در چنین شرایطی سینماداران نیز تمایلی به اجرا کردن این طرح ندارند و می‏گویند اگر فیلمی ‏با کیفیت بالا و با تبلیغات مناسب در این زمان نمایش داده نشود همان بهتر که چراغ سینماها در این شب‌ها خاموش باشد چرا که با این وضعیت نفعی نخواهند برد. طی این سال‌ها طرح «اذان تا اذان» به طرح «افطار تا سحر» و در نهایت به «طرح رمضان» تغییر عنوان داد اما به‌نظر می‏رسد مشکل اصلی این طرح عنوانش نیست، چرا که در این ایام با وجود تمهیدات صورت گرفته از سوی نهادهای ذیربط در جهت رونق گرفتن گیشه باز هم سینمای ایران احیا نشده. اهالی سینما از «طرح رمضان» و علل کم‌رونقی سینماها در‌ماه رمضان می‏گویند.

سید‏هادی منبتی در این رابطه معتقد است تلویزیون نقش اساسی در معرفی این طرح به مردم دارد ولی این رسانه طی سال‌های اخیر ضعیف عمل کرده و باعث کم رونقی سینماها در ایام رمضان شده است. او می‏گوید: «یکی از دلایل شکست این طرح در سال‌های گذشته مربوط به تلویزیون بود زیرا هیچ‌گونه تبلیغی برای این طرح در سینما نشد. سال اولی که صاحبان پردیس‌ها پیشنهاد این طرح را دادند با استقبال خوبی همراه شد زیرا از شرایط بسیار خوبی برخوردار بود. سال اول صدا و سیما عنصر مهمی‏برای این طرح بود زیرا با تبلیغاتش این طرح را پشتیبانی کرد ضمن اینکه تبلیغات جزء الزامات صدا و سیما محسوب می‌شد. در آن سال فیلم‌های خوبی هم اکران شد ضمن اینکه فیلم‌های خاطره انگیز هم در سانس فوق‌العاده اکران می‌شد. همه این عوامل موجب شد تا این طرح با استقبال خوبی مواجه شود. روزه‌داران در این‌ماه در طول روز استراحت می‌کنند با توجه به اینکه در طول روز هوا گرم است و روزها طولانی است، شب‌ها را برای تفریح و سرگرمی‏به سینماها می‌روند.»

مدیرعامل مؤسسه تصویرشهر می‏گوید: «سال گذشته از طرف سینماهای حوزه هنری نیز در تحریم بودیم و فیلم‌ها هم از کیفیت خوبی برخوردار نبود. اگر فیلم‌ها در طول این یک‌ماه فیلم‌های جذاب باشد و در کنار فیلم‌های خاطره‌انگیز قرار گیرد به‌طور قطع این طرح موفق خواهد بود اما شنیده شده که شورای صنفی نمایش اعلام کرده فیلم‌هایی که پروانه نمایش آنها تمام‌شده است اگر می‌خواهند در این‌ماه اکران شوند پروانه‌شان را تمدید می‌کنیم و به این موضوع توجه نشده که منظور ما از فیلم‌های خاطره انگیز فیلم‌هایی مثل «مادر» علی حاتمی‏است که مردم نسبت به آن حس نوستالژیک دارند. اگر این اتفاق امسال نیز بیفتد ما با قدرت تمام از این طرح استقبال می‌کنیم و در خدمت مردم عزیز روزه دارمان خواهیم بود اما اگر این اتفاق نیفتد اصراری به اجرای این طرح نداریم و فکر می‌کنم همان روال معمولی را ادامه دهیم بهتر باشد.»

حبیب کاوش، سخنگو و عضو شورای صنفی نمایش نیز می‏گوید: «فراخوان اکران فیلم‌ها را هم به بخش دولتی و هم به بخش خصوصی منتشر کردیم تا فیلمی ‏متناسب با ایام مبارک رمضان در ژانرهای مختلف کمدی، اجتماعی، کودک، دفاع‌مقدس دارند به شورای صنفی اعلام کنند قطعاً ما در شرایط ویژه این فیلم‌ها را با بلیت نیم بها به اکران می‌رسانیم.» او که معتقد است این طرح هنوز میان مردم جا نیفتاده است در ادامه گفته: «پیش از این طرح فکر می‌کردیم اکران‌ماه رمضان اکران مرده‌ای است اما در سال‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که انرژی مردم تا قبل از افطار محبوس است و بعد از افطار این انرژی مضاعف در مردم آزاد می‌شود. ما به این نتیجه رسیدیم چرا از این انرژی و پتانسیل در جهت جذب مخاطب به سینما استفاده نکنیم. قرار بر این است که با نیروی انتظامی‏و اماکن هماهنگی لازم انجام شود و از افطار تا سحر سالن‏های سینما به روی مخاطبان باز باشد. مشغول رایزنی با عوامل برخی فیلمسازان هستیم تا بتوانیم فیلم‌هایشان را در‌ماه رمضان اکران کنیم. البته به صاحبان فیلم‌های اکرانی در عید فطر هم اعلام کردیم که می‌توانند نمایش فیلم‌هایشان را یک هفته زودتر از عید فطر یعنی بعد از شب‌های احیاء در سینماها آغاز کنند.»

سعید سعدی نیز با اشاره به اکران شدن فیلم‏های مناسب برای جذب مخاطب در این‌ماه می‌گوید: «شرایط مناسبی برای اکران آثار در این ایام وجود دارد چراکه سینماها تا سحر باز بوده و مردم نیز در این ساعات بیرون از منازل هستند. چنانچه فیلم‏های خوبی برای اکران در ایام‌ماه مبارک رمضان وجود داشته باشد و اطلاع‌رسانی درستی درباره این آثار انجام شود، می‌توان به موفقیت اکران فیلم‏ها در قالب طرح «اذان تا اذان» خوشبین بود.» سعدی نیز تلویزیون را به‌عنوان رسانه‌ای که می‌تواند نقش پررنگی در شناساندن این طرح به مخاطبان داشته باشد دانسته و معتقد است تبلیغات نقشی اساسی در رونق سینما در‌ماه رمضان دارد و می‌تواند تمایل مردم را به سینما رفتن افزایش دهد. این تهیه‌کننده می‌افزاید: «فیلم مناسبی برای اکران در‌ماه مبارک رمضان نداریم و باید آثار جذاب برای نمایش در این ایام در فهرست اکران سالن‏ها قرار گیرد. یکی از دلایلی که طرح اذان تا اذان در سال اول موفق بود و در سال‌های اخیر با اقبال مخاطبان روبه‌رو نشده، نبود برنامه‌ریزی مدون برای اکران فیلم در این ایام است. برنامه‌ریزی‌ها برای اکران فیلم در ایام‌ماه رمضان باید به حدی دقیق و مدون باشد که تهیه‌کنندگان را ترغیب به نمایش عمومی‏آثارشان کند. با افزودن 2نوبت اکران ویژه برای نمایش فیلم در ایام‌ماه رمضان، اتفاق خاصی نمی‏افتد، معتقدم از ظرفیت‌های موجود در این‌ماه به‌درستی استفاده نشده است.»

موفقیت اکران ویژه ماه مبارک رمضان نیازمند پیش‌شرط‌هایی است که فقط یکی از آنها وجود فیلم‌های خوب و جذاب روی پرده سینماهاست. اگر اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نگیرد و هماهنگی با اداره اماکن و نیروی انتظامی وجود نداشته باشد نمی‌توان به سرنوشت این طرح چندان امیدوار بود؛ کما اینکه در یکی دو سال اخیر شاهد استقبال قابل‌توجهی از فیلم‌ها در ایام ماه رمضان نبودیم. از سوی دیگر و باتوجه به فیلم‌هایی که هم‌اکنون روی پرده سینماها هستند می‌توان گفت جز «گذشته» و «چه خوبه که برگشتی» بقیه فیلم‌ها بخت چندانی برای موفقیت در گیشه ندارند. شاید هم قرار است فیلم‌های مهرجویی و فرهادی جور گیشه را در ساعات مابین افطار تا اذان صبح بکشند.

کد خبر 222443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز