چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا توانستند اطلاعات بیشتری در مورد نقش یک پروتئین مهم مغزی کشف کنند که در تبدیل یادگیری به حافظه بلندمدت قابل استفاده است

پروتئینی که در شکل گیری حافظه بلند مدت موثر است

به گزارش ایسنا، محققان معتقدند تحقیقات بیشتر در مورد نقش پروتئین آرک(Arc) می‌تواند به شناسایی راه‌های جدید برای مبارزه با بیماری‌های عصبی کمک کند.

بر اساس این پژوهش، این پروتئین ممکن است یکی از عوامل اوتیسم باشد.

پژوهش‌های اخیر نشان‌دهنده کمبود پروتئین آرک در بیماران آلزایمر بوده است.

پیش از این دانشمندان می‌دانستند که این پروتئین نقش مهمی در حافظه طولانی مدت دارد و پژوهش‌های بیشتر نشان داد که آرک مانند یک رگلاتور اصلی نورون‌ها در جریان فرآیند شکل‌گیری حافظه بلندمدت عمل می‌کند.

بر اساس این پژوهش، در زمان شکل‌گیری حافظه، ژن‌های خاص باید در زمان‌های ویژه خاموش و روشن شوند تا پروتئین‌هایی تولید شوند که به نورون‌ها برای شکل دادن به خاطرات جدید کمک می‌کنند.

این محققان دریافتند که پروتئین آرک این فرآیند را از درون هسته هدایت می‌کند.

بر اساس این پژوهش، اختلالات در تولید و انتقال این پروتئین می‌تواند در اوتیسم نقشی حیاتی ایفا کند. برای مثال اختلال ژنتیکی سندرم ایکس شکننده که یکی از دلایل رایج معلولیت‌های ذهنی و اوتیسم بوده، به طور مستقیم بر تولید آرک در نورون‌ها تاثیر می‌گذارد.

دانشمندان امیدوارند که پژوهش‌های بیشتر در مورد نقش این پروتئین در سلامت انسان و بیماری‌ها بتواند یک بینش دقیق‌تر در مورد این اختلالات ارائه کرده و زمینه را برای استراتژی‌های درمانی جدید در مبارزه با اختلالات آماده کند.

کد خبر 218416
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز