مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه بخش اعظم آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: روش‌های نادرست کشاورزی عامل آلودگی و هدررفت آب‌هاست.


فرهاد پورمحمد سخا به ایسنا گفت: به‌دلیل استفاده از سموم و کود شیمیایی در بخش کشاورزی، آب‌های مصرفی در این بخش، منابع آب‌های زیرزمینی و دیگر منابع آبی را آلوده می‌کند. وی درخصوص موانع قانونی در استفاده از کودهای شیمیایی و سموم نیز افزود: ضابطه‌ها و استانداردهایی برای کنترل و استفاده مناسب از کودهای شیمیایی و سموم تعیین شده است، اما از آنجا که تأمین مواد غذایی در اولویت اول کشور قرار دارد چندان جدی گرفته نمی‌شود. به گفته وی، استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی در کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک از اقداماتی است که در تمام جهان برای کاهش مصرف مواد آلاینده انجام می‌گیرد.

مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر لزوم اصلاح روش‌های آبیاری افزود: علاوه بر اصلاح الگوی آبیاری، باید الگوی کشت را نیز تغییر دهیم و از الگوهایی استفاه کنیم که کمترین مصرف آب و بیشترین بازدهی را داشته باشد.پورمحمدسخا افزود: باید کشت و زراعت را متناسب با گونه‌های بومی و شرایط منطقه انجام داده و نباید گونه‌ای با انتظار بالای آب را در مناطق کم آب پرورش دهیم. مثلا نباید در مناطقی از اصفهان که با کمبود شدید آب زاینده‌رود مواجهیم به کاشت برنج بپردازیم. وی ادامه داد: متأسفانه این کار به‌دلیل توجه بیش از حد به تأمین مواد غذایی بدون درنظر گرفتن شرایط در کل کشور انجام می‌گیرد که مشکلات بسیاری را به‌وجود آورده است.

کد خبر 219019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز