چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه بولیوی در واشنگتن اعلام کرد، آمریکا و این کشور به رسیدن به توافقنامه عادی‌سازی روابط دیپلماتیک "نزدیک" شده‌اند.

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، در دور دوم گفت‌وگوهای دوجانبه دو کشور بر سر بازگرداندن سفیران‌شان به پایتخت‌های یکدیگر به توافق نرسیدند.

دیوید چوکوئوانکا (David Choquehuanca)، وزیر امور خارجه بولیوی گفت: "ما به توافقنامه نزدیک شده‌ایم. ما به این امر رسیدیم که به کار برای رسیدن به توافقنامه چارچوب جدید ادامه دهیم تا امکان ایجاد رابطه سازنده‌ای را بیابیم."

روابط دو کشور سپتامبر 2008 و با اخراج فیلیپ گلدبرگ، سفیر آمریکا در لاپاز و گوستاو گزمان، سفیر بولیوی در واشنگتن قطع شد. دولت اوو مورالس، رییس جمهور بولیوی گلدبرگ را به اتهام حمایت از مخالفان اخراج کرد.

چوکوئوانکا با ماریا اوترو، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امر دموکراسی و امور جهانی و توماس شانون، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در نیمکره غربی ملاقات کرد.

گر چه توافقنامه نهایی برای ازسرگیری روابط حاصل نشده است، چوکوئوانکا گفت گفت‌وگوها "سازنده" و "نویدبخش" بود. او گفت درباره بخت‌های موفقیت مذاکرات "خوشبین" است و این مذاکرات در نیمه دوم نوامبر در لاپاز ادامه می‌یابد.

چوکوئوانکا از ایالات متحده به خاطر "اراده سیاسی" به منظور پیگیری مذاکرات تشکر کرد و گفت جلسه‌اش "پیشرفت فوق‌العاده‌ای" درباره همه موضوعات از جمله کمک‌رسانی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، بازرگانی و گفت‌وگوهای سیاسی داشت.

چوکوئوانکا به خبرنگاران گفت: "همه مثل هم فکر نمی‌کنند. همگی ما افکار مختلفی داریم. چالش ایجاد روابط خوب با وجود پذیرش اختلاف‌هاست."

اوترو گفت اجلاس تعهد دو پایتخت را به ایجاد روابط بهتر بر مبنای احترام دوجانبه نشان داد.

کد خبر 93908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز