شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین روز اعتصاب غذای رئیس جمهوری بولیوی که به منظور متقاعد کردن پارلمان این کشور جهت تعیین یک تاریخ قطعی برای برگزاری انتخابات عمومی انجام می‌گیرد، به پایان رسید.

به گزارش الجزیره، اوو مورالس که در سال 2006 به عنوان رئیس جمهوری بولیوی انتخاب شد، اعلام کرده است که مخالفان قصد دارند از برگزاری انتخابات عمومی که توسط رای دهندگان در رفراندوم قانون اساسی به تائید رسید، جلوگیری کنند.

مورالس پیش از آغاز اعتصاب غذا در روز پنج شنبه 9 آوریل  در سخنانی گفت:در حالی که با اهمالی تعدادی از قانونگذاران نئولیبرال روبرو هستیم جز این اقدام(اعتصاب غذا) کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. آن‌ها نمی‌خواهند قانونی را مورد تصویب قرار دهند که اجرای قانون اساسی را تضمین می‌کند.[رییس جمهور بولیوی اعتصاب غذا کرد]

ال پائیس نیز نوشته است: 14 نفر از سران گروه‌های کارگری و اجتماعی نیز اعلام کرده‌اند که به رئیس جمهوری بولیوی خواهند پیوست. بر همین اساس گفته می‌شود بین 900 تا هزار نفر نیز با اعتصاب غذا  مورالس را حمایت خواهند کرد.

این روزنامه به نقل از منابع کاخ ریاست جمهوری بولیوی وضعیت مورالس در دومین روز اعتصاب غذای خود را مطلوب توصیف کرده است. مورالس به دلیل این اعتصاب غذا سفر خود را به کوبا نیز لغو کرده است.

اوو مورالس در دومین روز اعتصاب غذا

این در حالی است که فیدل کاسترو رئیس جمهوری سابق کوبا اعلام کرده است شکی ندارد که رئیس جمهوری بولیوی با این اعتصاب بر مخالفان خود پیروز خواهد شد.

بر مبنای اصلاحات انجام شده در قانون اساسی کنگره بولیوی موظف به تصویب یک قانون انتخاباتی که در آن تاریخ 6 دسامبر 2009 برای برگزاری انتخابات عمومی به تائید رسیده باشد.  پیش بینی میشود گروه‌های سرخ پوست طرفدار مورالس بتوانند در انتخابات آتی به 14 کرسی‌ دست پیدا کنند و در نتیجه وی دوباره از سوی کنگره به مقام رئیس جمهوری انتخاب شود.

مخالفان با استناد به همین مساله با برگزاری انتخابات در 6 دسامبر  مخالفت کرده و ادعا می‌کنند که   بر اساس قانون اساسی جدید 14 کرسی دیگر به گرو‌های سرخپوستی داده خواهد شد و آنان به هنگام انتخاب رئیس جمهوری حمایت خود را از مورالس اعلام خواهند کرد. 

کد خبر 78721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز