همشهری آنلاین: منابع مصری از وقوع درگیری خشونت‌آمیز بین تعدادی از مخالفان و موافقان مرسی در شهر المحله و نشست اضطراری فرماندهان ارتش برای بررسی اوضاع این کشور خبر دادند.

درگیری مخالفان و موافقان مرسی در المحله مصر

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه المیادین، در شهر المحله بین تعدادی از مخالفان و موافقان محمد مرسی درگیری رخ داده که چند نفر نیز در این درگیری زخمی شده‌اند.

شبکه خبری المیادین نیز از دستگیری یک فرد مسلح در منطقه المحله و فرار دو نفر بعد از تیراندازی بر روی تظاهرات کنندگان خبر داد.

وکلای حقوقی مصر نیز خود را به مقر اتحادیه وکلا در قاهره رساندند تا به سمت میدان التحریر به منظور مشارکت در تظاهرات حرکت کنند.

وزارت اوقاف مصر اعلام کرد که دروازه‌های همه مساجد را به منظور پناه بردن شهروندان به آن در صورت وقوع درگیری‌ها، باز خواهند گذاشت. وزارت اوقاف مصر همچنین ضمن تاکید بر حق آزادی بیان به صورت مسالمت‌آمیز و بدون آسیب‌رسانی به حقوق دیگران تاکید کرد که اسلام هر گونه تجاوز علیه مردم به هر شکل ممکن را حرام کرده است.

معترضان مصری از ساعات اولیه صبح روز یکشنبه در میدان التحریر و مقابل کاخ الاتحادیه ریاست جمهوری تجمع کرده‌اند تا تظاهرات گسترده علیه مرسی به منظور درخواست برکناری وی از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، برگزار نمایند.

همچنین در شهرهای اسکندریه، اسماعیلیه و سوهاج نیز تظاهرات‌های مشابهی در مخالفت با مرسی در حال برگزاری است.

سه فروند بالگرد ارتش مصر بر فراز میدان التحریر در حال پروازند و نفر نیز در میدان التحریر بازداشت شدند که با خود سلاح حمل می کردند.

دقایقی قبل مرسی وارد کاخ القبه شد تا جزئیات حوادث جاری در مصر را از داخل اتاق عملیات مرکزی ریاست جمهوری که با اتاق عملیات دیگر وزارتخانه‌ها مرتبط است، دنبال نماید. «ایمن علی» مشاور مرسی در امور مصری‌های مقیم خارج و «باکینام الشرقاوی» مشاور مرسی در امور سیاسی و «خالد العزازی» منشی رئیس جمهور بر این اتاق عملیات که در کاخ ریاست جمهوری القبه قرار دارد، نظارت می‌کنند.

محمد مرسی» رئیس‌جمهور مصر در مصاحبه با روزنامه «گاردین» گفت انقلاب دومی در مصر اتفاق نخواهد افتاد. وی برگزاری انتخابات زودهنگام را نیز رد کرد و گفت به هیچ وجه از قانون اساسی عدول نمی‌کند.

رئیس‌جمهور مصر افزود: به هیچ‌وجه جایی برای مذاکره بر سر مشروعیت قانون اساسی وجود ندارد. مردم می‌توانند تظاهرات کنند و نظراتشان را ابراز کنند. اما پایبندی و عمل به قانون اساسی لازم است. این نکته اساسی است.

منابع مصری از تشدید تدابیر امنیتی در مقابل وزارت کشور مصر به منظور آمادگی برای برگزاری تظاهرات گسترده معارضان مصری خبر دادند. حدود 35 خودروی امنیت مرکزی، 6 نفربر زرهی و 4 خودروی اطفاء حریق در مقابل وزارت کشور و مجالس الشعب و شورا و هیئت وزیران مستقر شدند. همچنین چندین خودروی نظامی نیز وارد محوطه مجلس الشعب و مجلس شورا شده‌اند.همزمان با برگزاری تظاهرات، نیروهای امنیت مرکزی در اطراف مجلس شورا و وزارتخانه‌ها مستقر شدند.

شبکه خبری الجزیره قطر نیز گزارش داد که مقر حزب آزادی و عدالت در استان بنی سیوف به آتش کشیده شد.

عمروموسی رئیس حزب کنگره مصر و از رهبران جبهه نجات ملی معارض این کشور تاکید کرد که پیام امروز تظاهرات در مصر این است که دولت باید به خواسته‌های ملت عمل کند. وی افزود: بیش از این وقت تلف کردن، اوضاع را بدتر می‌کند و هزینه‌های مصر و مصری‌ها را سنگین‌تر می‌‌نماید و تنها حکومت مسئول آن است.

بخش انگلیسی روزنامه مصری الاهرام در خبری کوتاه از میدان تحریر قاهره که امروز بعدازظهر، صحنه اجتماع تظاهرکنندگان مخالف رئیس‌جمهور مصر است، از احساسات ضد آمریکایی اجتماع‌کنندگان مصری در میدان تحریر خبر داده است. بنابراین گزارش، معترضین بعضا علائم و پلاکاردهایی را حمل می‌کنند که در آنها از «آن پترسون»، سفیر آمریکا در مصر انتقاد شده و همچنین ایالات متحده به‌عنوان مسوول خون‌ریزی در مصر معرفی شده است.

یک منبع نظامی گفت که فرماندهان ارتش با حضور «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع و فرماندهان نیروهای مسلح و نیز فرمانده گارد ریاست جمهوری، به منظور بررسی تحولات سیاسی مصر و نحوه تعامل با آن در مقر وزارت دفاع نشست اضطراری برگزار کرده‌اند.

این منبع نظامی گفت که به دلیل عدم‌ پایبندی به مهلت تعیین شده از سوی نیروهای مسلح برای دستیابی به توافق ملی، همه باید در برابر نتیجه این عدم پایبندی مسئولیت‌پذیر باشند.

وی تاکید کرد که ارتش هرگز اجازه نخواهد داد که کشور به سمت باتلاق خشونت و جنگ داخلی سوق داده شود. این منبع نظامی به تصمیمات نظامی که قرار است در این نشست اتخاذ شود، اشاره‌ای نکرد.

جبهه نجات ملی اعلام کرد که ساعت چهار عصر امروز یکشنبه، رهبران معارض مصر در تظاهرات میدان التحریر شرکت خواهند کرد. همچنین مسیرهای تظاهراتی از شبرا، مسجد النور و میدان الحجاز به سمت کاخ الاتحادیه در مصر الجدیده برگزار خواهد شد. عبدالمنعم ابوالفتوح گفت که مصمم به اجرای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری هستیم

وی در توئیتر گفت که برای ساخت کشور و نیز تکمیل اهداف انقلاب در تظاهرات امروز شرکت می‌کند.

طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور مصر نیز به سمت مسجد رابعه العدویه در حرکت کردند تا در تظاهرات حمایت از وی شرکت کنند. تظاهرات کنندگان پرچم مصر و نیز شعارهایی در حمایت از مرسی در دست دارند. گزارش ها حکایت از آن دارد که طرفداران مرسی همچنان در حال حرکت به سمت محل تجمع هستند.

شبکه خبری المیادین گزارش داد که صدها معترض مصری راه اصلی قاهره-اسکندریه را بستند و خواستار کناره‌گیری مرسی از قدرت شدند. این شبکه در حال پخش تصاویر مستقیم از میدان التحریر است که معترضان مرسی در آن تجمع کرده‌اند. بر اساس این گزارش، معترضین شعار "ارحل ارحل" مرسی برو سر می‌دهند. بر اساس این گزارش ، جمع زیادی از معترضین در میدان التحریر قاهره گرد هم آمدند و خواستار کناره گیری مرسی از قدرت هستند. معترضین بر اساس بند 150 قانون اساسی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.

روزنامه المصری الیوم نیز اعلام کرد که صدها تظاهرات‌کننده منزل مصطفى الغنیمی عضو دفتر ارشاد اخوان المسلمین را در روستای الراهبین در استان الغربیه محاصره کردند.

الیوم السابع نیز گزارش داد که مقر حزب آزادی و عدالت در منطقه ابوحماد از سوی ده‌ها معترض هدف حمله قرار گرفت و به آتش کشیده شد.

اسکای نیوز گزارش داد که ریاست جمهوری مصر امشب نشست خبری برگزاری خواهد کرد و اینکه «احمد جمال الدین» رهبری حرکت اعتراضی افسران ارتش برای سرنگونی نظام مصر را بر عهده گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که واشنگتن از دموکراسی در مصر حمایت می‌کند و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که از فرایند و اعتراض های مسالمت آمیز برای ایجاد تغییر در مصر حمایت می‌کنیم.

اوباما افزود: فکر می‌کنم که همه احزاب باید خشونت را محکوم کنند و امیدوارم گفت‌وگو میان مرسی و معارضان برای حرکت کشور به جلو برگزار شود.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، اوباما همچنین خواستار عقب نشینی همه طرفها برای تمرکز بر وظائف و تکالیفی شد که منجر به ایجاد فرصت‌های اقتصادی می‌شود.

المصری الیوم نیز گزارش داد که که نیروهای امنیتی مصر مقادیری سلاح و بمب‌های دستی در استان های اسکندریه و قاهره کشف و ضبط کردند. خبرنگار المیادین نیز اعلام کرد که چندین فروند هواپیمای نظامی بر فراز آسمان میدان الثوره در اطراف استان الدقهلیه به پرواز در آمدند.

نخست‌وزیر مصر روز یکشنبه از میدان التحریر و کاخ الاتحادیه که شاهد برگزاری تظاهرات معارضان علیه مرسی است، بازدید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رسانه‌های خبری مصر، «هشام قندیل» صبح امروز فعالیت خود را با بازدید از میدان التحریر به منظور کسب اطمینان از اوضاع امنیتی آن، آغاز کرد.

وی سپس از محیط اطراف کاخ الاتحادیه نیز که امروز شاهد برگزاری تظاهرات معارضان در آن است، بازدید کرد تا از اقدامات امنیتی صورت گرفته برای حمایت از تظاهرات‌کنندگان و تاسیسات دولتی اطمینان حاصل نماید. قندیل همچنین از تعدادی از جایگاه‌های توزیع سوخت به منظور اطمینان از وجود مقادیر کافی سوخت، بازدید کرد.

کد خبر 221092
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز