گروه اقتصادی: اعضای آژانس بین‌المللی انرژی به تولیدکنندگان گاز طبیعی خصوصاً ایران و روسیه نسبت به ایجاد سازمانی همچون اوپک به منظور کنترل قیمت و عرضه گازطبیعی هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، 26 عضو آژانس بین‌المللی انرژی (نهاد مشورتی کشورهای صنعتی در مسائل انرژی در سازمان توسعه و همکاری‌های انرژی) در پایان اجلاس دوروزه خود در مقرّ این سازمان در پاریس، اقدامات تولیدکنندگان گاز در راستای ایجاد سازمان اوپک گازی را موجب تخریب بازارهای انرژی عنوان نموده و اعلام کردند کشورهایی همچون ایران و روسیه قصد دارند از منابع طبیعی غنی خود به عنوان اهرم فشاری علیه مصرف‌کنندگان انرژی استفاده کنند.

آنها از تولیدکنندگان گازطبیعی خواستند از ایجاد یک سازمان بین‌المللی با ساختاری مشابه سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) خودداری کنند.

«کاتسوهیتو آسانو» معاون ارشد وزیر امور خارجه ژاپن در این نشست گفت: «اگر تولیدکنندگان انرژی کنترل خود بر تولید را به طرز شدیدی تقویت کنند، سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز آنها کاهش خواهد یافت».

وزیر نفت نروژ نیز در سخنانی در این نشست با اعلام اینکه نیازی به تشکیل اوپک گازی نیست، گفت: «ماهیت بازار گازطبیعی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بر پایه روابط مستحکم میان تولیدکنندگان و مشتریان است و این وضعیت، ایجاد چارچوبی همچون اوپک را برای بازار گاز، دشوار می‌سازد».

راجر انوکسن که کشور متبوع وی سومین تولیدکننده بزرگ گازطبیعی جهان است، افزود: «البته مذاکره میان تولیدکنندگان به منظور تبادل دیدگاه‌ها درباره بازار گاز و چالش‌های آن، مطلوب است ولی مذاکره با ایجاد سازمان تفاوت دارد».

اعضای آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر کردند و تحلیل‌گران آن را نوعی ابراز نگرانی از «ملی‌سازی منابع طبیعی» خواندند، آورده‌اند: «ما از آژانس بین‌المللی انرژی می‌خواهیم تا فوراً مکانیسم‌ها و سیاست‌های مقابله با سیاست‌های تولیدکنندگان انرژی را اتخاذ کند و به بازارهای گازطبیعی تزریق نماید.»

کارشناسان نیز معتقدند در بازار گازطبیعی به علت پیچیده و بلندمدت بودن قراردادهای گازی، امکان مانور زیاد بر روی قیمت‌های گاز همچون بازار نفت وجود ندارد.

بزرگترین تولیدکنندگان گاز دنیا ماه گذشته در اجلاس مجمع جهانی گاز در قطر اعلام کردند کمیته‌ای به ریاست روسیه به منظور ارزیابی وضعیت بازار گاز ایجاد خواهند کرد. تحلیل‌گران این کمیته را گام نخست ایجاد سازمان همکاری‌های گاز نامیدند.

کد خبر 22233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز