محمدباریکانی: همسایگان ایران در ترکیه و کشورهای در حال توسعه عضو گروه دی8 چگونه توانسته‌اند رتبه‌های برتر در صنعت گردشگری جهان و منطقه آسیا را از آن خود کنند؟ ایران تا چه اندازه توانسته است گام‌های جدی در رونق صنعت گردشگری را به کشورهای موفق همسایه خود در کارگروه گردشگری 8 کشور در حال توسعه نزدیک کند؟

گردشگری  و شکوفایی سه کشوردرحال توسعه


چند روز پیش که معاونان وزرای گردشگری کشورهای عضو گروه دی 8 ‌به تهران آمدند تا گزارش فعالیت‌های خود را در حوزه گردشگری به اعضای این گروه اعلام کنند، معاونان و نمایندگان وزارت گردشگری سه کشور مصر، ترکیه و مالزی که در فهرست 10 کشور برتر گردشگری آسیا قرار دارند به روزنامه همشهری گفتند که تنها در سایه برنامه‌ریزی خوب و تبلیغات بین‌المللی و حمایت از بخش خصوصی واقعی توانسته‌اند به توسعه صنعت گردشگری و شکوفایی اقتصادی کشورشان کمک کنند. از میان این سه کشور تنها مالزی است که دستخوش اتفاقات سیاسی خشونت‌بار نشده است و روند ورود گردشگر به آن کشور به‌صورت عادی جریان دارد. 2کشور ترکیه و مصر اکنون دستخوش ناآرامی‌هایی هستند که نمایندگان گردشگری آنها می‌گویند به‌صورت محدود و بسیار جزئی در برخی مناطق از کشورشان جریان دارد. سمیر محمود، نماینده وزارت گردشگری مصر که وزیر آن چند روز گذشته به جمع وزرای استعفایی مصر در کابینه مرسی پیوسته است می‌گوید: اعتراض‌ها تنها در قاهره است در حالی‌که مصر مناطق دیدنی و گردشگری زیادی در سواحل و نقاطی دارد که بسیار آرام هستند و گردشگران می‌توانند به آن نقاط سفر کنند.

تبلیغ جهانی و برنامه‌ریزی ترک‌ها

بکیر تموچین سایار، مدیر بخش روابط خارجی و هماهنگ‌کننده اروپا در وزارت گردشگری ترکیه نیز اتفاقات اخیر در ترکیه را مربوط به بخش کوچکی از آن کشور در استانبول خواند و گفت: اتفاقات اخیر ارتباطی به کاهش گردشگری آن کشور ندارد و تنها بخش کوچکی از استانبول را متاثر کرده است.

به‌رغم آنکه 2کشور ترکیه و مصر مدتی است دستخوش ناآرامی‌های داخلی هستند ولی نمایندگان گردشگری هر دو کشور در اجلاس دی 8 در گفت‌وگوهای خود با روزنامه همشهری بر برنامه‌ریزی‌های خوب و معرفی جهانی کشورشان در جذب گردشگران خارجی تاکید می‌کنند.

تموچین سایار می‌گوید: اتفاقات اخیر در گردشگری ترکیه تاثیری نداشته و تنها محدود به میدان تقسیم در استانبول می‌شود.
او در پاسخ به این سؤال همشهری که ترکیه در سال گذشته از گردشگران ایرانی چه اندازه پولسازی کرده است ، می‌گوید: آماری از میزان درآمد گردشگری کشور از گردشگران ایرانی نداریم ولی ترکیه توانست در سال گذشته میلادی 3 میلیارد دلار از محل گردشگری درآمد داشته‌باشد. نماینده وزارت گردشگری ترکیه در کارگروه گردشگری اجلاس دی8 فعالیت کلان گردشگری در ترکیه را کار دشواری ندانست و گفت: فعالیت گردشگری دشوار نیست.کافی است تصویر خوبی در جهان از خودتان ارائه کنید. وی با اشاره به پیشرفت ترکیه در گردشگری هنری و گردشگری پزشکی افزود: افراد زیادی تنها برای جراحی‌ها به ترکیه می‌آیند چون توریسم درمانی در ترکیه بسیار ارزان‌تر از آمریکا و حتی اروپاست و گردشگران درمانی ترجیح می‌دهند برای یک عمل جراحی به ترکیه سفر کنند. به گفته سایار، اکنون گردشگران آمریکایی، اروپایی‌ها و کانادایی‌ ترکیه را خیلی خوب می‌شناسند و این یک موفقیت برای ترکیه است.

این مقام گردشگری ترکیه در نشست دی8 با تاکید بر اینکه نمایش جاذبه‌های گردشگری ترکیه در شبکه‌های رسانه‌ای و تلویزیونی بزرگ جهان تاثیر زیادی در شناساندن این کشور به‌عنوان یک مقصد گردشگری در جهان داشته است ، گفت: همین اقدامات موجب شده تا بیش از 30 میلیون گردشگر به ترکیه سفر کنند. وی حمایت‌های دولتی از توسعه صنعت گردشگری ترکیه را نیز از موضوعات مهم خواند و گفت: گردشگری برای دولت ترکیه اهمیت زیادی دارد. این صنعت پول بسیار زیادی وارد کشور می‌کند و بیش از 2میلیون نفر به‌صورت مستقیم در صنعت گردشگری مشغول به کار هستند. به گفته سایار، سال گذشته میلادی 1/5 میلیون گردشگر از ترکیه دیدار کرده‌اند که 2/1میلیون تن از آنها از کشور ایران به این کشور سفر کرده‌اند.

به گفته وی، استراتژی گردشگری ترکیه برای سال 2023 درآمد 50میلیارد دلاری از 60 میلیون گردشگر ورودی به آن کشور است. سایار می‌گوید: باید توجه داشت که در شکوفایی گردشگری، برنامه‌ریزی خوب و تبلیغات بین‌المللی بسیار اهمیت دارند.

ایرانی‌ها درصدر گردشگران مالزی

راشیدی بن‌حسب‌الله، معاون وزیر گردشگری مالزی نیز که به‌منظور شرکت در اجلاس 2روزه کشورهای عضو گروه دی8به تهران آمده است با اشاره به اینکه عمده گردشگران مالزی از 15 کشور هستند، گفت: استراتژی جدی مالزی ایجاد 500 هزار شغل جدید و اشتغال 2 میلیون نفر در صنعت گردشگری این کشور است. نماینده مالزی با اشاره به جاذبه‌های طبیعت‌گردی در کشورهای گروه دی8 گفت: مالزی به‌دنبال شرکای اقتصادی در ایجاد تاسیسات گردشگری است. به گفته او، ایرانی‌ها با استفاده از اوراق بهادار می‌توانند در صنعت گردشگری مالزی سرمایه‌گذاری کنند.

راشیدی بن‌حسب‌الله با تاکید بر اینکه باید به‌دنبال برنامه‌های پایدار برای گردشگری در کشورهای گروه دی8 بود، گفت: در یک بخش از گردشگری 20 میلیون مسلمان چینی وجود دارند که می‌خواهند سفر کنندو از جاذبه‌های کشورهای مسلمان استفاده کنند.

راشیدی در پاسخ به این سؤال همشهری که درآمدزایی مالزی از گردشگران ایرانی چه میزان بوده است، گفت: وضعیت ورود گردشگران ایرانی به مالزی بسیار خوب است و ما از این موضوع رضایت داریم. به گفته وی، ایرانی‌ها در ردیف نخست گردشگران خارجی ورودی به مالزی هستند. راشیدی با تاکید بر اینکه مالزی از سفر این گردشگران به آن کشور300 میلیون دلار درآمد داشته است، افزود: در سال 2012 تعداد گردشگران ایرانی که به مالزی سفر کرده‌اند 127 هزار و 404 نفر بود که در سال 2013 این میزان به 139 هزار و 617 گردشگر رسیده است.

مصر فقط قاهره نیست

سمیر محمود نماینده گردشگری مصر در اجلاس دی 8 ولی بیشتر به موضوعات مربوط به سفر ایرانی‌ها به مصر اشاره می‌کند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا ناآرامی‌های اخیر در مصر تاثیری بر صنعت گردشگری آن کشور خواهد داشت، گفت: مشکلات سیاسی وجود دارد و اعتراض‌هایی نسبت به رئیس دولت در جریان است ولی مصر تنها قاهره نیست بلکه سایت‌های باستانی و موزه‌ها و سواحل بسیار آرام دیگری در شهرهای دیگر مصر همچون آسوان، جیزه و لکسور وجود دارد که چندان متاثر از ناآرامی‌های قاهره نیستند. سمیر محمود همچنین به موضوع سفر ایرانی‌ها به مصر پرداخت و گفت: برخی عقاید و افکار مشترک در میان 2ملت ایران و مصر وجود دارد؛ مثلا ایرانی‌ها دوست دارند به مصر بیایند و به اماکن مذهبی شیعیان مانند راس الحسین و... بروند. افراد اندکی در جریان سلفی‌های مصر وجود دارند که مخالف تشریفات مذهبی شیعیان هستند و البته تعداد آنها نیز بسیار اندک است و این موضوعی فراگیر در جامعه مصر نیست.‌

به گفته وی، ایرانی‌ها می‌توانند از جاذبه‌های گردشگری مناطق دیگر مصر، نه قاهره استفاده کنند. سمیر محمود به ورود 11 میلیون گردشگر خارجی به مصر در سال گذشته میلادی اشاره ‌کرد و از درآمد 98 میلیون دلاری آن کشور در سالی که مصر همچنان درگیر بحران داخلی بود خبر داد و گفت: 2/2 درصد مردم مصر از صنعت گردشگری ارتزاق می‌کنند که البته از پس از انقلاب مصر و در دوران ناآرامی‌ها بیشترین لطمه به راهنمایان گردشگری در این کشور وارد شده است.

کد خبر 223218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز