چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: با وجود سرکوب‌های پلیس ضد شورش تظاهرات ضد دولتی در ترکیه و در پارک گزیِ استانبول همچنان ادامه دارد.

ترکیه

به گزارش پرس تی وی، میدان تقسیم صبح روز چهارشنبه (۲۲ خرداد) پس از گذراندن شبی پر تنش و درگیری بین معترضان و پلیس ضد شورش اکنون وضعیتی آشفته دارد.

پلیس ترکیه سعی کرد با استفاده از گاز اشک آور و آب پر فشار معترضان را از میدان بیرون کند اما تظاهرکنندگان با پرتاب سنگ از خود دفاع کردند.

اعتراض‌های ضد دولتی در ترکیه از دو هفته پیش آغاز شد و اکنون به سراسر کشور کشیده شده است. معترضان برکناری رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را خواهان هستند.

اردوغان روز سه‌شنبه با گفتن اینکه در برابر معترضان محکم خواهد ایستاد و از موضع خود دفاع خواهد کرد از این سرکوب حمایت کرد.

این ناآرامی‌ها در ۳۱ می پس از آن آغاز شد که پلیس سعی در متفرق کردن معترضانی کرد که در میدان تقسیم تحصن کرده بودند و به طرح تخریب پارک گزی اعتراض داشتند.

در طول ۱۲ روز، ده‌ها هزار تن از معترضان ضد رژیم در ۷۸ شهرِ کشور تظاهرات برگزار کردند.

به گفته موسسه حقوق بشر در ترکیه، چهار تن از جمله یک افسر پلیس در این بین جان باخته‌اند و در حدود ۵ هزار تن نیز در این تظاهرات مجروح شده‌اند.

معترضان معتقدند که این پارک به مکانی نمادین برای تجمعات عمومی تبدیل شده است و آخرین فضای سبز عمومی به جا مانده در شهر استانبول می‌باشد.

در همین حال سازمان عفو بین الملل، پلیس ترکیه را به خاطر سرکوب خشونت آمیز تظاهرکنندگان به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

به گفته شماری از تحلیلگران سیاسی اگر اردوغان این بحران را به شیوه‌ای که برای مردم قابل قبول باشد حل نکند، احتمالا محبوبیت حزب حاکم عدالت و توسعه در بین مردم کاهش خواهد یافت.

کد خبر 218579
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز