مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: عبور نزدیک ستاره‌ای دنباله‌دار از کنار خورشید باعث شد دانشمندان بتوانند به بخشی از خورشید که تا پیش از این هرگز ندیده بودند،‌ نگاهی دقیق‌تر بیاندازند.

دنباله‌دار

براساس گزارش BBC، در سال 2011 دنباله‌دار لاوجوی شیرجه‌ای به میان اتمسفر خورشید زد،‌منطقه‌ای که به کرونال خورشیدی شهرت دارد. تصاویر تلسکوپی نشان داده‌اند که چگونه دنباله این ستاره به واسطه میدان مغناطیسی شدیدی کشیده شده و به این شکل دانشمندان توانسته‌اند ویژگی‌های این نیرو را برای اولین بار مطالعه کنند.

محققان مرکز فناوری‌های پیشرفته لاکهید مارتین در کالیفرنیا می‌گویند این دنباله‌دار در میان بخشی از اتمسفر خورشید حرکت می‌کند که امکان رصد آن وجود ندارد. امکان استفاده از ماهواره‌ها برای رصد این بخش نیز وجود ندارد زیرا ماهواره‌ها ذوب خواهندشد و در عین حال شدت نور خورشید به اندازه‌ای است که امکان دیدن ماهواره وجود ندارد. اما دنباله‌دار لاوجوی دسترسی به این بخش از اتمسفر خورشید و میدان مغناطیسی خورشید که به هیچ شیوه و تکنیکی امکان دسترسی به آن وجود نداشت را فراهم آورده است.

دنباله‌دار لاوجوی که به احترام کاشف استرالیایش به این اسم خوانده می‌شود، در 15 دسامبر سال 2011 به میان اتمسفر خورشید شیرجه زد. با آگاهی کامل از مدار این دنباله‌دار، رصد‌خانه دینامیک خورشیدی و دو مدارگرد خورشیدی دوقلو به همراه فضاپیمای هینود ژاپن از این رویداد عکسبرداری کردند.

این ستاره که با سرعتی برابر 600 کیلومتر بر ثانیه به سمت خورشید می رفت به شکل ذره‌ای درخشان و پرسرعت دیده می‌شد که دنباله‌ای نورانی در پشتش در حرکت بود. تصاویر به ثبت رسیده نشان دادند شدت درخشش این دنباله‌دار با ورود به کرونای خورشیدی و مواجه شدن با حرارتی چندین میلیون درجه‌ای، افزایش پیدا کرد و دنباله آن نیز آغاز به حرکت کرد.

به گفته محققان دنباله این ستاره آنچنان که انتظار می‌رفت متناسب با خود ستاره حرکت نمی‌کرد و گویی درون میدان مغناطیسی خورشید به دام افتاده بود. با مطالعه حرکات دنباله‌دار، محققان توانستند برای اولین بار اطلاعات بیشتری درباره ویژگی‌های میدان مغناطیسی در این بخش از خورشید به دست بیاورند.

میدان مغناطیسی خورشیدی بادهای شدید و انفجارهای شدیدی در کرونای خورشیدی ایجاد می‌کند. این رویداد‌های پرقدرت می‌توانند ذراتی را به میان فضا پخش کنند و منجر به بروز تغییرات در آب‌و‌هوای فضایی شوند و به ماهواره‌ها و زیرساختارها در زمین آسیب وارد آورند.

دانشمندان به تازگی از مدل‌سازی‌های رایانه‌ای برای آزمودن و درک اتمسفر خورشیدی استفاده می‌کنند،‌ اما اطلاعات به دست آمده از دنباله‌دار لاوجوی به آنها در بهبود دادن این روند کمک کرده‌است.

پس از شیرجه سریع این دنباله‌دار به سوی خورشید،‌دانشمندان از دیدن این صحنه که لاوجوی از سوی دیگر خورشید سالم بیرون آمد به شدت متعجب شدند. با این‌همه این دنباله‌دار دو روز پس از این رویداد متلاشی شد. به گفته دانشمندان لاوجوی اولین دنباله‌داری است که توانسته پس از شیرجه زدن به سوی خورشید برای مدت زمانی نه چندان طولانی سالم باقی بماند.

فیزیکدانان خورشیدی امیدوارند در سال جاری بتوانند دنباله‌دار دیگری را درحال نزدیک شدن به خورشید رصد کنند. دنباله‌دار ایزون که به دلیل ابعاد بزرگ و مدارش به نام دنباله‌دار قرن شناخته می‌شود، درپایان سال جاری میلادی از کنار زمین عبور خواهد کرد و به سوی خورشید خواهد رفت.

کد خبر 217777
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز