گروه شهری: ضمانت اجرایی برای حفظ فضای سبز پایتخت موضوع اصلی جلسه اعضای شورای شهر تهران بود.

اعضای شورا در این جلسه خواستار تدوین نظام‌نامه اجتماعی برای حفظ فضای سبز با رویکرد نقش‌آفرینی مردم و خواستار مناسب‌سازی‌ فضای سبز شهر برای استفاده تمام گروه‌های ساکن در شهر شدند.احمد مسجدجامعی،رئیس شورای اسلامی شهرتهران در ابتدای شانزدهمین جلسه شورای چهارم با تأکید بر ارائه گزارش عملکرد معاونت‌های شهرداری در جلسات شورای شهر گفت:

دریافت گزارش کار موجب می‌شود در زمینه تدوین و تأیید برنامه 5ساله شهرداری و برنامه راهبردی شهردار تهران، رویکرد‌ها عملیاتی و سنجش‌پذیر شود. مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در تشریح فعالیت‌های حوزه تحت مدیریتش گفت: توجه به برون‌سپاری فعالیت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و خرید خدمت را در دستور کار معاونت، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته‌ قرار داده‌ایم.

ایجاد 2075پارک در تهران

در ادامه علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در تشریح فعالیت سازمان پارک‌ها گفت: سازمان پارک‌ها به‌عنوان متولی و سیاستگذار، در 2بخش شهر تهران فعالیت دارد. وی افزود: در بخش درون‌شهری، توانسته‌ایم سرانه فضای سبز را از 9.6مترمربع در سال 84به 15.3مترمربع در سال 91افزایش دهیم. همچنین بیش از 2075پارک و بوستان در شهر ایجاد شده است. بر پایه گزارش طرح شده در صحن شورا، سال گذشته 7میلیون اصله درخت در سطح شهر تهران کاشته شده است. وی در بخش دیگری از گزارش خود، با اشاره به فعالیت‌های سازمان در حوزه برون‌شهری بحث اجرای کمربند سبز حاشیه شهر تهران را مطرح کرد و افزود: در بیش از 39هزارو620 هکتار از حاشیه و اطراف شهر تهران، طرح کمربند سبز اجرایی شده است و امیدواریم فاز سوم این طرح که حدود 50هزار هکتار را زیر پوشش گیاهی خواهد برد تا پایان برنامه پنجم شهرداری تهران اجرا شود.

لزوم تعریف جامع از استاندارد فضای سبز

محمد حقانی، نایب‌رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا با تأکید بر اینکه تعریف جامع استاندارد فضای سبز مناسب با اقلیم شهر تهران نداریم، گفت: بیش از 50تا 60درصد وظایف شهرداری در معاونت خدمات شهری جمع شده است، بنابراین پیشنهاد می‌شود که این معاونت به معاونت محیط‌زیست شهری تبدیل شود. وی همچنین درباره نابودی برخی درختان خیابان ولیعصر گفت: باید راهکارهایی اندیشیده شود که از تخریب و خشک شدن درختان این خیابان جلوگیری شود.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز با تأکید بر نقش توسعه فضای سبز درسلامت شهر گفت: متأسفانه پارک استاندارد برای استفاده جانبازان و معلولان وجود ندارد درصورتی که استفاده از پارک‌ها برای آنها حکم زندگی را دارد.اسماعیل دوستی نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز به بحث از بین رفتن فضاهای سبز در تهران اشاره کرد و گفت: به‌نظر می‌رسد برای نگهداشت و نظارت بر فضاهای سبز چاره‌ای اندیشیده نشده است.

احمد حکیمی‌پور نایب ‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز تعیین تکلیف کمربند سبز تهران را خواستار شد. رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا نیز با تأکید بر اهمیت اجرای طرح کمربند سبز تهران گفت: آیا کاشت درختان برگ سوزنی نقشی در کاهش آلودگی هوا دارد چراکه این گونه گیاهی یکی از عوامل اسیدی‌شدن خاک محسوب می‌شود. همچنین علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با تأکید بر تهیه و تدوین برنامه 5ساله برای سازمان‌ها و مناطق شهرداری گفت: در بحث رشد فضای سبز بهتر است رویکرد در 3بخش فرامنطقه‌ای، منطقه‌ای و محله‌ای باشد. اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز تأکید کرد: چنانچه جلوی پیشروی در محیط‌زیست اطراف تهران گرفته شود کاربزرگی صورت گرفته است که از هزینه‌کردهای اضافه جلوگیری خواهد شد.

تدوین برنامه‌ای برای مشارکت مردم

احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر بهره‌گیری از توان بخش خصوص و مشارکت شهروندان در حفظ و نگهداری فضای سبز گفت: باید در تدوین برنامه 5ساله شهرداری تهران، نحوه استفاده از مشارکت‌های گسترده مردمی نیز درنظر گرفته شود. محمد مهدی تندگویان سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورا درخصوص وضعیت نامناسب نمازخانه‌های برخی بوستان‌ها و پارک‌ها نکاتی را متذکر شد.

مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: بسیاری از نکات مورد بحث از سوی اعضای شورا جزو مطالبات شهروندان تهرانی است که مدیران اجرایی شهرداری باید به آن توجه کنند. احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز با اشاره به کاشت درختان ‌برگ سوزنی در شهر تهران گفت: این گونه گیاهی برای تهران مساعد نیست. مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در پاسخ به نظارت اعضا گفت که نکات مورد توجه اعضای شورا را به مرحله اجرا درمی‌آورد.

سرانه مطلوب مصرف میوه و سبزی

حسین صفایی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران در بخش دیگری از جلسه گزارشی از عملکرد این سازمان را ارائه کرد و در آن به سرانه مطلوب میوه و سبزی پایتخت‌نشینان اشاره کرد. هم‌اکنون در 190نقطه از تهران میدان میوه و تره‌بار دایر است که تنها 20درصد از آنها وضعیت نامناسب دارد و تغییر مکان یا بازسازی این میادین در برنامه است. انتقال بنکداری‌هایی خیابان مولوی به مکان جدید نیز از برنامه‌های آتی این سازمان است.

کد خبر 236577
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز