همشهری آنلاین: وزارت دادگستری آمریکا جیمز هاس کارترایت ژنرال بازنشسته ارتش این کشور را که گفته می‌شود از عاملان اصلی حمله سایبری استاکس نت به تاسیسات هسته‌ای ایران بوده است، به اتهام افشای اطلاعات مربوط به این حمله مورد بازجویی قرار می‌دهد.

ژنرال جیمز کارترایت

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در سال 2010 حمله ویروس استاکس نت به تاسیسات هسته‌ای ایران که با هماهنگی آمریکا، اسرائیل و چند کشور غربی انجام شد، باعث متوقف شدن چندین دستگاه سانتریفیوژ در نیروگاه هسته ای نظنز شد. [جنگ سایبری آمریکا ورژیم صهیونیستی علیه ایران]

نشریه نیویورک تایمز در ژوئن سال گذشته گزارشی منتشر کرد که نشان می دهد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت حملات سایبری این کشور را که در زمان جرج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا آغاز شده بود، تسریع دهد.

در این مقاله از کارترایت ژنرال چهار ستاره ارتش آمریکا که از سال 2007 تا 2011 معاون رئیس ستاد مشترک ارتش بوده است به عنوان بازیگر عمده حملات سایبری آمریکا نام برده شده است. این حملات که از زمان بوش شروع شد به "بازی‌های المپیک" موسوم است.

یکی از عملیات‌های برنامه بازی‌های المپیک حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران با ویروس رایانه‌ای استاکس نت بوده است.

این شائبه که اوباما از افشای این حمله در مبارزات انتخاباتی سال 2012 اش سود برده است و آن را به عنوان یک دستاورد امنیتی برجسته کرده، باعث شد تا جمهوریخواهان خواستار تحقیقات درباره عاملان این افشاگری شوند و اوباما نیز در منگنه قرار گرفت تا بگوید "تحمل چنین افشاگری‌ها را ندارند".

گفته می‌شود اشتباه برنامه نویس این ویروس باعث شد تا ویروس استاکس نت از نیروگاه نظنز در محیط اینترنت منتشر شود در حالی که قرار نبوده چنین اتفاقی بیفتد.

نیویورک تایمز در آن زمان نوشت: کارترایت شخصی بود که به اوباما اطلاع داد استاکس نت از نیروگاه نطنز به اینترنت گریخته است.

بوش به اوباما توصیه کرده بود که برنامه بازی‌های المپیک را حفظ کند، اما اوباما نه تنها آن را حفظ کرد بلکه دستور تسریع این حملات را داد. وی در سال 2010 برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای نیروگاه نطنز دستور حمله به این نیروگاه را صادر کرد.

کارترایت اواخر سال گذشته به افشای این اطلاعات متهم شده بود و اکنون گفته می‌شود به زودی مورد بازجویی قرار خواهد گرفت.

در حالی که خبر بازجویی قریب الوقوع از کارترایت در تمامی رسانه‌های غربی و منطقه‌ای منتشر شده است، کارترایت، وزارت دادگستری و وزارت دفاع آمریکا تاکنون نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده‌اند.

یک منبع آگاه به روزنامه عرب زبان الحیات چاپ لندن گفت: هنوز درباره بازداشت کارترایت تصمیمی اتخاذ نشده است.

جیمز کارترایت اوایل خرداد ماه امسال به همراه آموس یادلین، رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی سناریوی حمله فرضی به تاسیسات هسته‌ای ایران تا پایان سال جاری را منتشر کرد .

در این گزارش که همزمان روی وب سایت‌های " موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو" و " موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن " آمده بود، کارترایت و یادلین پیشنهاد داده‌اند اسرائیل به ایران حمله نکند و این حمله از طریق آمریکا انجام شود.

کد خبر 220715
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز