همشهری آنلاین: قرار است ایالت کالیفرنیای آمریکا قواعدی را به اجرا درآورد که سخت‌ترین محدودیت‌ها بر استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در پرورش دام‌ها را اعمال می‌کند.

َAntibiotic

مقاومت به آنتی‌بیوتیک اکنون تهدیدی مصیبت‌بار برای بهداشت عمومی شمرده می‌شود، چراکه روزبه‌روز باکتری‌های مرگبارتر و مقاوم‌تر به آنتی‌بیوتیک‌ها در شهرها، مزارع و بیمارستان‌ها ظاهر می‌شوند. لازم است ما مصرف بیش‌ازحد آنتی‌بیوتیک‌ها را متوقف کنیم، بااین‌حال تقریباً هر اقدامی دراین‌باره تاکنون شکست‌خورده است.

به نوشته سايت خبري ووكس اکنون ایالت کالیفرنیا اقدامات فوق‌العاده‌ای دراین‌باره را در دستور کار قرار داده است. انتظار می‌رود که این هفته جری براون فرماندار این ایالت سخت‌ترین مقررات درباره استفاده از آنتی‌بیوتیک در ایالات‌متحده را امضا کند و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای پیشگیری از بیماری‌ها یا تشدید رشد حيوانات به‌وسیله دام‌پروران را ممنوع کند.

این مقررات جدید بالقوه تأثیرات بزرگی را ایجاد خواهد کرد. بیش از ۷۰ درصد از آنتی‌بیوتیک‌ها برای استفاده در حیوانات فروخته می‌شوند و به همین علت مقابله با مصرف بیش‌ازحد آنتی‌بیوتیک‌ها در این حوزه همیشه اولویتی در اصلاحات بهداشت عمومی بوده است. قانون جدید کالیفرنیا می‌تواند سایر ایالت‌ها را به وضع مقررات مشابهی ترغیب کند.

  • چرا استفاده از آنتی‌بیوتیک در مزارع بحث‌برانگیز است

دانش ایجاد مقاومت به آنتی‌بیوتیک کاملاً سرراست است. هر چه آنتی‌بیوتیک بیشتری مصرف کنیم تا بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها را از بین ببرند، احتمال بیشتری دارد که باکتری‌های به این داروها مقاومت پیدا کنند به این معنا که دچار جهش‌های اتفاقی شوند که تأثیربخشی این داروها را مهار می‌کنند؛ و مصرف بیش‌ازحد آنتی‌بیوتیک‌ها به‌صورت یک مشکل عمده درآمده است. عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در آمریکا هرسال با ۲۳ هزار مورد مرگ‌ومیر و ۲ میلیون مورد بیماری همراهی دارند.

بنابراین کارشناسان بهداشتی در جستجوی راه‌هایی برای ممانعت از سوءمصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بوده‌اند. برای مثال، اگر پزشکان تجویز غیر لازم آنتی‌بیوتیک‌ها را کنار بگذارند، به مقابله با مقاومت دارویی کمک خواهند کرد؛ اما یک محل اصلی دیگر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در دام‌پروری‌ها است که میزان بسیار گسترده‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها در آن‌ها فروخته می‌شود.

آنتی‌بیوتیک‌ها به‌طورمعمول به سه شیوه در دام‌پروری‌ها استفاده می‌شوند: درمان حیوانات بیمار، پیشگیری از بیماری‌ها و چاق کردن حیوانات.

نخستین استفاده از بحث‌برانگیز نیست: همه موافق‌اند که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان حیواناتی که دچار بیماری شده‌اند، کار درستی است؛ اما کارشناسان بهداشت عمومی دو استفاده دیگر را موردانتقاد قرار داده‌اند. آن‌ها این استدلال را مطرح کرده‌اند که بسیاری دام‌پروران به‌طور غیر لازمی از آنتی‌بیوتیک‌ها برای پیشگیری از عفونت‌ها و تشدید رشد حیوانات استفاده می‌کنند- و درواقع آن‌ها را جایگزین رعایت بهداشت و تغذیه مناسب می‌کنند. این استفاده‌ها از آنتی‌بیوتیک‌ها «غیردرمانی» شمرده می‌شوند.

و کارشناسان استدلال می‌کنند که این استفاده بیش‌ازحد پیامدهای واقعی دارد. هم سازمان غذا و داروی آمریکا و هم مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا به کنگره گفته‌اند که رابطه‌ای میان استفاده مداوم و غیردرمانی از آنتی‌بیوتیک‌ها در دام‌پروری‌ها و بحران ابرمیکروب‌ها در انسان‌ها وجود دارد.

 بنابراین سیاست‌گذاران تلاش کرده‌اند تا این مشکل را حل کنند. کشاورزان و دام‌پروران با محدودیت‌های گسترده مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها مخالف بوده‌اند. آنان مدعی‌اند که افتراق میان استفاده‌های درمانی و غیرترمانی آنتی‌بیوتیک در صنعت دام‌پروری ساده است. آن‌ها به همراه گروه‌های لابی کشاورزی و داروسازی می‌گویند محدود کردن گسترده استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها هزینه‌های دام‌پروران را بالا خواهد برد.

دولت فدرال هم با این موضوع درگیر بوده است. سال گذشته، سازمان غذا و داروی آمریکا یا اف‌دی‌ای (FDA) قواعدی را تعیین کرد بر اساس آن از دام‌پروران خواسته می‌شد به‌طور داوطلبانه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها بر تشدید رشد حیوانات کنار بگذارند (روالی که به‌هرحال در حال کاهش یافتن بوده است)؛ اما اف‌دی‌ای محدودیتی بر استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای پیشگیری از بیماری‌ها اعمال نکرد که به گفته منتقدان راه فرار بزرگی از قانون را باز می‌گذارد. نکته دیگر این است که قواعد اف‌دی‌ای نظارتی بر چگونگی استفاده روزانه از این داروها اعمال نکرده است.

کد خبر 310162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha