گروه شهری: گشایش کامل تونل ‌نیایش به روی تردد خودروها، سبب 545میلیون تومان صرفه‌جویی اقتصادی و کاهش 12.5دقیقه‌ای زمان سفرهای درون‌شهری خواهد شد.

براساس مطالعات ترافیکی صورت‌گرفته، استفاده از تونل‌نیایش به‌طور میانگین12.5دقیقه صرفه‌جویی زمانی نسبت به وضعیت قبل از احداث آن دربر دارد و از آنجایی که ظرفیت این تونل حدود 110هزار تردد و یا به‌عبارتی با احتساب متوسط 2.5مسافر در هر تردد 250هزارنفر در روز محاسبه شده‌است، این کاهش سفر ارزشی معادل 115میلیون‌تومان در روز خواهد داشت.

همچنین براساس همین مطالعات، بهره‌برداری از تونل‌نیایش سبب 430میلیون تومان صرفه‌جویی روزانه در مصرف‌سوخت خواهدشد که به‌این ترتیب منافع و به‌تعبیری صرفه‌جویی اقتصادی این طرح‌عظیم عمرانی را به‌رقم 545میلیون‌تومان در روز و 199میلیارد تومان در سال می‌رساند. ارزش‌اقتصادی کاهش زمان‌سفر دراین مطالعات براساس حداقل حقوق مصوب سال‌جاری که شامل 2200تومان برای هر ساعت کارخدماتی است، تعیین‌شده و احتساب میزان صرفه‌جویی در مصرف‌سوخت نیز براساس حداقل قیمت حامل‌های انرژی بوده است. گفتنی‌است پروژه احداث تونل‌نیایش با هزینه‌ای درحدود 800میلیارد تومان ساخته‌شده و به اعتقاد کارشناسان امر حداکثر در مدت‌زمان چهار سال، این مقدار هزینه به‌طور غیرمستقیم و با صرفه‌جویی‌های صورت‌گرفته بازپس گردانده خواهد شد.

کد خبر 204052
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز