همشهری آنلاین: فرانسه به سبب بستن حریم هوایی‌اش به روی هواپیمای حامل رئیس‌جمهور بولیوی عذرخواهی کرده و آن را سبب «اطلاعات متناقض» درباره مسافران این پرواز دانسته است.

اوو مورالس

به گزارش شبکه پرس تی وی، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه (۱۲ تیر) به سبب تاخیر در صدور مجوز برای ورود هواپیمای حامل اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی به حریم هوایی فرانسه ابراز «پشیمانی» کرد.

وزارت خارجه فرانسه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که درباره اقدام صورت گرفته در قبال مورالس متاسف است.

فیلیپ لالیوت، سخنگوی وزارت خارجه‌ی فرانسه گفت: «وزارت خارجه‌ی فرانسه با همتای بولیویایی خود تماس گرفت و پشیمانی خود را پس از حادثه‌ای که به سبب صدور دیرهنگام مجوز برای ورود هواپیمای رئیس‌جمهور مورالس به حریم هوایی کشور (فرانسه) روی داد، ابراز کرد.»

بولیوی اعلام کرد که فرانسه، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا از ورود هواپیمای مورالس به حریم هوایی‌شان ممانعت کردند، چرا که گمان می‌کردند این پرواز حامل ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه جاسوسی امریکا است.

پرواز مورالس که از مسکو به مقصد لاپاز حرکت می‌کرد در مسیر خود مجبور به فرود در اتریش شد. این هواپیما پس از ۱۲ ساعت توقف در وین آنجا را ترک کرد.

این حادثه نارضایتی بسیاری را در سطح بین‌المللی برانگیخت و به «ربایش ۱۳ ساعته‌» مورالس تشبیه شد.

ساشا لورنتی، سفیر بولیوی در سازمان ملل به گزارشگران در ژنو گفت که تصمیم کشورهای اروپایی برای ممنوعیت عبور هواپیمای مورالس از حریم هوایی‌شان ناقض «قوانین بین‌المللی» بوده است.

وی افزود که این عمل «اقدامی خصمانه» بر ضد کشورش و مساوی با «دزدیدن» رئیس‌جمهور بولیوی بوده است.

کد خبر 221738
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز