شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سه نفر از اعضای گروه مزدورانی که گفته می‌شود جهت ترور اوو مورالس اجیر شده بودند، در درگیری با نیرو‌های پلیس در سانتا کروز از ایالاتی که مخالفان رئیس جمهوری در آن اکثریت دارند، کشته شدند.

به گزارش بی بی سی، گفته می‌شود دو نفر از اعضای این گروه از کهنه سربازان جنگ‌های بالکان در دهه 1990 میلادی بوده‌اند. سه نفر از اعضای این گروه پنج نفره نیز توسط نیرو‌های پلیس در ایالت سانتا کروز دستگیر شدند.

به گفته پلیس بولیوی دو نفر از این افراد برای استقلال کرواسی از یوگسلاوی سابق در دهه 1990 فعالیت می‌کردند. وسه نفر دیگر نیز دارای ملیت ایرلندی، رومانیایی و مجارستانی بوده‌اند.

گفته می‌شود آن‌ها در حال طراحی جهت حمله به ساختمان‌های دولتی و شخصیت‌های مخالف در بولیوی بوده‌اند.

ظن آن می‌رفته که این افراد قصد داشته‌اند اوو مورالس و الوارو گارسیا لینرا معاون رئیس جمهوری بولیوی را ترور کنند. علاوه بر این مزدوران خارجی می خواستند روبن کاستاس فرماندار ایالت سانتاکروز که از مخالفان مورالیس محسوب می‌شود را به قتل برسانند.

تا کنون دلیل خاصی برای حمله این مزدوران به ساختمان‌های دولتی و مراکز محل استقرار مخالفان دولت ارائه نشده است.

مقامات بولیوی احتمال  می‌دهند که این افراد در حمله‌ای که در اوائل هفته جاری به خانه بک کاردینال کاتولیک انجام شد، دست داشته‌اند. از همین رو نیرو های پلیس که آنان مشکوک بوده‌اند رد پای آن‌ها را تاهتلی در سانتا کروز که در 900 کیلومتری لا پاس پایتخت بوده دنبال می کنند. پس از پیدا کردن مظنونین در این هتل میان آن‌ها و نیرو‌های پلیس درگیری مسلحنه رخ می دهد که بر اثر درگیری دو تن از مزدوران خارجی به نام‌های ماگیاروسی ارپاک تبعه رومانی و مایکل مارتین از اتباع کشور ایرلند کشته می‌شوند.

مورالس پیش از سفر به ترینیداد و توباگو برای شرکت در اجلاس کشور‌های قاره آمریکا اعلام کرده بود که که گزارش‌‌های نهادهای اطلاعاتی بولیوی حکایت از طرح یک توطئه تروردارند.

او گفته بود که برمبنای گزارش‌های این نهادها یک گروه متشکل از مزدوران خارجی قصد داشتند ما را به ضرب گلوله ترور کنند.

گزارش‌های اولیه دولتی از بولیوی حکایت از آن داشت که توطئه گران به نوعی با مخالفان مورالس در ارتباط هستند.

اما پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه روبن کاستاس از مخالفان دو آتشه مورالس خود نیز یکی از اهداف این مزدوران بوده‌ است. مارکوس فارفان وزیر کشور دولت مورالس در مصاحبه با رادیو بولیوی گفت:این گروه تروریستی یک استراتژی دارد ... آن‌ها تنها قصد ندارند تنها رئیس جمهوری و معاون وی را به قتل برسانند، بلکه طرح ترور مقامات دیگری نیز در برنامه آن‌ها بوده است.

کد خبر 79317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز