همشهری آنلاین: محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر اعلام کرده است، کشورش تمامی روابط دیپلماتیک خود را با سوریه قطع و سفارت این کشور در قاهره را تعطیل خواهد کرد.

مصر

محمد مرسی،روز شنبه (۲۵ خرداد) در سخنانی در یک راهپیمایی در قاهره گفت،« ما امروز تصمیم گرفتیم تا تمامی روابط خود را با سوریه و دولت فعلی سوریه قطع کنیم.»

رئیس جمهوری مصر افزود، دولت وی همچنین قصد دارد کاردار مصر را از دمشق فرا بخواند.

رئیس جمهوری مصر همچنین از کشورهای غربی خواست تا منطقه پرواز ممنوع را بر فراز سوریه اجرا کنند.

امریکا اخیرا اعلام کرده است، قصد دارد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه اعمال کند. امریکا همچنین از برنامه‌ریزی پنتاگون برای اجرای این طرح خبر داد.

مرسی در بخش دیگری از اظهاراتش از جنبش مقاومت حزب الله لبنان خواست تا از خاک سوریه عقب نشینی کند. مرسی یاد آور شد، « حزب الله باید از سوریه خارج شود-این سخنانی جدی هستند- هیچ فضا و مکانی برای حزب الله در سوریه وجود ندارد.»

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله اواخر ماه می گفت، اعضای جنبش مقاومت لبنان به همراه نیروهای دولتی سوریه در شهر راهبردی مرزی قصیر با شورشیان معارض دمشق می‌جنگند. قصیر یکی از مراکز مهم و مسیر تامین تجهیزات برای شورشیان مورد حمایت خارج به شمار می‌رود.

ارتش سوریه در ۵ ژوئن، پس از هفته‌ها مبارزه با شورشیان، کنترل شهر راهبردی قصیر را باز پس گرفتند.

سوریه از مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. در خشونت و ناآرامی‌های این کشور بسیاری از سوری‌ها از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی کشته شده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید این ناآرامی‌ها از خارج کشور طراحی می‌شوند و گزارش‌ها نشان می‌دهند، شمار بسیار زیادی از شورشیان معارض دولت دمشق، اتباع خارجی هستند.

دمشق همچنین برخی از کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آن‌ها از جمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه را به تامین بودجه و تجهیز تسلیحاتی شورشیان معارض دولت سوریه متهم کرده است.

برخی از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، شورشیان مورد حمایت خارج در سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند.

کد خبر 219037
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز