همشهری آنلاین: معاون عمرانی شهردار تهران در مورد بلندپروازی بودن پروژه صدر گفت:‌ این پروژه برای توان مهندسی داخلی بلندپروازی بود اما بلندپروازی جاهلانه و از روی احساسات نبود و ما توانستیم از آن روسفید بیرون بیاییم.

سید مازیار حسینی در مراسم تکمیل عملیات نصب قطعات بتنی عرشه پل اصلی بزرگراه صدر و جمع کردن دو دستگاه جرثقیل‌های غول‌پیکر در جمع مهندسان و مسئولان اجرای این پروژه گفت: این پروژه قطعا تا شهریور 92 آماده بهره‌برداری خواهد شد؛ زمان شروع به کار این پروژه شهریور 90 بوده است و هنوز به دوره دوساله نرسیده اما در مراحل پایانی قرار دارد.

وی با بیان اینکه در طول این دو سال هیچگاه موتورها، دستگاه‌های سنگین و صدای کارکردن و در عین حال تردد مردم از کنار این پروژه متوقف نشده است، گفت: در واقع کارگاهی که ما برای این پروژه در نظر گرفته بودیم کارگاهی کوچک و چند منظوره بود.

حسینی با بیان اینکه "صدر بزرگ است چون هر اتفاق کوچکی در آن در همه سایت‌ها و رسانه‌ها اتفاقی بزرگ اعلام می‌شد" گفت: خیلی‌ها گفته‌اند که قالیباف برای اجرای این پروژه بلند پروازی کرده است و من این بلند پروازی را تایید می‌کنم چرا که توان مهندسی کشور و بلوغ و رشد آن برای اجرای چنین پروژه‌ای حداقل 20 سال عقب بود و رشد طبیعی پروژه‌ها باید برای 10 سال آینده پیش بینی می‌شد تا بعد به چنین پروژه‌ای برسند اما خدا را شکر بلندپروازی ما مبتنی بر عقل و تخصص بود نه جاهلانه و از روی احساسات.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه عمده پروژه‌های عمرانی به صورت سنتی اجرایی می‌شوند، اما پروژه بزرگراه صدر یک کار عمرانی به صورت صنعتی است افزود: بسیاری می‌گفتند مگر تحریم‌ها بر این پروژه هم تاثیر داشته؟ و من امروز از آنها سوال می‌کنم که آیا خرید و ورود چنین هیولاهای بزرگی (گنتری کرین) به کشور به همین راحتی امکان‌پذیر بود؟ و آیا برای باز شدن ال سی چنین پروژه‌ای از شعبه یکی از بانک‌های داخل شهر تهران اقدام کرده‌ایم و نه یک بانک خارجی؟ و آیا پس از باز کردن ال سی می‌توانستیم برای بارگیری مقصد گمرک بندر عباس را اعلام کنیم؟ و آیا همه این مشکلات به معنای تحت تاثیر تحریم قرار گرفتن نبوده است؟

این مقام مسئول در شهرداری تهران  ادامه داد:‌ برای انتقال 6 هزار تن کابل این پروژه که در اتصال دو قطعه عرشه اصلی به کار می‌رود حدود 300 تریلی به کار گرفته شده است که برای همین یک مورد مشکلات بسیاری ایجاد شد و من سوال می‌کنم که آیا در کل این دو سال همه نیروها در کشور بسیج شدند که به ما کمک کنند؟ و یا اینکه هرچه انجام گرفته توسط خود ما بوده است. پس اگر بگوییم بلند پروازی بوده اشتباه نکرده‌ایم اما بلند پروازی بر اساس اعتماد و تخصص بوده که خوشبختانه تا کنون از آن رو سفید بیرون آمده‌ایم.

معاون عمرانی شهرداری تهران با اشاره به بررسی و ارزیابی سه مشاور خارجی روی زمان نصب قطعات توسط جرثقیل‌های غول پیکر گفت: زمانی را که این متخصصان بین المللی برای نصب قطعات اعلام کرده بودند، 60 تا 72 ساعت بود اما نیروهای ما توانستند این زمان را به 26 ساعت تقلیل دهند و اگر این اتفاق نمی‌افتاد امروز ما در این مکان نبودیم و قطعا زمان طولانی‌تری برای اجرای این پروژه پیش بینی می‌شد و به همیچ وجه کیفیت را فدای زمان نکردیم.

حسینی با اشاره به لرزه‌خیز بودن شهر تهران و وجود حداقل 2 تا 3 گسل خطرناک در این شهر گفت: این پل بر اساس استانداردهای بین المللی طراحی شده و فلسفه "تغییر کنترل مکانی" را در آن اجرا کرده‌ایم که برای هواپیماها و خطوط هوایی رعایت می‌شود. به عبارتی فاصله بین عرشه و سرستون‌ها باعث شده تا در زمان وقوع زلزله یا هر حادثه دیگری امکان جابجایی و سر خوردن عرشه روی سرستون‌ها و رفع تداخل وجود داشته باشد.

وی افزود: همچنین برای آنکه خیالمان راحتتر شود از مجموعه "LAP" آلمان که یکی از معروفترین مجموعه‌های پل سازی در دنیاست خواستیم تا اقدامات شهرداری تهران در این پروژه را ارزیابی کند.

در حال حاضر دو جرثقیل غول پیکر (گنتری کرین) که برای نصب قطعات پیش ساخته عرشه بخش اصلی پل طبقاتی صدر استفاده شده بود از دو بخش شرقی و غربی به یکدیگر رسیده‌اند و قرار است طبق گفته حسینی ظرف دو هفته آینده این جرثقیل‌های غول پیکر که به صورت پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده‌اند جمع‌آوری شوند.

کد خبر 222322
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز