گروه شهری- محمد باریکانی: کودکان محک برای نخستین‌بار فرصت حضور در یک تور طبیعت‌گردی را در کاخ سعدآباد تهران یافتند تا پس از انجام معاینات و گرفتن دارو از بیمارستان محک، ساعاتی به طبیعت شمال تهران بروند و در تور طبیعت‌گردی که با همکاری خانه طبیعت‌گردی ایران و خیریه محک برگزار شده بود حضور داشته باشند.

طبیعت سعدآباد، میزبان کودکان محک

تور طبیعت‌گردی کودکان محک با حضور کودکانی از نقاط مختلف کشور ازجمله اصفهان، تهران، خوزستان، کرمانشاه، اهواز، میاندوآب و کردستان عراق برگزار شد.

تور ویژه طبیعت‌گردی کودکان محک که با حضور مددکارها، روانشناس مقیم در مؤسسه محک و جمعی از اعضای خانه طبیعت‌گردی کشور برگزار شد، شرایط استفاده از تورهای طبیعت‌گردی، چگونگی استقرار در طبیعت، رصد خورشید و آشنایی با برخی گونه‌های حیات وحش و گیاهان جنگلی را به کودکان مورد حمایت مؤسسه محک آموخت.

این نخستین‌بار است که مؤسسه محک و خانه طبیعت‌گردی ایران که زیر مجموعه معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی است در توافقی دوجانبه تور آزمایشی ویژه کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص مورد حمایت مؤسسه محک را برگزار کرده‌اند. این تور که با انتقال کودکان محک با مینی بوس‌های توریستی از محل این مؤسسه به کاخ سعدآباد تهران برگزار شد با بهره‌گیری از راهنمایان متخصص آموزش طبیعت‌گردی ویژه کودکان، با برگزاری بازی‌های کودکان در محیط طبیعی کاخ سعدآباد به انتقال مفاهیم طبیعت‌گردی به آنها پرداخت. همچنین آموزش‌های ویژه طبیعت‌گردی به کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص با آموزش شیوه‌های استقرار در طبیعت با برپایی کمپ در طبیعت و رفتارهای زیست‌محیطی ادامه یافت.

لیلا راستان روانشناس مقیم در اقامتگاه مؤسسه محک که کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص این مؤسسه را همراهی می‌کرد در گفت‌وگوی خود با همشهری و در حاشیه این تور گفت: تعداد کودکانی که برای استفاده از نخستین تور آزمایشی به سعدآباد آمده‌اند 11نفر است که البته این کودکان بخش بسیار کوچکی از کودکان زیر پوشش مؤسسه محک هستند که البته کودکانی شانس استفاده از این تور را پیدا کرده‌اند که رادیوتراپی می‌شوند و برای چکاپ به مؤسسه مراجعه می‌کنند وگرنه کودکان بستری قادر به حضور در چنین تورهایی نیستند.

راستان به برخی بیماری‌های خاص اعضای گروه که شانس حضور در نخستین تور طبیعت‌گردی را پیدا کرده‌اند اشاره کرد و ادامه داد: تعدادی از این کودکان که قادر به حضور در تور هستند، برای گرفتن داروی شیمی‌درمانی برای بیماری‌های متفاوت خود به‌صورت سرپایی یا رادیوتراپی به مؤسسه محک مراجعه می‌کنند. وی با اشاره به مشکلات خونی و تومورهای مغزی در میان برخی کودکان حاضر در تور افزود: برنامه‌های تفریحی هر‌ماه برای این کودکان در حوزه تئاتر، سینما و بوستان‌ها انجام می‌شود ولی تور طبیعت‌گردی به‌صورت علمی برای نخستین‌بار برای آنها برگزار شده است. وی با تأکید بر حضور کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص مورد حمایت مؤسسه محک افزود: از بندرعباس، خوزستان، کرمانشاه، شهرکرد و اربیل عراق در این تور از کودکان محک حضور دارند که قدیمی‌ترین آنها در مؤسسه مروه 12ساله از اربیل عراق است و بیماری خونی دارد و تحت درمان دارویی است و جدید‌ترین این کودکان حاضر در تور مارلین 5ساله است که از 20روز قبل تحت درمان دارویی قرار گرفته است.

این روانشناس مقیم در اقامتگاه محک با اشاره به این موضوع که بیشتر کودکان محک به‌ویژه دختران به‌دلیل عوارض ناشی از شیمی درمانی دچار ریزش مو می‌شوند و این موضوع برایشان سخت است، گفت: اینکه امروز این کودکان به تور طبیعت‌گردی آمده‌اند یعنی اینکه آنها زنده‌اند و نفس می‌کشند و می‌توانند زندگی کنند و خانواده‌هایشان هم با موضوع بیماری آنها کنار می‌آیند. راستان افزود: امکان اینکه این بچه‌ها را به خارج از تهران ببریم به‌دلیل زمان استفاده از دارو وجود ندارد. خیلی از بچه‌های ما رادیوتراپی می‌شوند و سردرد و کمردرد دارند و زود بی‌حال و خسته می‌شوند و برای همین هم ترجیح می‌دهیم مسیرهای داخل تهران و خوش آب و هوا انتخاب شود تا کودکان نیز اذیت نشوند.

یگانه سادات حسینی یکی از کودکان تحت‌پوشش مؤسسه محک که به همراه مادر بزرگ خود از اصفهان در نخستین تور طبیعت‌گردی کودکان محک حضور یافته است، می‌گوید: براساس آنچه در این تور طبیعت‌گردی آموخته‌ایم، رفتار منظم در طبیعت و نریختن زباله و توجه به هرآنچه راهنمای تور می‌گوید یکی از اصول طبیعت‌گردی است.

یگانه می‌گوید: فکر کردن در مورد طبیعت و اینکه چگونه خود را در یک تور معرفی کنیم، برقراری کمپ و آسیب‌نزدن به درختان نیز از موضوعاتی بود که در این تور آموختم. یگانه طبیعت را انگیزه خوبی برای سفر می‌داند و ادامه می‌دهد: طبیعت، کوه و درخت به انسان انرژی می‌دهد. یلدا نوروزی کودک 11ساله میاندوآبی نیز که مهمان این تور است رصد خورشید و آشنایی با لکه‌های خورشیدی را یکی از نکات جالب تور طبیعت‌گردی ویژه کودکان محک می‌داند.

یلدا می‌گوید: تور طبیعت‌گردی تور خوبی است و امیدوارم که این تور باز هم تکرار شود. یلدا در تعریف از طبیعت می‌گوید: طبیعت، حس زیبایی و هوای آزاد را منتقل می‌کند. در این جمع چشم هایم را بستم و به صدای طبیعت گوش سپردم. صدای طوطی‌ها را شنیدم و صدای وزش باد در میان برگ درختان را شنیدم که حس بسیار خوبی بود.

نرجس امیری دختر 9ساله بندرعباسی نیز از دیگر مهمانان تور طبیعت‌گردی است که خانه‌شان در جنوب نزدیک دریاست. وی می‌گوید: در این تور دانستم از طبیعت چگونه استفاده کنم. دانستم که چگونه باید به طبیعت نگاه کرد و از آن نگهداری کرد و به گیاهان آسیب نرساند. رصد لکه‌های خورشیدی نیز حس خیلی خوبی به من داد. صدای پرندگان، صدای آب و باد و صدای طبیعت را هم شنیدم. امین میوه‌یان نوجوان 16ساله کرمانشاهی نیز که با دوستان دیگر خود در مؤسسه محک در این تور حضور داشت، می‌گوید: این تور به من آموخت که به طبیعت نباید صدمه بزنیم و منابع آبی و رودخانه‌ها را نباید آلوده کرد. پورنگ پورحسینی در خانه طبیعت‌گردی ایران که مجری این تور آزمایشی است از شروع فاز اجرایی این تور برای کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص خبر می‌دهد و می‌گوید: تا به حال بستر مناسبی برای اجرای این تور ایجاد نشده بود و پس از راه‌اندازی خانه‌طبیعت‌گردی این بستر آماده شد.

پورحسینی افزود: خانه طبیعت‌گردی ایران بهترین محیط طبیعی در شهر تهران است که به بیمارستان محک نیز بسیار نزدیک بود و امنیت بسیار بالایی برای کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص دارد. وی با اشاره به اینکه 2‌ماه فعالیت پژوهشی برگزاری تورهای ویژه طبیعت‌گردی برای کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص به طول انجامیده است از فعالیت‌های پژوهشی در بیمارستان محک و بررسی نمونه‌های انجام شده در کشور انگلستان، آمریکا و هندوستان خبر می‌دهد و می‌گوید: ایده‌ها نخستین‌بار در اتاق بازی بچه‌های محک چک شد و روانشناسان محک تمامی مسائل را بررسی کردند و شرایط جسمی خاص این بچه‌ها درنظر گرفته شد و بعد از همه این مسائل دستورالعمل ویژه طبیعت‌گردی برای کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص در 16آیتم تهیه شد.

کد خبر 220771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز