گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: رشد نسبی عرضه و رکود حاکم بر بازار کالاهای اساسی و محصولات صنعتی موجب توقف قطار گرانی، کاهش قیمت برخی کالاها و آرامش نسبی بازار شده است.

سیر نزولی کاهش قیمت برخی کالاهای اساسی، محصولات صنعتی و کالاهای مصرفی که با کاهش نسبی نرخ طلا و ارز آغاز شده بود همچنان ادامه دارد و مسئولان از افزایش عرضه و کاهش قیمت برخی اقلام و رکود در بازار کالاهایی مانند خودرو خبر می‌دهند که تا پیش از انتخابات سیر صعودی به‌خود گرفته بود. بررسی قیمت خرده فروشی کالاهای اساسی در سطح بازار نیز بیانگر آرامش در قیمت و عرضه بسیاری از این اقلام است و به جز افزایش نسبی نرخ برنج، قیمت سایر اقلام با ثبات نسبی همراه بوده است.

روز گذشته معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت از تثبیت نرخ گوشت قرمز و مرغ خبر داده و اعلام کرد، برای پوشش تقاضای بازارهر کیلو گوشت مرغ منجمد در مراکز منتخب عرضه و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در آستانه‌ماه مبارک رمضان، در شهر تهران به نرخ 5هزارو150 و در شهرستان‌ها 5 هزارو 200تومان عرضه می‌شود. حسن رادمرد، قیمت توزیع عمده هر کیلوگرم گوشت مرغ را 4هزارو800تومان قلمداد و بیان کرد که اکنون ذخایر مرغ کشور در سطح قابل‌قبولی قرار داشته و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تنظیم بازار مرغ، با کمبود این کالا مواجه نبوده وهیچ نوسان قیمتی در بازار این محصول نخواهیم داشت و همچنین قیمت‌های فعلی این کالا در سطح مطلوبی قرار دارد.

تثبیت و کاهش قیمت لوازم خانگی

محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در مورد کاهش قیمت برخی اقلام در بازار لوازم خانگی به فارس گفت: بسیاری از تولید‌کنندگان و واردکنندگان اعلام کرده‌‌اند بعد از انتخابات افزایش قیمت خواهند داشت اما با توجه به اینکه انتخابات با حضور گسترده مردم برگزار شد و نتیجه دلخواه مردم به‌دست آمد، هیچ‌گونه افزایش قیمت در بازار صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه خوشبختانه احساس واردکنندگان و تولیدکنندگان این است که اگر افزایش قیمت داشته باشند با رکود بازار مواجه خواهند شد، تصریح کرد: برای تحقق انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی باید اتفاقاتی درخصوص تأمین مواداولیه و یا تأمین ارز رخ دهد تا بتوان کاهش قیمت‌ها را توجیه کرد، اما تا‌کنون هیچ شرکتی افزایش قیمت نداشته است.

تداوم کاهش قیمت خودرو

تازه‌ترین آمارها در حالی از کاهش 55درصدی تولید خودرو در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته و کاهش صادرات و واردات طی 2ماهه نخست امسال حکایت دارد که تداوم رکود حاکم بر بازار خودرو موجب شده است تا به‌رغم کاهش چشمگیر عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی قیمت این کالا در حاشیه بازار سیر نزولی داشته باشد.

براساس آمار گمرک ایران میزان تولید انواع خودرو در اردیبهشت امسال به 45هزارو457 دستگاه رسیده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته کاهش 55.8 درصدی را نشان می‌دهد. از این رقم 38هزارو537 دستگاه به تولید خودرو سواری اختصاص داشته و تولید خودروی سواری در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال گذشته کاهش 56.7 درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر 219327
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز