گروه شهری: نظرسنجی‌های صورت گرفته درخصوص وضعیت فضاهای سبز تهران حاکی از رضایت 69درصدی شهروندان از پارک‌های پایتخت است.

باغ ایرانی

از گوشه و کنار شهر خبر می‌رسد نخستین باغ ایرانی شهر تهران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تهران شناخته شد. بنا براین گزارش، از باغ ایرانی به‌عنوان یک بوستان منحصر به فرد و سرمایه ملی ارزشمند نام برده می‌شود که قدمت گونه‌های درختی متنوع آن به بیش از 150سال می‌رسد، این باغ پیش از آنکه به تملک شهرداری تهران درآید خانه مستوفی الممالک بود.

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: شهرداری تهران قرار است یک فضای سه هکتاری از باغ مجاور را که در محدود جنوب شرقی باغ ایرانی واقع شده به آن اضافه کند تا متعاقب آن مساحت این باغ از چهار به بیش از هفت هکتار افزایش یابد.

دیروز خبرنگاران رسانه‌های گروهی در بازدید از نخستین باغ ایرانی که در خیابان ملاصدرا واقع شده از نزدیک با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری آن آشنا شدند. این باغ که به مناسبت سال جدید جایگاه هزاران ‌گونه انواع گل لاله در رنگ‌های متنوع شده با استقبال بی‌نظیر شهروندان مواجه شده است؛ به‌نحوی که طبق بررسی‌های انجام‌شده فقط در روز سه‌شنبه گذشته 20هزار نفر از این باغ بازدید کردند.

دیروز مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهردار تهران نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در هماهنگی‌های انجام شده با شرکت‌های سیاحتی از این پس باغ ایرانی نیز در فهرست نقاط جاذب برای گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهد داشت. وی همچنین گفت: درنظر داریم تا پایان امسال 120بوستان را در شهر تهران به بهره‌برداری برسانیم که نمونه آن بوستان مینیاتور است که ظرف چند روز آینده در منطقه هشت به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته عبداللهی، در بوستان مینیاتور مکان‌های تاریخی و زیارتی کشور در ابعادی کوچک‌تر طراحی شده و به نمایش در خواهند آمد.

معاون خدمات شهری همچنین از کاشت بیش از پنج میلیون پیاز لاله در سطح بوستان‌ها و دیواره‌های کناری اتوبان‌ها سخن گفت و افزود: در سال 91شهرداری تهران موفق به کاشت بیش از هفت میلیون اصله درخت در شهر شد که این سنت در سال 92نیز همچنان ادامه دارد؛ ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که درصورت ادامه سنت درختکاری ظرف دو سه سال آینده سرانه فضای سبز از 15متر کنونی به 20متر افزایش خواهد یافت که حداکثر سرانه استاندارد جهانی است. وی اضافه کرد: از آنجا که سعی می‌شود در امر درختکاری از گونه‌های پهن برگ استفاده شود می‌توان امیدوار بود که نقش تعیین کننده‌ای در تلطیف هوای شهر تهران داشته باشند.

احداث 1500 بوستان در هفت سال اخیر

رشد شش مترمربعی سرانه فضای سبز شهر تهران از سال 84تاکنون موجب شده با بهره‌برداری از 1500بوستان، فضای سبز در همه مناطق جنوب، شمال و مرکزی تهران، عادلانه توزیع شود. تنها در زمستان گذشته حدود هفت میلیون درخت در سطح شهر تهران کاشته شده که از این تعداد دو میلیون در منازل مردم بوده است.

نتایج نظرسنجی اخیر دفتر مطالعات معاونت فرهنگی شهرداری تهران نشان داد میزان رضایت پاسخگویان از عوامل مختلف مانند مبلمان‌های مختلف، امکانات رفاهی و تفریحی و درست قرار گرفتن فضاهای سبز و پارک‌ها براساس معیارهای مختلف در فضاهای سبز و پارک‌های محله 69از 100است. بالاترین میزان رضایت از این عوامل مربوط به درست قرار گرفتن فضاهای سبز و پارک‌ها براساس معیارهای مختلف با میانگین 76و پایین‌ترین میزان رضایت مربوط به وضعیت امکانات رفاهی و تفریحی موجود در فضاهای سبز و پارک‌ها با میانگین 73است.

دکتر علی اصغر محکی مدیرکل دفتر مطالعات معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در این‌باره گفت: هدف این نظرسنجی بررسی میزان رضایت شهروندان تهرانی از وضعیت فضاهای سبز و پارک‌های شهر تهران است. نتایج همچنین نشان داد 13.9درصد پاسخگویان اصلاً از پارک‌ها و فضاهای سبز استفاده نمی‌کنند، 14.6درصد بین یک الی دو‌بار در سال، 15درصد چند‌ماه یکبار، 22.4درصد بین یک الی دو بار در ماه، 16.8درصد بین سه الی چهار بار در‌ماه و15.3درصد بیشتر از چهار بار در‌ماه از پارک‌ها و فضاهای سبز استفاده می‌کنند.

پاسخگویانی که از فضاهای سبز و پارک‌ها اصلا استفاده نمی‌کنند، یک یا دو بار در سال استفاده می‌کنند و یا چند‌ماه یک‌بار استفاده می‌کنند، دلیل این موضوع را درگیری‌های شخصی و محیط بد پارک‌ها ذکر کرده‌اند. میزان رضایت پاسخگویان از مبلمان‌های مختلف در فضاهای سبز و پارک‌های محله 76از 100است و بالاترین میزان رضایت از این مبلمان‌ها مربوط به وضعیت نیمکت‌ها با میانگین72.85، سطل‌های زباله با میانگین 72.43، تنوع گیاهان با میانگین 72.10و پایین‌ترین میزان رضایت مربوط به وضعیت پارکینگ‌ها با میانگین 50.49 و آبخوری‌ها با میانگین 59.9بوده است.

به گفته محکی، میزان رضایت پاسخگویان از کل امکانات رفاهی و تفریحی موجود در فضاهای سبز و پارک‌ها 66از 100است. بالاترین میزان رضایت از این امکانات مربوط به وسایل و تجهیزات ورزشی با میانگین 73.99و پایین‌ترین میزان رضایت مربوط به وضعیت رستوران‌ها و بوفه‌ها با میانگین 51.3 است.

وی تأکید کرد: بالاترین میزان رضایت مربوط به معیار داشتن راه‌های ورودی و خروجی پارک‌ها از چهار سو با میانگین76.16 و پایین‌ترین میزان رضایت مربوط به معیار اختصاص فضای مناسب در پارک‌ها برای سالمندان و کودکان با میانگین 95.63 است. محکی میانگین تمایل پاسخگویان به اختصاص بخشی از فضای پارک‌ها به فعالیت‌های ورزشی را79.6 عنوان کرد و افزود: میانگین تمایل پاسخگویان به اختصاصی کردن برخی پارک‌ها برای بانوان 77.5 و میانگین رضایت از عملکرد شهرداری تهران در توسعه و افزایش فضاهای سبز و پارک‌ها 63.1 است.

کد خبر 209754
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز