گروه شهری: آخرین نظرسنجی صورت گرفته در مرکز ملی مطالعات و سنجش افکارسنجی، حاکی از رضایت 70درصدی شهروندان از وضعیت فضاهای سبز و پارک‌های شهر تهران به طور میانگین است.

فضای سبز

مدیرکل دفتر مطالعات معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در این‌باره گفت: نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که میزان رضایت پاسخگویان از عوامل مختلف ازجمله مبلمان، امکانات رفاهی و تفریحی و درست قرار گرفتن فضاهای سبز و پارک‌ها براساس معیارهای مختلف در فضاهای سبز و پارک‌های محله به طور میانگین 70درصد است.

علی اصغر محکی با بیان اینکه اهمیت فضاهای شهری تا بدان حد است که امروزه وجود این کاربری یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع به‌حساب می‌آید، افزود: پارک‌ها و فضاهای سبز شهری از مهم‌ترین عوامل مؤثر در شکل دهی به پایداری اجتماعی و همبستگی‌های شهری است.

فضاهای سبز نقش تعیین کننده‌ای در حمایت از نظام‌های اجتماعی و اکولوژیکی شهر دارند و رضایت شهروندان از این فضاها نشان‌دهنده عملکرد خوب شهرداری تهران است. وی هدف این نظرسنجی را بررسی میزان رضایت شهروندان تهرانی از وضعیت فضاهای سبز و پارک‌های شهر تهران دانست و اظهار کرد: بالاترین میزان رضایت از این عوامل مربوط به درست قرار گرفتن فضاهای سبز و پارک‌ها براساس معیارهای مختلف 76و پایین‌ترین میزان رضایت مربوط به وضعیت امکانات رفاهی و تفریحی موجود در فضاهای سبز و پارک‌ها با میانگین 73 درصد است.

به گفته وی نتایج نشان داد 13.9درصد پاسخگویان اصلا از پارک‌ها و فضاهای سبز استفاده نمی‌کنند،14.6درصد یک الی 2بار در سال، 15درصد چند‌ماه یکبار، 22.4درصد یک الی 2بار در ماه، 16.8درصد 3الی 4بار در‌ماه و 15.3درصد بیشتر از 4بار در‌ماه از پارک‌ها و فضاهای سبز استفاده می‌کنند.

پاسخگویانی که گفته‌اند از فضاهای سبز و پارک‌ها اصلا استفاده نمی‌کنند هم یک یا 2بار در سال از این فضاها بهره می‌برند و یا چند‌ماه یک‌بار استفاده می‌کنند. این افراد دلیل این استفاده نکردن از محیط پارک را درگیری‌های شخصی و محیط بد پارک‌ها ذکر کرده‌اند. مدیرکل دفتر مطالعات معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه نتایج نشان داد میزان رضایت پاسخگویان از مبلمان‌های مختلف در فضاهای سبز و پارک‌های محله 76 از 100است، گفت: بالاترین میزان رضایت از این مبلمان‌ها مربوط به وضعیت نیمکت‌ها با میانگین 85.7، سطل‌های زباله با میانگین43.7، تنوع گیاهان با میانگین 72.01و پایین‌ترین میزان رضایت مربوط به وضعیت پارکینگ‌ها با میانگین50.4 آبخوری‌ها با میانگین59.9 درصد است.

علی‌اصغر محکی افزود: میزان رضایت پاسخگویان از کل امکانات رفاهی و تفریحی موجود در فضاهای سبز و پارک‌ها 66 از 100است. بالاترین میزان رضایت از این امکانات مربوط به وسایل و تجهیزات ورزشی با میانگین73.9 درصد پایین‌ترین میزان رضایت مربوط به وضعیت رستوران‌ها و بوفه‌ها با میانگین51.3 درصد است.

وی با بیان اینکه نتایج نشان داد میزان رضایت پاسخگویان از درست قرار گرفتن فضاهای سبز و پارک‌ها براساس معیارهای مختلف 76درصد است، تأکید کرد: بالاترین میزان رضایت مربوط به معیار داشتن راه‌های ورودی و خروجی پارک‌ها از 4سو با میانگین76.1و پایین‌ترین میزان رضایت مربوط به معیار اختصاص فضای مناسب در پارک‌ها برای سالمندان و کودکان با میانگین 63.9 درصد است.
محکی میانگین تمایل پاسخگویان به اختصاص بخشی از فضای پارک‌ها به فعالیت‌های ورزشی را79.6 درصد عنوان کرد و افزود: میانگین تمایل پاسخگویان به اختصاصی کردن برخی پارک‌ها برای بانوان 77.5 درصد است و میانگین رضایت از عملکرد شهرداری تهران در توسعه و افزایش فضاهای سبز و پارک‌ها 63.1 درصد است.

کد خبر 220931
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز