همشهری آنلاین: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تاکید بر این که چرای دام در مراتع همدان ۶.۵ برابر حد مجاز است، گفت: این استان یک درصد مراتع کل کشور را دارا بوده و سه درصد علوفه کشور را تأمین می‌کند.

چرای دام در مراتع همدان ۶.۵ برابر حد مجاز است

به گزارش ایسنا، اسفندیار خزایی یکشنبه 13 اسفند در جلسه ساماندهی کوچ عشایر استان همدان، با بیان این که مراتع، 47 درصد مساحت سطح استان را به خود اختصاص می‌دهند، افزود: 8 درصد از این مراتع درجه یک، 38 درصد درجه دو و مابقی درجه سه هستند.

وی با بیان این که 54 سامانه عشایری در استان وجود دارد که 72 هزار هکتار از مساحت کل آنهاست، ادامه داد: تعداد دام مجاز برای ورود به مراتع استان 70 هزار واحد است در حالی که تعداد دام موجود 470 هزار واحد دامی عشایر وجود دارد.

خزایی با اشاره به این که 6.5 برابر حد مجاز دام در مراتع استان چرا می‌شود، افزود: در مجموع باید 338 دامدار مجاز وجود داشته باشد در حالی که 625 دامدار در حال حاضر در استان حضور می‌یابند.

وی با تأکید بر این که بیشترین دامداران استان همدان از لرستان، بروجرد و نهاوند وارد استان و شهر ملایر می‌شوند، خاطرنشان کرد: در فصول چرایی دیگر نیز 448 هزار رأس دام وارد استان ما می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان تاکید کرد: چرای مفرط مراتع موجب از بین رفتن پوشش گیاهی شده و با ایجاد کوچک‌ترین وزش باد گرد و غبار در سطح شهر خواهد پیچید.

  • پروانه‌های چرای دام عشایر مربوط به دهه 60 است

رئیس امور عشایری استان همدان نیز با تاکید بر این که مخالف ورود دام مازاد عشایر به استان هستیم، گفت: علت افزایش دام عشایری به روز نکردن پروانه‌های چرا از دهه 60 است.

حسین محمدی تصریح کرد: در حال حاضر ایل‌راه‌ها از بین رفته و ظرفیت مراتع نیز کاهش یافته است اما باید توجه داشت عشایر ورودی به همدان از مراتع استان کم‌تر استفاده می‌کنند و اغلب در دشت‌ها هستند.

وی با تأکید بر این که عشایر ذخایر انقلاب هستند و باید آنها را حفظ کنیم، اظهار کرد: 25 درصد گوشت و 38 درصد صنایع دستی کشور به دست عشایر تولید و تأمین می‌شود بنابر این عشایر نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی دارند.

محمدی با اشاره به این که عشایر تولیدکننده هستند نه مخربان محیط زیست، تأکید کرد: عشایر با استفاده از مراتع، گوشت ارگانیک تولید می‌کنند و از این طریق در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش دارند.

وی با بیان این که مخالف ورود دام مازاد عشایر به استان هستیم، افزود: عشایر حداکثر دو ماه در مرتع به صورت نوبتی می‌روند و برای چرای دام‌های خود از روستائیان زمین اجاره می‌کنند.

رئیس امور عشایری استان همدان با بیان این که عشایر باید ساختار اجتماعی و اتکا به معاش و مرتع را حفظ کنند، اضافه کرد: در 80 درصد حوزه آبخیز ما عشایر مستقر هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل کوچ عشایر آب‌ و هوا است بنابر این انتظار داریم از حوزه خوزستان وارد استان همدان شوند.

کد خبر 400048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha