مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: جدیدترین سفر دارای سرنشین چین، امروز سه شنبه 21 خرداد ماه با حضور سه فضانورد به ایستگاه فضایی آزمایشی این کشور انجام می‌شود

پرتاب شنزو 10 با سه سرنشین به ایستگاه فضایی چین

به گزارش مهر، وو پینگ سخنگوی برنامه فضایی دارای سرنشین چین گفت: فضاپیمای شنزو 10 از یک منطقه دور افتاده در صحرا "گوبی" در غرب چین در ساعت 5:38 دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی پرتاب می‌شود.

طراحی کپسول فضایی چین براساس کپسول سایوز روسیه صورت گرفته است اما نمونه چینی آن دارای تغییرات قابل توجهی است. شنزو مانند سایوز ظرفیت حمل سه فضانورد را دارد اما برخلاف سایوز دارای صفحات خورشیدی است و می‌تواند پس از آنکه سرنشینان در کپسول سرنشین به زمین بازگردند در فضا بماند.

وقتی که این فضانورد در مدار قرار گرفت با ایستگاه فضایی آزمایشی چین که به آن تیانگونگ 1 می‌گویند، به معنای قصر بهشتی، متصل می‌شود. در این ایستگاه فضایی آزمایشی دو فضانورد مرد و یک فضانورد زن طی 15 روز اقامت خود آزمایش‌های مختلفی انجام داده و سیستم‌های این نمونه ایستگاه را آزمایش می‌کنند.

این فضانوردان همچنین برای دانشجویان زمین سخنرانی خواهند کرد.

ایستگاه فضایی تیانگونگ 1 به عنوان نمونه اولیه ایستگاه فضایی با هدف آزمایش تکنیک‌های مورد نیاز برای یک ایستگاه بزرگ‌تر چینی که درحال ساخت و توسعه بوده ساخته شده است. این آزمایشگاه دارای طول 10.4 و عرض 3.35 و متر است و وزن آن 8500 کیلوگرم است.

مقامات فضایی چین اظهار داشتند که این کشور درحال توسعه یک ایستگاه فضایی 60 هزار کیلوگرمی است که از هفت آزمایشگاه فضایی تشکیل خواهد شد. قرار است این ایستگاه فضایی در سال 2020 به فضا پرتاب شود.

جدیدترین مأموریت شنزو 10 آخرین نمایش از قدرت‌های درحال افزایش چین در برنامه‌های فضایی خواهد بود، این درحالی است که موانع اقتصادی و تغییر اولویت‌های ایالات متحده را از انجام سفرهای فضایی دارای سرنشین باز داشته و این کشور فضانوردارن خود را از طریق فضاپیمای سایوز روسیه به ایستگاه فضایی اعزام می‌کند.

از سال 2003 تاکنون این سفر پنجمین سفر دارای سرنشین چین محسوب می‌شود. چین سومین کشور جهان است که به فناوری پرواز فضایی دارای سرنشین دست می‌یابد پیش از این روسیه و آمریکا تنها کشورهایی بودند که در این عرصه فعالیت می‌کردند.

چین همچنین در نظر دارد یک فرود بدون سرنشین روی ماه داشته باشد و یک ماه نورد بسازد.

دانشمندان چینی احتمال سفرهای انسانی به ماه را پس از سال 2020 مطرح کرده‌اند.

کد خبر 218239
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز