سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

دوران بارداری یکی از حساس و مهم‌ترین دورانی است که به‌رغم سختی‌هایش هر مادری آن را با شیرینی به‌عهده می‌گیرد.

سلامت

این حساسیت و اهمیت نیز باعث می‌شود تا به مادران توصیه شود از هر نظر به‌خود توجه کنند و به‌خصوص در نوع و رژیم غذایی خود دقت کافی داشته باشند چراکه کوچک‌ترین اشتباهی و یا اهمالی در این دوره منفی‌ترین اثر‌ها را بر مادر و کودک می‌تواند برجای بگذارد. به همین‌خاطر نیز رژیم غذایی مادران قبل و بعد از زایمان همواره مورد توجه متخصصان و طبیعت درمانگران قرار می‌گیرد. موضوع نسخه طبیعت امروز باید‌ها و نباید‌های تغذیه‌ای مادران در مرحله پس از زایمان است. یکی از نکات مهم درباره رژیم غذایی مادران پس از وضع حمل توجه به این نکته است که اکثرزنان علاقه‌مندند تا پس از زایمان به وزن قبل از بارداری خود برگردند.

از نظر پزشکی اکثر خانم‌ها طی شش ‌ماه بعد از زایمان به وزن قبل از حاملگی خود می‌‌رسند اما از عواملی که بر روند کاهش وزن بعد از زایمان تأثیر دارند: بارداری اول، شیردهی، برگشت زود هنگام به‌کار و... است. اما متخصصان تغذیه بر این نکته توجه دارند که طی شش هفته اول بعد از زایمان، مادران نباید محدودیت انرژی داشته باشند چرا که بدن نیازمند است تا آنچه در زمان تولد نوزاد ازدست رفته است بازیابد و نیاز کودک نیز تأمین شود. از همین رو گفته می‌شود رژیم بعد از زایمان باید با دقت دوران بارداری رعایت شود.

متخصصان می‌گویند خوردن همه مواد مانند حبوبات و دانه‌های مغذی، میوه‌های تازه، سبزیجات و غذاهایی که پروتئین و کلسیم و آهن را به فراوانی فراهم می‌‌کنند در رژیم غذایی پس از زایمان باید مورد توجه قرارگیرد. در این دوران همچنین مادران شیرده باید توجه زیادی به مقدار مایعات مصرفی خود داشته باشند تا جایی که به توصیه دانشکده متخصصین زنان و مامایی آمریکا نوشیدن حداقل هشت تا 12لیوان آب در روز به مادران توصیه می‌شود.

مادران باید در این دوران نسبت به مصرف غذاهای آلرژی‌زا مانند مواد کافئین دار دقت کافی داشته باشند، در این دوران مصرف بعضی از غذاها مانند کلم و شیر گاو نیز باعث قولنج معمولی در نوزاد می‌شود. پس از زایمان همچنین مادران باید همانند دوران بارداری میزان آهن دریافتی خویش را کنترل کنند، و این با یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از آهن جبران‌پذیر است. از دیگر توصیه‌ها به مادران در این دوران برای حفظ سلامت خود و نوزاد‌شان استفاده از یک رژیم غذایی کم‌چرب به همراه ورزش‌های مناسب است.

مصرف مواد غذایی پر از فیبر مانند میوه‌ها و سبزی‌ها از دیگر توصیه‌ها به مادران در دوران شیردهی است. نکته پایانی اینکه مادران شیرده باید یادشان باشد که هرگز برای لاغری و بازگشت به وزن پیش از بارداری به رژیم‌های کم کالری روی نیاورند، زیرا رژیم فوق العاده کم کالری از تأمین مواد مغذی مهم در دوره بارداری به‌خصوص مواد مغذی نظیر کلسیم و آهن ناتوان هستند.

کد خبر 208244
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز