همشهری آنلاین: روسیه پایگاه فضایی بایکونور واقع در قزاقستان را تا سال 2050 میلادی تمدید اجاره کرد.

روسیه پایگاه فضایی بایکونور را تا سال 2050 اجاره کرد

به گزارش ایرانا، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه از مسکو با اعلام این خبر گزارش داد ، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گفت این کشور به اجاره این مجموعه فضایی واقع در قزاقستان ادامه خواهد داد.

برپایه این گزارش اجاره سالانه مجموعه پایگاه فضایی بایکونور 116میلیون دلار خواهد بود.

این درحالی بود که نگرانی برسر پرداخت اجاره این پایگاه، مسکو درماه فوریه گذشته گفته بود روسیه ممکن است اجاره برخی از تاسیسات و امکانات در بایکونور را به حالت تعلیق در آورد.

آسوشیتدپرس گزارش داد پوتین در جریان بازدید از محل احداث سکوی پرتاب جدید وستوچنی در شرق روسیه ، تاکید کرد که مسکو پایگاه فضایی بایکونور را رها نخواهد کرد.

سکوی پرتاب وستوچنی در فاصله پنج هزارو 500 کیلومتری شرق مسکو و در یکصد کیلومتری مرز چین واقع است.

انتظار می رود اولین پرتاب از این سکو در سال 2015 صورت گیرد.

برپایه این خبر مسکو درحال حاضر پرتاب سفاین سایوز خود را از پایگاه فضایی بایکونور واقع در قزاقستان به مقصد ایستگاه بین المللی فضایی انجام می دهد.

یوری گاگارین نخستین مرد فضانورد جهان، 52سال پیش از پایگاه فضایی بایکونور به فضا رفت و این پایگاه تا به امروز فعال است .

پوتین از پایگاه فضایی جدید روسیه دیدن کرد

ایرنا در گزارش دیگری به نقل از ریانووستی، پوتین روز جمعه در جریان بازدید از پایگاه فضایی در دست احداث ˈواستوچنیˈ در استان ˈآمورسکˈ این کشور گفت: اولین پرتاب فضایی از این پایگاه در سال 2015 انجام می گیرد و در سال 2018 هم فضاپیماهای سرنشین دار از این مرکز فضایی به فضا پرتاب خواهد شد.

وی با بیان این که پایگاه فضایی ˈواستوچنیˈ پایگاهی بین المللی خواهد بود، اظهار داشت: امیدوارم که نه فقط کارشناسان ما، بلکه همکاران اروپایی، آمریکایی و دیگر کشورهای جهان هم از این پایگاه استفاده کنند.

پوتین به برنامه دولت روسیه در باره پایگاه واستوچنی اشاره کرد و گفت: از این مرکز برای تحقیقات در باره کهکشان های دور دست استفاده خواهد شد.

وی افزود: طبق برنامه موجود قصد داشتیم فضاپیماها و ماهواره برهای تا وزن 55 تن را از این پایگاه پرتاب کنیم، اما کارشناسان معتقدند که برای وزن های بیشتر هم می شود برنامه ریزی کرد و این موضوع در نشستی در خصوص طرح های فضایی مطرح خواهد شد.

رییس جمهوری روسیه سپس در ارتباط ویدئویی زنده با ایستگاه فضایی بین المللی، روز فضانورد را به فضانوردان این مرکز فضایی در مدار زمین تبریک گفت.

عملیات ساخت پایگاه فضایی ˈواستوچنیˈ از حدود هفت سال پیش جریان دارد و دولت روسیه برای احداث آن هشت میلیارد دلار هزینه کرده است.

روسیه هم اکنون از پایگاه فضایی بایکانور در قزاقستان و مرکز فضایی ˈپلستسکˈ در شمال غرب روسیه پرتاب های فضایی خود را انجام می دهد.

روسیه پایگاه فضایی بایکانور را طبق قراردادی تا سال 2050 از قزاقستان اجاره کرده است و سالانه 115 میلیون دلار اجاره بها بابت آن می پردازد.

کد خبر 208692
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز