مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای کاسینی ناسا قصد دارد چشم از سیاره زحل برداشته و این بار از سیاره زمین عکسی ویژه به ثبت برساند.

زحل

براساس گزارش BBC، کاسینی این تصویر از زمین را حین ثبت تصویری موزائیکی از زحل و سیستم حلقه‌هایش به ثبت خواهد رساند. کاسینی این تصویر را در 19 جولای به ثبت خواهد رساند، زمانی که زمین در فاصله یک میلیارد مایلی از زحل قرار دارد.

کرواین پورکو که هدایت تیم دوربین کاسینی را به عهده دارد امیدوار است این تصویر بتواند یادآور تصویر مشهور نقطه آبی کم‌رنگ باشد،‌تصویری که در سال 1990 توسط ویه‌جر 1 از زمین به ثبت رسید. ویه‌جر این تصویر از زمین را زمانی به ثبت رسانید که درحال دورشدن از نپتون بود. در این تصویر زمین به شکل نقطه‌ای کوچک در بیکران فضا سرگردان است.

نقطه آبی کمرنگ

پورکو در تولید عکس مشهور نقطه آبی کم‌رنگ نیز همکاری داشته‌است. اما این‌بار تفاوت اصلی در این است که انسان ها می‌دانند قرار است از فضا از آنها عکس گرفته شود از این رو می‌توان روز عکسبرداری را به روزی ویژه تبدیل کرد.

کاسینی پیش از این نیز در حین مطالعه برروی سیستم‌های حلقه زحل از سیاره زمین عکاسی کرده‌بود اما در آن زمان تنظیمات کاسینی برای ثبت عکسی مناسب از زمین به اندازه کافی مناسب نبوده است. این‌بار پورکو قصد دارد برنامه تصویربرداری زحل را به دقت بررسی کرده و زمان مناسب برای عکاسی از زمین را تعیین کند و با استفاده از بهترین فیلترها رنگ‌های طبیعی زمین را به ثبت برساند.

تصویر کاسینی از زمین در سال 2006

نگاه به عقب کاسینی باید با دقت فراوان و تنها در زمانی انجام بگیرد که خورشید توسط زحل پوشانده شده‌است. در غیر این‌صورت پرتوهای خورشید می‌تواند به تجهیزات و حسگرهای حساس کاسینی آْسیب شدید وارد کند.

فرصت‌هایی مشابه این فرصت بسیار محدودند به ویژه که عمر ماموریت کاسینی رو به پایان گذاشته‌است. ناسا قصد دارد کاسینی را در سال 2017 به اتمسفر سیاره زحل بکوبد اما درصورتی که کسر بودجه به این سازمان فشار بیاورد ممکن است عمر کاسینی زودتر از این به پایان برسد.

کاسینی در سال 2006 نیز از زمین تصویری به ثبت رساند،‌ در این تصویر زحل به شکل کره‌ای شفاف دیده می‌شود که حلقه‌ها آن را احاطه‌کرده‌اند و زمین در این تصویر به شکل ذره‌ای بسیار کوچک است که به سختی می‌توان آن را دید. این ذره کوچک در داخل حلقه G سیاره و در بخش بالایی و چپ تصویر دیده می شود.

کد خبر 219561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز