گروه شهری - محمد باریکانی: یکسال پس از اعلام باز شدن جزیره ابوموسی به روی گردشگران و باز شدن حصارهای امنیتی این بخش از خاک کشور در جنوبی‌ترین جزیره ایرانی در خلیج‌فارس، وضعیت ابوموسی و ساکنان این معتدل‌ترین جزیره در میان آب‌های خلیج‌فارس چگونه است؟

گردشگری - جزیره ابوموسی


براساس آنچه فرماندار ابوموسی در تازه‌ترین سفر به این جزیره که گاه به بوموسی و پیش‌تر به گپ سبزو و حالا به ابوموسی نیز شناخته می‌شود، به خبرنگار همشهری می‌گوید این جزیره نزدیک به 5هزار شهروند ایرانی دارد. نزدیک به یکسال پیش که کلنگ تبدیل جزیره بوموسی یا همان گپ سبزو و حالا ابوموسی به زمین خورد و این جزیره به‌عنوان یک منطقه نمونه گردشگری ایران شناخته شد تا همین حالا اتفاقاتی افتاده است که در آخرین دیدار از این جزیره مشهود بود. ساکنان ابوموسی را 2گروه در دو‌سوی جزیره تشکیل داده‌اند که یکسوی آن تنها و آن هم بسیار اندک برای خرید از یک سوپرمارکت کوچک و گاه رفتن به تنها بیمارستان جزیره هنگام بیماری به این‌سو می‌آیند. علی محبی فرماندار ابوموسی می‌گوید: ساکنان آن‌سوی جزیره مهمانان ابوموسی هستند که پشتیبانی آنها از سوی دولت امارات و ورود و خروج خود و کالاهایشان از سوی فرمانداری و دیگر دستگاه‌های نظارتی مستقر در این‌سوی جزیره کنترل می‌شود. سفر به ابوموسی فرصتی شد تا از شهرک مهمانان عرب زبان جزیره که با پشتیبانی دولت امارات و نظارت کامل فرمانداری و دستگاه‌های نظارتی این جزیره در حال زندگی هستند بازدید شود.

شهرکی آرام با جمعیتی بسیار اندک با آن معماری خاص خودشان و مردان یونیفورم پوشی که روی لباس آنها نوشته شده، «شرطه الامارات» این گروه گشت‌های داخل شهرک را تشکیل می‌دهند. در بخش مهمانان عرب زبان جزیره چند قایق تفریحی نیز در کنار ساحل وجود دارد که مهمانان عرب زبان اماراتی عصرها را کنار آن می‌گذرانند. از فرماندار ابوموسی درخصوص مردان یونیفورم پوش آن‌سوی جزیره و تعداد مهمانان ساکن در شهرک عرب زبان‌های جیره می‌پرسم. علی محبی می‌گوید: ساکنان عرب زبان جزیره ابوموسی مهمانان ایران هستند که براساس توافقات صورت گرفته با نظارت کامل ایران و نهادهای نظارتی و فرمانداری ابوموسی، پشتیبانی آن گروه با دولت امارات است. ورود و خروج آنها در جزیره و همچنین ورود و خروج کالاهایشان نیز با نظارت کامل دستگاه‌های نظارتی ایران انجام می‌شود. به‌گفته وی، یک شهرداری و یک شرطه خانه بدون اجازه حمل پرچم و سلاح نیز در این شهرک مستقر شده است تا مسائل این شهرک را درون خودشان حل و فصل کنند.

سفر آزاد به ابوموسی

سفر به ابوموسی این‌بار و برخلاف یکسال پیش که به دشواری و از طریق فرودگاه بندرعباس و انتظار طولانی برای یک هواپیمای کوچک چارتر که برای کارکنان و ساکنان جزیره از فرودگاه بندرعباس به مقصد ابوموسی در اختیار استانداری این جزیره میسر بود، از فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد ابوموسی با یک پرواز چارتر انجام شد.

این پرواز نشان‌دهنده باز شدن ابوموسی و همچنین نمایان شدن نام این جزیره بر تابلوی اعلان پرواز فرودگاه‌های کشور بود. همچنان که فرماندار ابوموسی به همشهری می‌گوید: سرمایه‌گذاری که در حال ساخت هتل 4طبقه در جزیره است در حال رایزنی برای برقراری پروازهای چارتر از فرودگاه مشهد به مقصد ابوموسی است و ما نیز از این پیشنهاد استقبال کردیم. ابوموسی جزیره‌ای با وسعت 25کیلومتر در جنوبی‌ترین نقطه ایران که نام آن در نقشه‌ها و اسناد تاریخی، بوموو، گپ سبزو (جای سبز) و بوم سوز یا بوموسو (مکان سبز) آمده است به فاصله‌ای اندک از کشور امارات قرار دارد. بوموسی یکی از 17جزیره موجود در خلیج‌فارس و یکی از 14جزیره موجود در آب‌های ایران در استان هرمزگان است. این جزیره حتی به‌عنوان یکی از معدود جزایر قابل سکونت در میان آب‌های خلیج‌فارس به‌رغم آب و هوای بسیار شرجی و گرم جزایر جنوبی از معتدل‌ترین جزیره‌های ایرانی است. این‌بار در گرم‌ترین فصل سال ابوموسی چنان شرجی بود که پرواز به مقصد جزیره با نزدیک به 8ساعت تأخیر انجام شد. پروازها به مقصد کیش و قشم نیز به‌دلیل شرجی بودن شدید هوا و نبود دید مورد نیاز برای پرواز هواپیماها اندکی کمتر از این میزان با تأخیر مواجه بودند.

3 سرمایه‌گذار در گردشگری جزیره

یکسال پس از باز شدن جزیره و اعلام این موضوع که ابوموسی به‌عنوان یک جزیره ایرانی قادر به میزبانی از گردشگران کشور است تنها 3 سرمایه‌گذار حاضر به فعالیت در بوموسی شده‌اند. آنطور که علی محبی فرماندار ابوموسی می‌گوید: معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در حال ساخت یک اسکله گردشگری است که 12میلیارد تومان نیز برای آن اعتبار درنظر گرفته شده است. به گفته او تنها 3 سرمایه‌گذار دیگر نیز در این جزیره در حال ساخت یک هتل 4طبقه و یک سرمایه‌گذار دیگر در حال ساخت یک فروشگاه بزرگ به نام هایپر مارکت است و یک پاساژ نیز برای فروش کالاهای خارجی در حال ساخت توسط یک سرمایه‌گذار دیگر است.

به گفته محبی سرمایه‌گذاران زیادی برای سرمایه‌گذاری و گرفتن زمین به ابوموسی سفر کرده‌اند که بسیاری از آنها به‌دلیل آنکه قادر به انجام فعالیت نبودند از سرمایه‌گذاری در این جزیره عقب‌نشینی کردند. مسئولین و ساکنان ابوموسی می‌گویند از یکسال قبل که جزیره به روی گردشگران گشوده شد تاکنون گروه‌های مختلفی از اصناف، دانشجویان، هنرمندان و سرمایه‌گذاران به این جزیره سفر کرده‌اند. به گفته او فعالیت‌های انجام شده در جزیره با درنظر گرفتن تمامی ملاحظات زیست‌محیطی انجام می‌شود.

یکصد گردشگر، یک روز اقامت

فرماندار ابوموسی با اشاره به ظرفیت میزبانی جزیره از گردشگران می‌گوید: ابوموسی با دارابودن اقامتگاه و خوابگاه قادر به میزبانی از یکصد گردشگر با درنظر گرفتن یک روز اقامت است. محبی همچنین به درخواست‌های موجود از سوی برخی سرمایه‌گذاران برای ایجاد پروازهای چارتر و همچنین برقراری خطوط ترابری دریایی به مقصد ابوموسی خبر می‌دهد که مورد موافقت نیز واقع شده است.

باز شدن سفر به ابوموسی البته برای جزیره اتفاقات دیگری هم رقم زده است. تأیید درخواست برای احداث یک کارخانه شن و ماسه، راه‌اندازی کارخانه تولید تن ماهی و ایجاد کارخانه تولید فیله ماهی از دیگر فعالیت‌های انجام شده در جزیره است. همچنین 10میلیارد تومان اعتبار برای راه‌اندازی فاضلاب شهری در جزیره‌ای که مساحت آن 25کیلومتر است با رعایت موازین زیست‌محیطی درنظر گرفته شده بود که ایجاد سیستم فاضلاب شهری ابوموسی تاکنون به‌دلیل مشکلات تأمین اعتبار به وقفه افتاده است. فرماندار ابوموسی می‌گوید: مسائل امنیتی ابوموسی کاملا حل شده است و گردشگران برای سفر به این جزیره مشکلی ندارند.

کد خبر 223039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز