شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

با توجه با تأثیر مصرف مقادیر فراوان نمک در بروز انواع بیماری‌ها ازجمله پرفشاری خون، ایسنا بر آن شد تا گفت‌وگویی را با رئیس انجمن بین‌المللی بیوشیمی و بیولوژی مولکولی و استاد ارشد دانشگاه Tufts آمریکا درباره بررسی عادات غلط غذایی و چگونگی تغذیه صحیح داشته باشد.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگو با پروفسور آزی است.

  • به‌عنوان نخستین سؤال، خطرناک‌ترین عادت غذایی در جامعه امروز کدام است؟

امروزه اکثر ما به مصرف فراوان نمک عادت کرده‌ایم و تنها توصیه‌ای که می‌توانم در این‌باره به جامعه جهانی داشته باشم مصرف کم نمک و نوشیدن مقادیر مناسبی از آب است. مصرف زیاد نمک علتی برای بروز بیماری‌های خود ایمنی است. نتایج تحقیقات اخیر ثابت کرده است که مصرف فراوان نمک سبب از میان رفتن یکسری سلول‌های ایمنی بدن از خانواده لنفوسیت‌ها موسوم به T17می‌شود که از میان رفتن این سلول‌ها می‌تواند سبب ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌های خود ایمنی از قبیل ام‌اس روماتیسم و... شود.

  • کمی بیشتر درخصوص میزان مصرف آب توضیح دهید.

آب به‌عنوان بهترین شوینده نمک در بدن مطرح است از این‌رو نوشیدن روزانه 2لیتر آب توصیه می‌شود، البته مصرف بیش از این میزان نیز جایز نیست چون مصرف زیاد آب می‌تواند ریزمغذی‌ها را از بدن دفع کند.

  • چه برنامه غذایی‌ای مناسب است؟

اگر بخواهم برنامه‌ای را برای حفظ سلامت افراد عنوان کنم این است که غذایتان کمتر حاوی قند و چربی باشد، به میزان مناسب آب بنوشید و همواره ورزش کردن را در برنامه روزانه خود داشته باشید. به کسانی که به حفظ سلامت خود اهمیت می‌دهند توصیه می‌کنم، اتومبیل خود را بفروشید و به جای آن یک کفش ورزشی مناسب تهیه کنید و از همین امروز ورزش کردن را آغاز کنید چون ورزش سبب تولید پروتئین خاص در ماهیچه‌ها می‌شود که آن پروتئین می‌تواند چربی‌های مضر بدن را از میان ببرد.

  • آقای پروفسور درخصوص مصرف غذاهای فست فود چه توصیه‌ای دارید؟ آیا می‌توان فست‌فودها را مضر دانست؟

فست‌فودها از 2جهت مضر هستند ابتدا چون این نوع غذاها بسیار سریع تهیه می‌شوند و پروسه پخت کامل در آنها رعایت نمی‌شود همچنین اغلب برای تهیه آنها روغن فراوانی استفاده می‌شود و علت دوم هم میزان کالری زیاد آنهاست. من به افرادی که به‌علت شرایط شغلی‌ ناگزیر از استفاده از فست‌فودها هستند توصیه می‌کنم به‌جای استفاده‌ از فست‌فودها در منزل غذا تهیه کنند، ‌با این کار هم سلامت خود را حفظ و هم هزینه کمتری را صرف می‌کنند.

  • یک عادت غلط تغذیه‌ای ایرانیان را نام ببرید.

من با عادات تغذیه‌ای ایرانیان خیلی آشنا نیستم اما از زمانی که وارد ایران شده‌ام به این نکته پی بردم که ایرانیان خیلی اصرار به خوردن دارند و مدام برای بیشتر خوردن به یکدیگر تعارف می‌کنند و واژه «بفرمایید میل کنید» در میان ایرانیان بسیار مرسوم است. تصور می‌کنم ایرانیان بیش از آنچه بدنشان نیاز دارد غذا می‌خورند. هم‌اکنون در آمریکا و کشورهای غربی مصرف نوشابه‌های با قند زیاد کاهش یافته و نوشابه‌های کم‌قند رایج شده است. مصرف قند زیاد از عوامل خطرساز در بروز سندروم متابولیک است و با وجود این نوشابه‌ها و آبمیوه‌هایی که با درصد زیاد قند در ایران مصرف می‌شود احتمال افزایش شیوع این سندروم در آینده برای ایرانیان وجود دارد.

به‌نظر من نحوه‌ تغذیه‌ ایرانیان کامل نیست و میزان مصرف ماهی، سبزیجات و میوه‌ آنها کم است. مردم جامعه باید به رستوران‌ها آموزش دهند که چگونه غذا تهیه کنند. در ایالات متحده آمریکا فرد به هنگام مراجعه به رستوران نحوه سرو غذای خود را به رستوران آموزش می‌دهد؛ به‌عنوان مثال می‌گوید من کمی سالاد می‌خواهم با تکه‌ای ماهی که بدون روغن در فر سرخ شده باشد.

کد خبر 217812
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز