چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

قم: بهره‌گیری از روش‌های مکانیزه و نوین تأثیر فراوانی در افزایش میزان تولید در کشاورزی و دامداری دارد و در حقیقت روش‌های سنتی دیگر پاسخگوی هزینه‌های بالای تولید نیست.

 کشاورزی و دامداری در قم به صرفه نیست


به گزارش ایسنا یکی از جانبازان عزیز که مدیریت مجتمع دام شیری در خلج آباد قم را برعهده دارد گفت: کشاورزی و دامداری پایه و اساس تولیدات در جهت توسعه است و باید این استراتژی مهم از طرف مسئولان و دست اندرکاران جدی گرفته شود. اصغرخانی تصریح کرد: اگرچه به‌دلیل وضعیت شیمیایی بودن از ناحیه پوست و چشم کار کردن در فضایی چون دامداری واقعا برایم طاقت‌فرساست، به این کار عشق می‌ورزم و تاکنون نیز همه کمبودها را به جان خریده‌ام. این دامدار صنعتی خاطرنشان کرد: روش‌های مکانیزه و صنعتی می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد از این‌رو باید تسهیلات مناسبی برای بهره‌گیری از این روش‌ها به تولید‌کنندگان ارائه کرد و آنان را در این مسیر دشوار تنها نگذاشت.

یکی از کشاورزان نمونه و برتر در قنوات نیز درخصوص وجود مشکلات در روند تولید یادآور شد: قنوات اگرچه دارای ظرفیت بالای کشاورزی و دامداری است اما به‌دلیل بی‌توجهی مسئولان بسیاری از جوانان به شهر مهاجرت می‌کنند. آتش کار محمدی کاشانی افزود: فقدان تجهیزات پیشرفته، گرانی نهاده‌ها به‌خصوص کود و سم و هزینه‌های بالای تولید موجب شده است بسیاری از تولید‌کنندگان برای تأمین سرمایه‌های اولیه محصولات خود را به دلالان پیش فروش کنند و زیان‌های مالی و اقتصادی را به‌دلیل عدم‌حمایت‌های لازم متحمل شوند.

یکی از کشاورزان و دامداران نمونه روستای شمس‌آباد قم نیز گفت: درآمد به‌دست آمده از فعالیت‌های تولیدی تنها پاسخگوی هزینه‌ها و یا دستمزد کارگران می‌شود که این امر قطعا انگیزه‌ای برای تولید ایجاد نمی‌کند. علی آشتیانی کمبود آب را یکی از مشکلات جدی در جهت کشاورزی و دامداری دانست و افزود: سیستم‌های پیشرفته آبیاری به‌صورت قطره‌ای می‌تواند در کشاورزی مؤثر باشد که در این زمینه مسئولان با تسهیلات ارزان و شرایط مناسب می‌توانند تولیدکنندگان را به سمت استفاده از چنین مکانیسمی سوق دهند.

همچنین دامدار پیشرو روستای سراجه پرداخت تسهیلات ارزان را یکی از نیازهای مهم تولید‌کنندگان دانست و گفت: تسهیلاتی که در جهت تولید به کشاورزان و دامداران پرداخت می‌شود، باید با تسهیلات دیگر متفاوت باشد و سود کمتری را برای تولید‌کنندگان درنظر گیرد.

تسهیلات بانکی مناسب ارائه شود

حسن صداقت خالدی خاطرنشان کرد: برای انتقال دام به دامشهر قم و ساخت و ساز فضای فعلی به‌دلیل پایین بودن میزان تسهیلات بانکی مجبور به فروش تعدادی از دام‌های خود شدم؛ درحالی‌که توسعه تولید به این معنا نیست و باید از دامدار و کشاورز حمایت شود تا سرمایه خود را برای نیازهایش نفروشد. یکی از کشاورزان روستای نواران از توابع قنوات مهم‌ترین مشکل کشاورزان در منطقه را کم آبی خواند و گفت: مشکلات موجود به‌خصوص کم آبی به تولیدات خسارت می‌زند و اگرچه این خسارات توسط بیمه نیز پرداخت شود، اثری در افزایش تولید ندارد. محمد صفدری افزود: تولید باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان در داخل کشور به‌خودکفایی دست یافت و با افزایش میزان تولید محصولات با قیمت مناسبی در اختیار مردم قرار گیرد؛ از این‌رو دولت و مسئولان باید با تخصیص یارانه و سوبسید به حمایت واقعی از تولیدکنندگان بپردازند. وی اظهار کرد: وجود چاه‌های آب کم عمق پاسخگوی کشاورزی نیست و برای حفر چاه‌های جدید نیز مجوزهای لازم ارائه نمی‌شود که در این زمینه از مسئولان می‌خواهیم با مساعدت و تسهیلات مناسب اجازه استفاده از روش‌های مکانیزه آبیاری را به تولید‌کنندگان بدهند.

ابوالفضل زارعی دامدار پیشرو در اسلام‌آباد قم نیز درباره ایجاد امکانات مناسب برای انتقال دام به دامشهر توضیح داد: با توجه به مشکلات فراوان بهداشتی و فضای محدود در روستاها باید دام به دامشهر منتقل شود که در این‌باره امکانات و امنیت نسبتا خوبی در دامشهر به‌وجود آمده اما باید برای گازرسانی و توسعه امکانات لازم نیز بسترسازی شود.

وی تصریح کرد: هزینه‌های بالای تولید فشارهای مالی مضاعفی را به دامداران و کشاورزان تحمیل می‌کند که در این‌باره با وجود گرانی نهاده‌ها و خوراک دام، فقط شیر به قیمت 930تومان از طرف دولت خریداری می‌شود که باید در این‌باره دست‌کم تدبیری برای کاهش هزینه‌های خوراک دام اندیشیده شود.

بیمه، خسارات دام را به قیمت واقعی پرداخت نمی‌کند

این دامدار با انتقاد از وضعیت پرداخت بیمه‌ها نیز یادآور شد: متأسفانه بیمه آنگونه که باید خسارات را نمی‌پردازد. برای نمونه شرکت بیمه در برابر تلفات گاو تنها یک میلیون تومان خسارت پرداخت می‌کند درحالی‌که گاو شیری با قیمت 8میلیون تومان خرید و فروش می‌شود؛ ازاین‌رو انگیزه‌ای برای بیمه کردن دام در تولید‌کنندگان وجود ندارد.

کد خبر 219531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز