گروه شهری: دیروز یک دستگاه اتوبوس هیبریدی سه‌کابینه از متروباس‌هایی که هفته گذشته در تبریز رونمایی شده بود به شهر تهران وارد شد.

اتوبوس

قرار است 20دستگاه از این مدل اتوبوس که میزان آلایندگی آن در حد صفر است و ظرفیت جابه‌جایی 300مسافر را دارد به‌زودی به شبکه حمل ونقلی شهر تهران وارد شود.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز در مراسم آغاز به‌کار نخستین اتوبوس هیبریدی کشور از ورود این مدل اتوبوس‌ها به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ اتوبوسرانی پایتخت و کشور نام برد و گفت:

این مدل اتوبوس با استفاده از موتور مکانیکی انرژی الکتریکی تولید می‌کند و تنها استارت‌زدن آن با سوخت گازوئیل آن هم گازوئیل استاندارد یور 5 صورت می‌گیرد به همین دلیل میزان آلایندگی این اتوبوس‌ها در حد صفر است و حتی از یک موتورسیکلت هم کمتر آلایندگی دارند. وی ادامه داد: قرارداد ورود 20دستگاه از این اتوبوس‌ها منعقد شده که در حال حاضر 2دستگاه از آنها مراحل مونتاژ و تولید را سپری می‌کنند و یک دستگاه نیز دیروز عملا وارد ناوگان خدمات‌رسانی به شهروندان شد.

بنا بر این گزارش، اتوبوس‌های هیبریدی تقریبا 3 برابر سایر اتوبوس‌ها عمر مفید دارند و مصرف انرژی‌شان نیز 40درصد کمتر از سایر انواع اتوبوس‌هاست، همچنین هزینه تعمیر و نگهداری این نوع اتوبوس‌ها بسیار ناچیز است. تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه در تمام دنیا به سمت استفاده از وسایل نقلیه پاک و خودروهای هیبریدی پیش می‌روند، گفت: این اتوبوس‌ها نقش بسزایی در حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی دارند و امیدواریم روزی برسد که تمام ناوگان اتوبوسرانی تهران از این اتوبوس‌های پاک و بسیار مناسب باشد.

به گفته معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، این اتوبوس‌ها بدنه صددرصد آلومینیومی دارند و مطابق آخرین استاندارد‌های روز جهانی هستند؛ همچنین از سیستم‌های مناسب تهویه و صندلی‌ها و امکانات رفاهی کامل برخوردارند. از سوی دیگر مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه دیروز در مراسم ورود نخستین اتوبوس هیبریدی به چرخه حمل ونقل درون‌شهری گفت:

هریک از این اتوبوس‌ها در یک شیفت می‌تواند 2هزار و 200مسافر را جابه جا کند و در خطوط اتوبوسرانی به‌کارگیری خواهند شد. به گفته پیمان سنندجی این مدل اتوبوس که حدود 27متر طول دارد از دیروز وارد خط 2سامانه اتوبوس‌های تندرو (خط آزادی - خاوران) شد. وی با بیان اینکه این اتوبوس‌ها 100درصد با هزینه شهرداری تهران خریداری شده‌اند، گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر هیچ اتوبوس جدیدی به تهران تحویل داده نشده و از این‌رو شهرداری تهران به تنهایی بار نوسازی و افزایش ظرفیت ناوگان را به دوش کشیده چنانچه تمامی اتوبوس‌های دوکابین خارجی نیز با هزینه شهرداری خریداری شده‌اند.

کد خبر 218212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز