همشهری آنلاین: اسکی‌بازانی که سریع‌تر به خط پایان می‌رسند 30 درصد بیشتر از دیگران در معرض نامنظم شدن ضربان قلب قرار دارند.

skiing

ورزش برای سلامتی مفید است. این جمله را همه ما بارها شنیدهایم، اما گویا این جمله همیشه و در همه شرایط هم درست نیست. به تازگی محققان سوئدی در تحقیقاتشان دریافته‌‌‌اند اسکی بازانی که در بزرگ‌ترین مسابقات اسکی دنیا شرکت می‌کنند در معرض خطر مشکلات ضربان قلب هستند یعنی ضربان قلب آنها نامنظم می‌شود. این تحقیق که نتایج آن در مجله قلب به چاپ رسیده است، حاصل مطالعه بر روی 53 هزار اسکی باز است.

خطر گسترش مشکل ضربان قلب تند و نامنظم یا ضربان قلب بسیار کند در میان اسکی بازانی که در مسابقات زیاد و طولانی مدت شرکت می‌کنند و باید با سرعت بیشتری حرکت کنند، زیاد است.

«اسکی بازانی که در پنج مسابقه یا بیشتر شرکت می‌کنند، 30 درصد بیشتر در معرض خطر مشکلات ضربان قلب هستند. اسکی بازانی که سریع‌تر به خط پایان می‌رسد نیز 30 درصد بیشتر از دیگران در معرض این مشکلات هستند.»
این را دکتر کاسپر آندرسن متخصص قلب بیمارستان دانشگاه آپسالای سوئد می‌گوید.

از کل اسکی بازانی که در این مطالعات شرکت داشتند، 1.74 درصد آنها دچار مشکلات ضربان قلب شدند.
دکتر اندرسن بیان داشته است که این تحقیقات بسیار مهم هستند. زیرا تعداد کمی از مطالعات به بررسی تاثیرات ورزش‌های استقامتی بر اختلالات ضربان قلب پرداخته‌اند. این تحقیقات بر روی افرادی انجام شده است که قاعدتا باید سالم‌تر از افراد عادی باشند.

محققان از معیارهایی همچون میزان رقابت‌هایی که اسکی بازان در آنها شرکت کرده‌اند و زمان رسیدن به خط پایان استفاده کردند. همچنین فاکتورهایی از جمله سن، تحصیلات و شغل این افراد نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که هر چقدر اسکی بازان سریع‌تر و در مدت کمتری پیست مسابقه را بپیمایند بیشتر در معرض خطرات قلبی هستند.

 

 

کد خبر 221400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز