نتایج یک مطالعه بین‌المللی نشان داده است که سموم دفع آفات نباتی اثراتی مرگبار و کشنده بر گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری موجود در اکوسیستم‌های آبی در مجاورت مزارع و کشتزارها برجای می‌گذارند.

سایه آفت کش ها بر سر اکوسیستم های آبی

 تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در نهرها و دریاچه‌های نزدیک به محل استفاده از آفت‌کش‌ها، بسیاری از گونه‌ها نابود شده و از بین رفته‌اند.

بنابر گزارش اشپیگل آنلاین، محققان آلمانی و استرالیایی در جریان پژوهش‌های خود که نتایج آن در مجله علمی PNAS منتشر شده به این نتیجه رسیده‌اند که 42درصد از گونه‌های نابود شده متعلق به گروه بی‌مهرگان بوده است که بر اثر آلودگی ناشی از آفت‌کش‌ها و سموم نباتی تلف شده‌اند. این محققان در این مطالعه تأکید کردند که برخی از اجزای مهم زنجیره‌ غذایی مانند حشرات یکروزه و یا سنجاقک‌ها در برابر آفت‌کش‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند.

«ماتیاس لیس» از کارشناسان مرکز تحقیقات زیست‌محیطی «هلم‌هولتس لایپزیگ» در آلمان و یکی از شرکت‌کنندگان در این پژوهش می‌گوید: تشخیص اثر آفت‌کش‌ها روی محیط‌زیست کار دشواری است چون آفت‌کش‌ها در فواصل زمانی خیلی کوتاه در مقادیر بسیار اندک کوچک وارد آب‌ها شده و در مجموع سریع اثر نمی‌کنند درحالی‌که اثرات این ترکیبات شیمیایی در بلندمدت واقعا مخرب و مرگبار است. در این مطالعه همچنین آمده است: هنوز آشکار نیست که استفاده از این سموم تا چه حد و با چه میزان تراکمی می‌تواند برای تنوع زیستی زیانبار باشد و به نابودی گونه‌های موجود در آب‌ها بینجامد. بررسی مناطق آلوده به سموم در اروپا نشان می‌دهد که آفت‌کش‌های گیاهی عامل نابود شدن 42درصد از گونه‌های موجود در آب‌های مناطق اطراف هستند.

کد خبر 219959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز