شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: امروز به‌عنوان سالگرد تحلیف محمد مرسی تبدیل به موعد یک نبرد تمام ‌عیار میان حامیان و مخالفان رئیس‌جمهور مصر شده تا با رسیدن اوضاع به حد انفجار، هشدارها درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور شدت بگیرد.

مصر

تنش در مصر آنقدر بالا گرفته که پیش از فرا رسیدن زمان تظاهرات مخالفان برای درخواست برکناری مرسی هم درگیری میان دوطرف منجربه کشته شدن حداقل 3نفر ازجمله یک آمریکایی و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شده است. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که حداقل ۱۳۰ نفر در شهرهای مختلف مصر در درگیری‌‌های دوطرف کشته شده‌اند.

مخالفان مرسی از چندین روز قبل اعلام کرده‌اند که امروز در سالگرد به قدرت رسیدن او در شهرهای مختلف اقدام به برگزاری تظاهرات گسترده با پشتوانه ۱۵میلیون امضا برای استعفای رئیس‌جمهور می‌کنند. از روز جمعه اما حامیان مرسی تظاهرات خود را برای تقابل با مخالفان شروع کردند؛ اقدامی که باعث درگیری‌های جدی میان دوطرف شده است. در یکی از مرگبارترین موارد در شهر اسکندریه معترضان به دفتر اخوان‌المسلمین(حزب حامی مرسی) حمله کردند که بر اثر آن 2نفر از جمله یک تبعه آمریکا کشته شدند. مخالفان، محمد مرسی را به اقتدارگرایی و تلاش برای تسلط اخوان‌المسلمین متهم می‌کنند و در مقابل حامیانش او را نخستین رئیس‌جمهور مشروع مصر می‌دانند که در انتخاباتی دمکراتیک به قدرت رسیده است.

دفتر اخوان‌المسلمین در شهر شمالی اسکندریه تنها یکی از ۸دفتر این حزب بود که هدف حمله مخالفان قرار گرفت. به گزارش رویترز، در انفجاری که در جریان اعتراض‌ها در شهر پورت‌سعید رخ‌داد یک نفر کشته شد و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. برخی گزارش‌ها از کشته شدن آندرو پوچتر، تبعه ۲۱ ساله آمریکا بر اثر ضربات چاقو خبر داده‌اند و گروهی هم می‌گویند او به ضرب گلوله جانش را از دست داده است. گفته می‌شود این جوان دانشجو، در یک مرکز فرهنگی آمریکا در اسکندریه فعالیت می‌کرده است.
همزمان با افزایش تنش‌ها دانشگاه الازهر در بیانیه‌ای درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور هشدار داد.

در این بیانیه آمده است: ما برای کسب اطمینان از اینکه دچار جنگ داخلی نمی‌شویم به هوشیاری و احتیاط نیاز داریم. در این بیانیه همچنین «گروه‎های جنایتکار» که به مساجد حمله کرده‎اند به‌عنوان مقصر در خشونت‎های خیابانی معرفی شده‌اند. محمد مرسی هم پیش‌از این درباره اینکه گسترش دودستگی سیاسی باعث فلج‌شدن کشور خواهد شد هشدار داده بود. به‌دنبال بالا گرفتن ناآرامی‌ها، دولت آمریکا از شهروندان این کشور خواسته که از سفرهای غیرضروری به مصر پرهیز کنند و به دیپلمات‌های خود که مسئولیت اضطراری در مصر ندارند، گفته است که کشور را ترک کنند. دولت انگلیس هم از شهروندان خود خواسته از سفرهای غیرضروری به مصر خودداری کنند.

گزارش خبرنگاران حاضر در مصر از نگرانی شدید مردم و اتباع خارجی در این کشور خبر می‌دهد. گفته می‌شود همه پروازها به مقصد اروپا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس که از فرودگاه بین‌المللی قاهره انجام می‌شود به‌طور کامل پر شده‌اند و فرودگاه پایتخت مملو از خارجی‌هایی است که قصد خروج از این کشور و رسیدن به نقطه‌ای امن را دارند.

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد با هشدار درباره این شرایط از مصری‌ها خواسته به معیارهای جهانی مذاکره صلح آمیز پایبند باقی بمانند. وزارت امور خارجه آمریکا هم از مقام‌های مصر خواسته تدابیری را اتخاذ کنند که از به‌خشونت کشیده شدن اعتراض‌ها جلوگیری شود. کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از معترضان خواست که تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار و از اقدام‌های خشونت‌آمیز دوری کنند. سازمان عفو بین‌الملل هم از دولت مصر خواسته با تدابیر امنیتی مانع از کشیده شدن تظاهرات صلح آمیز به خشونت شود. امروز برای مصر و دولت این کشور روزی تعیین‌کننده است. مخالفان حرف از انقلاب دوم زده‌اند و حامیان مرسی هم قصد عقب نشینی ندارند. در آتش این تقابل هر روزه اما مصر هر روز رؤیای آرامش را بیشتر از خاطر می‌برد.

کد خبر 220919
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز