سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور فرودگاه مهر‌آباد گفت: اصول قطعی سیاست خارجی ما بر پایه‌ رابطه‌ دوستانه با همه کشورها به جز اسراییل است؛ در این رابطه اولویت با کشورهای همسایه و مسلمان خلیج فارس است.

به گزارش ایرنا رئیس‌جمهور در بازگشت از سفر خود از امارات و عمان با بیان این مطلب افزود: دیدگاه‌های کشورمان با امارات و عمان بسیار نزدیک و در برخی دیدگاه‌ها کاملاً مشترک می‌باشد و احساس برادری عمیق بین همه‌ی این ملتها وجود دارد و در میان مدیران و مسئولان این حکومتها نیز این احساس در درجه‌ی بالایی وجود دارد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: در گفتگوها و توافقات حسن نیت و اعتماد و اراده مستحکم برای تعمیق روابط برادرانه بین دو ملت ایران و امارات وجود داشت.

وی گفت: در دیداری که با سلطان امارات داشتم، گفت‌وگوی نسبتا مفصلی درباره‌ی همکاری‌های فی‌مابین در بخشهای اقتصادی، تجاری، انرژی، رفت و آمد اتباع، تبادل نیروی متخصص و نیروی کار مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. مسایل عراق در جهان اسلام نیز در این گفت‌وگوها بررسی شد. دیدگاه‌های دو کشور در ایجاد امنیت پایدار و یکپارچگی و حفظ حقوق و کرامت ملت عراق مشترک بود. همچنین دو کشور، خلیج فارس را خلیج صلح و دوستی و برادری می‌دانستند و اینکه امنیت این منطقه باید به دست ملت‌های منطقه برپا شود.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: دیداری نیز با شیخ‌محمد، نخست‌وزیر امارات داشتیم که در موضوعات گوناگون بحث شد و عنوان شد که تبادلات اقتصادی و روابط فی‌مابین امروز در بالاترین حد خود قرار دارد. اما ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان این روابط را گسترش داد. در خصوص انرژی، گاز و پالایشگاه نیز توافقاتی صورت گرفت.

رئیس‌جمهور به دیدار با ایرانیان در امارات اشاره کرد و گفت: در این سفر دیداری با نخبگان، بازرگانان و متخصصین ایرانی داشتیم و همچنین یک دیدار عمومی با ایرانیان ساکن امارات داشتیم. همانطور که می‌دانید تعداد ایرانیان ساکن در امارات بسیار بالاست و آنها در فضایی صمیمی در این کشور زندگی می‌کنند. برخی مشکلات ایرانیان ساکن آنجا از جمله بحث معافیت سربازی، بیمه بازنشستگی و همچنین بالا بودن عوارض رفت‌وآمد به ایران مورد بحث قرار گرفت و قرار شد اینها را در بازگشت به تهران پیگیری کنیم.

احمدی‌نژاد گفت: باور من این است که بین کشورهای منطقه مشکل و مانع غیرقابل رفعی در ایجاد روابط و تعمیق آن وجود ندارد. وقتی مذاکرات انجام شد، این نکته روشن گردید. دشمنان عزت و پیشرفت‌ ملتها از روابط برادرانه‌ بین کشورهای منطقه خوشحال نیستند و با خبرسازیهای دروغ و تغییر اولویت‌ها در فضای رسانه‌ای، سعی می‌کنند این روابط را مخدوش جلوه دهند؛ در حالیکه چنین نیست و رسانه‌های داخلی باید مراقب باشند که این طراحی‌ها، صحنه‌گردان نشود.

رئیس‌جمهور در ادامه به سفرش به کشور عمان اشاره کرد و گفت: سطح روابط با کشور عمان، همواره دوستانه و عمیق بوده است و در سالهای اخیر این روابط در بخشهای اقتصادی گسترش یافته است. در این سفر دیدگاه‌ها نسبت به مسایل خلیج فارس و مسایل جهان اسلام مطرح شد و دیدگاه‌های مشترک ارایه شد. همچنین درباره‌ مسایل مربوط به استحصال گاز و همچنین صادرات گاز به عمان و سرمایه‌گذاری‌های مشترک توافق شد.

احمدی‌نژاد همچنین ابراز داشت: برادران عمانی و اماراتی در این سفر نهایت احترام و مساعدت را با ما داشتند که جای تشکر دارد ما هم از آنها دعوت کردیم که به کشور ما بیایند که مورد قبول واقع شد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ روابط ایران و امارات گفت: روابط دوستانه بین دو کشور یک اصل است. وقتی روابط ما صمیمی و دوستانه باشد، مسایل منطقه خیلی راحت حل خواهد شد و می‌توانیم به کمک هم منطقه را اداره کنیم. در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی،‌ روابط ما می‌تواند مکمل هم باشد و همکاریهای ما ایجاد‌کننده‌ی صلح و رفاه در منطقه است.

احمدی‌نژاد به حضور بیگانگان در منطقه اشاره کرد و گفت: بهانه‌ حضور اینها ناامنی است در حالیکه خود اینها ریشه‌ی ناامنی هستند و کدورت و ناامنی را در منطقه بوجود آورده‌اند. ما از آنها می‌خواهیم که از این منطقه بروند و منطقه را به کشورهای منطقه بسپارند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود درباره‌ی روابط با مصر گفت: در این سفر خبرنگار روزنامه الاهرام مصر نسبت به وضعیت جهان اسلام ابراز نگرانی کرد و گفت که نبود رابطه‌ی ایران و مصر مانع پیشرفت کشورهای اسلامی است؛ به نظر من ایران و مصر دو کشور کهن با تمدن و موثر هستند و ملتهای دو کشور خواهان روابط دوستانه با هم می‌باشند و از آنجایی که مسئولان نمایندگان دو ملت هستند، باید خواسته‌های این دو ملت را دنبال کنند؛ من در پاسخ به سوال این خبرنگار که به من گفت روابط را شما باید آغاز کنید، گفتم: ما آماده‌ی ایجاد رابطه با مصر هستیم؛ اگر دولت مصر اعلام آمادگی کند، ما همان‌ روز سفارت خود را در این کشور دایر خواهیم کرد.

ما خواهان روابط دوستانه با همه کشورهای دنیا هستیم. فقط با اسراییل رابطه برقرار نخواهیم کرد. درباره‌ آمریکا هم اگر این کشور رفتار خود را اصلاح کند و در موضعی برابر مذاکره کند، مشکلاتمان با این کشور حل خواهد شد. به گمان ما مصر جزو بدنه امت اسلامی است و دو ملت احساس برادری با هم دارند و رابطه‌ی بین دو کشور به نفع جهان اسلام خواهد بود.

کد خبر 22102

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز