چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

مزارع سیب‌زمینی شهرستان بهار که به‌عنوان قطب کشاورزی استان همدان مطرح است با مشکل جدی کم‌آبی مواجه شده و بر نگرانی‌های کشاورزان دامن می‌زند.

کشاورزی - مزرعه سیب زمینی

به گزارش مهر، از سال‌های خیلی دور شهرستان بهار به‌علت شرایط آب و هوایی مطلوب در کشت محصولات زراعی به‌خصوص سیب‌زمینی به قطب کشاورزی استان همدان شهرت یافته است. عمده شهرت زراعی این شهرستان در کاشت و تولید انبوه سیب‌زمینی است؛ چرا که از سال‌های پیش شرایط جغرافیایی برای پرورش این محصول در بهار و تولید مرغوب‌ترین نوع آن در استان، حتی کشور، مهیا بوده است.

با وجود این، براساس بررسی‌ها در 2سال اخیر عده کثیری از تولیدکنندگان این محصول دست از تولید کشیده‌اند و از آنجا که چرخه اقتصادی این منطقه به تولید و فروش سیب‌زمینی و در درجه بعدی به دیگر محصولات زراعی بستگی دارد، با شرایط به‌وجود آمده امرار معاش مردم شهرستان با مشکلات بسیاری مواجه شده است. درخصوص شرایط فعلی کشت محصول سیب زمینی در شهرستان بهار با چند نفر از تولیدکنندگان این محصول گفت‌وگویی داشتیم.

کم آبی بیداد می‌کند

محمد طهماسبی عنوان داشت: با اینکه غریب به اتفاق زمین‌های کشاورزی در بهار به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز است ولی با توجه به کاهش شدید بارندگی در سال‌های اخیر و به دنبال آن پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی در این منطقه و با درنظر گرفتن شرایط جوی نامناسبی که زمستان امسال حاکم بود، از همین ابتدای سال با مشکل کم آبی مواجه هستیم. این تولید‌کننده سیب‌زمینی افزود: تغییرات اقتصادی کشاورزان بسیاری را در شهرستان با ورشکستگی مواجه کرد. طهماسبی گفت: سیب زمینی‌کاران بهاری در چند سال اخیر با مشکلات بسیاری مثل کم‌آبی، افزایش نامتعادل قیمت‌های سموم زراعی و ابزارآلات کشاورزی، محصول بذری و نبود بازار مناسب برای فروش محصول تولید شده مواجه بوده‌اند تا جایی‌که این شرایط آن عده از کشاورزانی را که در زمین زراعی استیجاری کشت می‌کردند با شکست مالی مواجه کرد به‌طوری که سال بعد دیگر قادر به کشت محصول نشدند.

کشاورزی دیگر اظهار داشت: با اینکه در چند سال اخیر شرایط در شهرستان برای کشت محصول سیب‌زمینی  به ‌صرفه نیست ولی اکثریت مردم این منطقه به‌علت نبود مراکز صنعتی و تولیدی مجبور به زراعت شده‌اند و در غیر این صورت امرار معاش امکان‌پذیر نخواهد بود. وی افزود: در شهر بهار زراعت تنها برای کسانی که زمین کشاورزی در مالکیت خود آنهاست به‌صرفه است در غیراین صورت با گرانی‌های اخیر و به تبع آن افزایش بهای اجاره زمین، محصول بذری، گازوئیل، سموم کشاورزی و کمبود آب، کشت و کار برای افراد دیگر چیزی جز ورشکستگی به همراه نخواهد داشت.

نبود بازار فروش

کشاورز دیگری نیز گفت: سال‌های گذشته کشاورزان بهاری از فروش محصولات تولیدی خود به‌خصوص سیب زمینی سود بالایی را کسب می‌کردند و همین امر اقتصاد شهر را نیز با رونق زیادی همراه ساخته بود. این کشاورز ادامه داد: عدم‌حمایت مسئولان ذی ربط، افزایش تولید‌کننده و تولید بی‌رویه در شهرستان و همچنین نبود بازاریابی برای فروش محصول تولید شده همه با هم شرایط را برای کاهش فروش تولیدات به‌خصوص سیب‌زمینی فراهم آورد.

وی اظهار داشت: اگر وضعیت فعلی کشاورزی این منطقه ادامه پیدا کند می‌توان به یقین گفت که در 2سال آینده دیگر هیچ کشاورزی به شغل خود ادامه نمی‌دهد حتی اگر بیکار بماند چون در هر صورت از ورشکستگی و بدهکار ماندن بهتر است. وی گفت: از طرف دیگر هم کشت بدون سرمایه امکان پذیر نخواهد بود.

کاهش بارندگی‌ها

معاون جهادکشاورزی شهرستان بهار نیز عنوان داشت: در سال زراعی جاری 219میلی متر بارندگی داشته‌ایم که نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته 26درصد کاهش داشته است. مهدی کرمی افزود: میانگین بلندمدت بارندگی در شهرستان بهار 338میلی‌متر بوده تا جایی که بهار در بین 9شهر استان همدان از لحاظ میزان بارندگی با این میزان بارندگی در سال زراعی جاری در ردیف هفتم قرار دارد. وی ادامه داد: خشکسالی و سرما 5هزار و 200تن از محصولات مزارع و باغات شهرستان بهار را با خسارت مواجه کرده است. کرمی با اشاره به اینکه تا‌کنون 50درصد از مزارع شهرستان با خسارتی معادل 14میلیارد تومان به‌علت خشکسالی از بین رفته است، اظهار داشت: سرمازدگی در سال‌جاری نیز هزار و 280هکتار از باغات را با خسارتی معادل 7میلیارد تومان مواجه کرده است.

با این تفاسیر اگر باور داریم که تولید محصولات زراعی زیربنای اقتصاد کشور است و بدون این محصولات عملا زندگی برای همه دشوار خواهد بود، پس رسیدگی به زارعین به‌عنوان تأمین‌کنندگان و گردانندگان مهم‌ترین چرخه اقتصادی کشور در مواقع بحرانی باید در راس تمام برنامه‌های مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد.

کد خبر 216490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز