حسن اسماعیلی: بهار با همه سرسبزی و طراوتش رفته‌رفته از تقویم طبیعت رخت بربسته و جای خود را به تابستان پرحرارت می‌دهد.

کلوگان

 در این روزهای گرم اما بازار سیر و سیاحت و طبیعت‌گردی همچنان پررونق بوده و طبیعت سرسبز در اطراف شهرهای بزرگ بیش از پیش میزبان مردمانی است که از گرمای شهرها به خنکای روستاها پناه می‌برند. در این بین لواسان و فشم در منطقه شمیرانات، با طبیعت سرسبز و آب و هوای معتدل، بدون‌شک مهم‌ترین و پررونق‌ترین هدف گردشگری تهرانی‌ها در ایام تابستان است. روستای کلوگان در منطقه شمیرانات و در مسیر جاده فشم شاید چندان برای دوستداران طبیعت شناخته شده نباشد یا همانند برخی روستاهای منطقه مثل برگ جهان، افجه و امامه اسم‌و‌رسم در نکرده باشد اما این روستای کوچک و کم‌آوازه، طبیعت منحصر به‌فرد خود را دارد که تماشای آن در فصول مختلف سال ازجمله تابستان، خالی از لطف نیست.

باید یادآور شد که اگر اهل پیاده‌روی نیستید، به کلوگان نروید چون برای نشستن و اتراق در کنار باغ‌ها و رودخانه پرآب کلوگان لااقل باید چنددقیقه‌ای پیاده‌روی کنید. مقدار این پیاده‌روی بستگی به روز و ساعت ورود شما به روستا دارد؛ ترجیحاً پنجشنبه به کلوگان بروید و صبح زود. در این صورت شاید شانس ورود با خودرو به‌روستا را نیز داشته‌ باشید؛ دهداری روستا در مبدأ ورودی روستا زنجیر گذاشته و آخر هفته‌ (خصوصاً جمعه‌ها) از ورود خودروهای غیرساکن به داخل روستا جلوگیری می‌کند. علت را جویا شدیم گفتند: با توجه به محدودیت فضا، با ورود خودروهای گردشگران به داخل روستا دیگر جایی برای پارک خودروهای اهالی نمی‌ماند. همچنین در مبدأ ورودی روستا تابلویی نصب شده که در آن از گردشگران خواسته شده از ورود به روستا خودداری کنند! آنطور که ما دستگیرمان شد این ممنوعیت و محدودیت به‌خاطر مزاحمت‌هایی است که متأسفانه گردشگران (یا به قولی گردشگرنماها) در گذشته برای اهالی روستا به‌وجود آورده‌‌اند. به هر حال اگر جلوی پل ورودی روستا به نگهبان و زنجیر برافراشته برخوردید باید خودروی خود را همانجا کنار جاده فشم پارک کرده و بقیه راه تا روستا را پیاده طی کنید. از سر جاده تا داخل روستا حدود 500متر راه در پیش دارید.

در این روستا، شاید فضا برای اتراق و نشستن کنار باغ و رودخانه کم باشد اما برای آنها که اهل پیاده‌روی در طبیعت بکر هستند، مسیر پیاده‌روی خوبی در امتداد دره و در مجاورت رودخانه کلوگان وجود دارد. برای اتراق کنار رودخانه، پس از چند دقیقه حرکت در خیابان اصلی روستا باید از یکی از کوچه‌ها (جنب مسجد و روبه‌روی یک خانه قدیمی) به سمت راست تغییر جهت داده تا به رودخانه برسید. از پل عبور کرده و آن سوی پل، خلاف جهت رودخانه حرکت کرده تا یک جای مناسب برای اتراق پیدا کنید. بافت مسکونی کلوگان همانند سایر روستاهای اطراف تهران نوسازی شده و ساخت‌وساز در جریان است. اما خوشبختانه ساخت‌وساز بی‌رویه و ویلا‌سازی‌ همانند برخی روستاها، آنچنان به چشم نمی‌خورد. در کوچه‌پسکوچه‌های روستا که قدم می‌زنید انگشت‌شمار خانه‌های قدیمی نیز به چشم می‌خورد که تماشای این بناها و خانه‌های قدیمی که بعضاً متروکه و خالی از سکنه هستند، خالی از لطف نیست.

به گفته یکی از اهالی، کلوگان حدود 500خانوار جمعیت دارد که فقط 15-10خانوار آن سکونت دائم دارند. ارتفاع این روستا از سطح دریا حدود 1850متر است. اقتصاد روستا بر پایه دامداری و بیشتر باغداری بوده و گیلاس و آلبالو عمده محصولات باغ‌های کلوگان هستند.

دره کلوگان در اردیبهشت‌ماه با شکوفه‌های زیبای گیلاس و آلبالو به رنگ سفید مزین شده و در تیرماه شاخه‌های درختان گیلاس و آلبالو -که از کناره باغ‌ها سر به بیرون خم کرده‌اند- چشم‌هایتان را به تماشای هارمونی زیبای قرمز و سبز میوه‌ها و برگ‌ها دعوت می‌کنند.

اگر اهل پیاده‌روی یا طبیعت‌گردی هستید

مسیر پیاده‌روی کلوگان به امامه یکی از مسیر‌های دیدنی و تقریباً بکر اطراف تهران است که طبیعت‌دوستان در فصول مختلف سال ازجمله بهار و تابستان اقدام به پیمایش این مسیر می‌کنند. مسیر در امتداد دره و رودخانه کلوگان بوده و از شیب نسبتاً کم و ملایمی برخوردار است. شیب مسیر از امامه به سمت کلوگان است؛ یعنی کلوگان در ارتفاع پایین‌تر و امامه در ارتفاع بالاتر است. البته برنامه پیاده‌روی را از امامه به کلوگان نیز اجرا می‌کنند اما اگر قصد اجرای برنامه رفت و برگشت را دارید، از آنجا که امامه در ارتفاع بالاتری قرارگرفته، پیشنهاد می‌شود که مبدأ حرکت، کلوگان باشد. کل مسیر در امتداد دره به‌صورت مالرو یا پاکوب بوده و برای رسیدن به مقصد مشکل خاصی نخواهید داشت؛ به جز بخشی از مسیر (بعد از آبشار کلوگان) که در فصل پر‌آبی رودخانه شاید مجبور شوید که از مسیر سنگی و ریزشی در سمت چپ و بالای رودخانه عبور کنید.

در این مسیر هر از گاهی باید عرض رودخانه را با پرش از روی سنگ‌ها یا عبور از پل‌های تنه درختی طی کرده و گاهی برای انتخاب و یافتن بهترین مسیر عبور، از فکر و خلاقیت خود کمک بگیرید. ناگفته پیداست که این جست‌وخیزها و این تلاش‌ها، خود یکی از جذابیت‌های مسیر است. هر چه در این مسیر بیشتر پیش می‌روید، دره کلوگان بیشتر زیبایی‌های خود را به رخ شما می‌کشد. باغ‌های سرسبز، رودخانه پرآب، گل‌های کوهی رنگارنگ و آبشار‌های کوچک و بزرگ در طول مسیر، مناظری هستند که در این دره بکر نگاهتان را به انتظار نشسته‌اند. در انتهای مسیر به امامه‌پایین می‌رسید. اگر قصد بازدید از روستای امامه را داشتید می‌توانید از مسیر باغ‌های امامه‌پایین به سمت امامه‌بالا رفته و از آنجا مسیر برگشت را مجددا در پیش بگیرید و یا اینکه از امامه‌بالا با تاکسی یا آژانس خود را به جاده فشم و سپس کلوگان برسانید. پیاده‌روی از کلوگان به امامه حدود 3تا 4ساعت (بسته به سرعت حرکت شما) زمان می‌برد.

آبشار کلوگان

آبشار کلوگان در دره کلوگان و در نیمه راه کلوگان به امامه قرار دارد. ارتفاع این آبشار حدود 40متر بوده و به‌صورت پله‌ای جریان دارد. اوج پرآبی و زیبایی این آبشار در فصل بهار بوده و از نیمه تابستان به بعد دیگر به جز آب باریکه‌ای از آن دیده نمی‌شود. ارتفاع آبشار کلوگان از سطح دریا حدود 2050متر است. آبشار در مسیر یک رودخانه فرعی قرار دارد که از سمت چپ به رودخانه اصلی ملحق می‌شود. برای رسیدن به پای آبشار باید حدود 300-200متر در امتداد رودخانه فرعی حرکت کنید. برای رسیدن به این آبشار زیبا حدود یک ساعت‌ونیم پیاده‌روی از روستای کلوگان نیاز است.

چشمه‌های مسیر که ما آنها را رویت کردیم اولی بعد از حدود یک ساعت پیاده‌روی، تقریباً سر راه قرار گرفته و به خوبی دیده می‌شود و چشمه بعدی، در مسیر رودخانه فرعی و قبل از آبشار قرار دارد. این چشمه کوچک حدود 100متر بعد از ورود به دره و در سمت چپ رودخانه قرار دارد که برای یافتن آن باید کمی حواستان جمع باشد.

کلوگان نسبت به سایر روستاهای منطقه از حجم کمتر گردشگر برخوردار بوده و خوشبختانه به همان نسبت از محیط بکر و پاکیزه‌تری نیز برخوردار است. یادمان باشد اگر به کلوگان رفتیم، در حفظ و نگهداری این طبیعت زیبا کوشا باشیم، از تجاوز به حریم باغ‌ها خودداری کرده و آرامش اهالی محترم روستا را به هم نریزیم.

اگر قصد بازدید از روستای کلوگان را دارید باید از طریق بزرگراه شهید بابایی- شرق یا سایر مسیرهای جایگزین، خود را به میدان لشکرک (میدان قائم) رسانده و مسیر جاده فشم را درپیش بگیرید. کیلومتر 7جاده فشم، تابلوی آبی‌رنگ روستای کلوگان در سمت راست جاده به خوبی نمایان است.

کد خبر 219557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز