گروه شهرستان ها- محمد خادمی: استان هرمزگان با تولید سالانه صدها هزار تن لیموترش رتبه اول کشور در تولید این محصول را دارد و نزدیک به 7هزار کشاورز هرمزگانی در شهرستان‌های رودان، میناب، حاجی‌آباد و بندرعباس با کشت لیموترش امرار معاش می‌کنند.

باغ لیمو

اما بیماری «جاروی جادوگر» از 15سال پیش برجان درختان باغ‌های شهرستان میناب افتاده و تاکنون این بیماری ویروسی 10هزار هکتار از باغ‌های این محصول را دراین شهرستان از بین برده است. در این میان مسئولان دولتی و کارشناسان کشاورزی تغییر کاربری باغ‌های لیموترش را تنها راه مقابله با این بیماری گیاهی درنظر گرفته‌اند.

پرتقال، جایگزین لیموترش

حسن عسکری، یکی از کشاورزان منطقه هشتبندی شهر میناب، در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: از زمانی که این بیماری گریبانگیر درختان لیموترش منطقه میناب شده، مشکلاتی را برای کشاورزان به‌وجود آورده است. وی می‌افزاید: سال‌هاست که درختان لیموترش در این منطقه از شهر میناب به بار نمی‌نشینند و جز ضرر چیز دیگری نصیب کشاورزان این منطقه نمی‌شود.

وی که مهندس ماشین‌آلات کشاورزی است، در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه دولت چه اقداماتی برای مقابله با این بیماری انجام داده است؟ پاسخ می‌دهد: مسئولان اداره جهادکشاورزی چند بار‌ رفت‌وآمد کردند و بعد از مدتی سرانجام به این نتیجه رسیدند که باید نهال‌های مرغوب گرمسیری را جایگزین درختان لیموترش کرد. این محصولات شامل لیموشیرین، پرتقال، نارنگی، انبه، چیکو، گواوا و... است و این روزها ‌ کشاورزان مینابی دیگر برداشتی از لیموترش ندارند و میوه‌های دیگر را روانه بازار‌می‌کنند. وی که باغ لیمو ترش خود را به کاشت صیفی‌جات تغییر کاربری داده‌، در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: برداشت لیموترش پیش‌تر برای کشاورزان این منطقه به صرفه بود.در این میان یکی دیگر از کشاورزان این منطقه درحالی‌که مشغول کندن علف‌های هرز مزرعه‌اش است، به خبرنگار همشهری می‌گوید: پرتقال، نارنگی و لیموشیرین را درشهر‌ها و استان‌های دیگر کشور هم می‌شود تولید کرد اما لیموترش را باید در آب، خاک و هوای گرمسیری استان هرمزگان کاشت و پرورش داد.

این کشاورز مینابی که از چین و چروک‌های دستانش پیداست که سالیان سال به کشاورزی پرداخته است، در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه مقابله با این ویروس به چه شکل است؟ پاسخ می‌دهد: تا‌کنون در این چند سال از فعالیت کشاورزی‌ام، چنین موردی را ندیده بودم که هکتارها درخت از بین برود.همچنین مسئولان جهادکشاورزی که خود را مهندس کشاورزی می‌دانند تنها از بین بردن درختان لیموترش آلوده به ویروس بیماری جادوگر و کاشتن گونه‌های جدید درختان را راه‌حل مبارزه با این بیماری می‌دانند، به همین دلیل بیش از 8تا 10هزار هکتار باغ لیموترش شهرستان میناب از بین رفته است.

تعطیلی کارخانه تولید آبلیمو

یکی از جوانان شهر میناب که خود را جاسم ناصری معرفی می‌کند، می‌گوید: کارخانه تولید آبلیمو در این منطقه به‌دلیل کمبود لیموترش تعطیل‌شده و تا‌کنون هیچ مسئولی این موضوع را پیگیری نکرده است. وی که خدمت سربازی‌اش را گذرانده و تا 4‌ماه آینده فارغ‌التحصیل رشته مدیریت بازرگانی می‌شود، می‌افزاید: متأسفانه خود مسئولان نیز به فکر اشتغال جوانان نیستند، این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها تأکیداتی برای فراهم کردن اشتغال جوانان بیان کرده‌اند.عباس ذاکری، عضو شورای روستای باغگلان شهر میناب نیز در این‌باره می‌گوید: قدمت باغ‌های لیمو ترش در این منطقه به قرن‌ها می‌رسد.وی می‌افزاید: در گذشته لیموترش این منطقه چون کیفیت قابل‌توجهی داشت به کشور‌های هند، پاکستان و امارات صادر می‌شد که متأسفانه از بین رفتن درختان و باغ‌های این محدوده باعث شده تا روند صادرات این محصول دیگر از این منطقه صورت نگیرد.این عضو شورای روستای باغگلان شهر میناب خاطرنشان می‌کند: باغداران وام‌های میلیونی از بانک‌ها گرفته‌اند اما به‌دلیل ازبین‌رفتن درختان‌شان دیگر توان بازپرداخت این وام‌ها را ندارند.وی به تعطیلی کارخانه آبلیمو در شهر میناب نیز اشاره می‌کند و می‌گوید:7سالی می‌شود که کارخانه آبلیمو‌سازی‌ شهر میناب به دلایل گوناگون ازجمله نبود لیمو‌ترش در این منطقه تعطیل شده است.

کد خبر 217717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز