گروه شهری- محمد باریکانی: دومین اجلاس گردشگری سازمان همکاری‌های اقتصادی 8کشور در حال توسعه موسوم به D8 صبح دیروز با موضوع بررسی همکاری‌های گردشگری 8کشور عضو این گروه و در غیبت نماینده گردشگری پاکستان در تهران برگزار شد.

نمایندگان کشورهای عضو گروه هشت در تهران دستاوردهای خود  را در توسعه صنعت گردشگری ارائه کردند

گروه D8 که متشکل از 8کشور ایران، پاکستان، نیجریه، ترکیه، اندونزی، مالزی، مصر و بنگلادش است در خردادماه سال76 به پیشنهاد نجم‌الدین اربکان نخست‌وزیر وقت ترکیه و با هدف توسعه همکاری‌های کشورهای عضو تشکیل شد. اجلاس همکاری‌های اقتصادی کشورهای درحال توسعه یک‌بار نیز در سال2009 به میزبانی تهران برگزار شد و در پی آن دومین نشست کشورهای عضو D8 در تهران به پیگیری مصوبات دور قبل این اجلاس پرداخت.

منوچهر جهانیان معاون گردشگری کشور در افتتاح این نشست به بررسی همکاری‌های گردشگری 8کشور عضو شورای همکاری‌های کشورهای در حال توسعه پرداخت و گفت: مهم‌ترین پیگیری‌هایی که در اجلاس گذشته انجام شده بود ضرورت ایجاد پست سازمان گردشگری در D8 و ضرورت توسعه گردشگری سلامت و طبیعت‌گردی در کشورهای عضو بود. وی با اشاره به مصوبات اجلاس 2009درخصوص ایجاد بانک سرمایه‌گذاری و تشویق صادرات و واردات صنایع‌دستی در بین کشورهای عضو گروه D8 و احصای مقررات در این کشورها به‌منظور تشویق به سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو افزود: در دور قبلی که اندونزی ریاست اجلاس را برعهده داشت برگزاری نشست‌ها مغفول مانده بود تا آنکه امروز و به درخواست جمهوری اسلامی این اجلاس برگزار شد.

جهانیان با اشاره به فعالیت‌هایی که کشورهای عضو گروه D8 باید به‌منظور دستیابی به اهدافی که در زمینه توسعه گردشگری باید به آنها بپردازند، گفت: امروز صنعت گردشگری نه‌تنها از سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت خارج شده بلکه تجربه آموختن مقاصد جدید، و تجربه‌های جدید مطالعاتی از خصوصیات مورد توجه گردشگران است. به گفته وی، سفر به نقاط مختلف در جهت تعمیق روابط انسانی میان جامعه میزبان و ارتباطات فرهنگی و اجتماعی که منجر به درآمدزایی برای جوامع میزبان و محلی است به توسعه پایدار در کشورها کمک می‌کند و همچنین به‌عنوان ابزاری در جهت صلح و امنیت پایدار در جهان و کشورهای عضو گروه8 مطرح است. وی فعالیت‌های گروه D8 را فعالیت‌های مبارکی به‌منظور بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های گردشگری کشورها دانست.

جهانیان با اشاره به اینکه بین کشورهای D8 ترکیه و مالزی در میان 10کشور برتر صنعت گردشگری جهان هستند و مصر و اندونزی نیز در همین مسیر قرار دارند، گفت: ایران نیز با توجه به تاریخ و تمدن بیش از 7هزار ساله خود از جاذبه‌های زیادی برای گردشگران برخوردار است. وی گفت: سال گذشته پذیرای بیش از 4میلیون گردشگر خارجی بودیم و امیدواریم بتوانیم در جهت صدور ویزای مشترک بین گروه D8 و همکاری‌های علمی و آموزشی برای توسعه گردشگری میان کشورهای عضو اقدام کنیم.

سال خوب گردشگری

موسوی دبیرکل سازمان همکاری‌های کشورهای در حال توسعه موسوم به D8 نیز در سخنانی با اشاره به آمار و ارقام گردشگری در جهان و کشورهای عضو این گروه گفت: سال گذشته سال خوبی برای گردشگری جهان بود و سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد که میزان گردشگران بین‌المللی جهان 4درصد افزایش داشته و 1075میلیارد دلار برای کشورها نفع اقتصادی داشته است.دبیرکل کشورهای عضو گروه D8 همچنین با اشاره به سفر 85میلیون گردشگر در کشورهای عضو این گروه در سال گذشته گفت: درآمد گردشگری در سال2013 در کشورهای عضو این گروه 86میلیون دلار است. وی با تأکید بر اینکه کشورهای عضو گروه D8 باید از فرصت ایجاد شده در جهت توسعه گردشگری استفاده کنند، افزود: گردشگری ارتباط مستقیم با میراث فرهنگی، خدمات و کاهش فقر در جهان دارد و ابزاری برای توسعه کشورهاست.

دبیرکل سازمان همکاری‌های کشورهای درحال توسعه بر لزوم تدوین یک نقشه راه به‌منظور همکاری‌های بیشتر کشورهای عضو این گروه در موضوع گردشگری گفت: گردشگری توانایی مقابله با فقر و مشکلات سیاسی را دارد.موسوی گفت: گردشگری به‌عنوان مقوله‌ای که موجب رشد اجتماعی است باید مورد توجه قرار بگیرد و با تنظیم برنامه‌ای در چارچوب فعالیت سازمان جهانی جهانگردی بتوان در راستای توسعه گردشگری بین کشورهای عضو اقدام کرد. وی خواستار برطرف شدن موانع گردشگری بین کشورهای عضو همکاری‌های کشورهای در حال توسعه با لغو روادید، مقابله با چالش‌ها، تسهیل در اعطای ویزا و... شد. موسوی همچنین اجلاس تهران را زمینه بسیار خوبی برای همکاری دولت‌ها با یکدیگر و با بخش خصوصی خواند و گفت: اکنون زمان رسیدن به برنامه عمل فرارسیده است. وی گفت: اگر برنامه عمل در استراتژی گردشگری کشورهای عضو D8 قرار بگیرد این گروه می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگری جهان باشد.

اجلاس پیگیری برنامه‌های کشورهای عضو گروه D8 در تهران در حالی ادامه یافت که با تصویب دستور کارگروه کشورهای عضو بنگلادش به سمت گزارشگری کارگروه گردشگری کشورهای عضو برگزیده شد و ایران نیز به‌عنوان همکار گزارشگر گردشگری گروه D8 انتخاب شد. در ادامه این مراسم که بدون حضور نمایندگان گردشگری کشور پاکستان برگزار شد میز کشورهای حاضر به ارائه گزارش از فعالیت‌های گردشگری خود و تلاش برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در کشورشان پرداختند. مالزی، اندونزی و ترکیه نیز به‌عنوان 10کشور برتر گردشگری در جهان گزارش‌هایی از فعالیت‌های خود در صنعت گردشگری گروه D8 ارائه و پیشنهادهایی در جهت بهبود روابط گردشگری کشورهای عضو مطرح کردند.

درآمدهای میلیاردی گردشگری

معاون وزارت گردشگری اندونزی در میز این کشور با اعلام جاذبه‌های گردشگری آن کشور و ورود بیش از 6میلیون گردشگر به آن کشور در سال گذشته گفت: هدف‌گذاری اندونزی برای سال 2013جذب 9میلیون دلار درآمد گردشگری است و تلاش داریم به رشد نزدیک به کشور مالزی در این گروه برسیم. وی همچنین از برداشتن ویزای اندونزی برای 30کشور جهان خبر داد.

راشیدی، معاون وزیر گردشگری مالزی نیز در این نشست با اشاره به جاذبه‌های گردشگری کشورش گفت: مالزی در حال تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری در جهان است و رتبه دوازدهم در اقتصاد رقابتی جهان را دارد. وی همچنین با اشاره به درآمد 20میلیارد دلاری مالزی از صنعت گردشگری گفت: باید به 8کشور گروه 8تبریک گفت که برخی اعضای این گروه در جدول گردشگری سازمان جهانی جهانگردی است و اکنون باید در این اندیشه بود که چگونه می‌توان گروه 8 را جزو 15 کشور برتر گردشگری جهان معرفی کرد.

کد خبر 221322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز