همشهری آنلاین: می‌گویند روزی یک سیب بخورید تا به پزشک نیازی پیدا نکنید. اما اکنون برای بسیاری از افراد در نیویورک پزشکان ممکن است خوردن سیب را تجویز کنند.

fruits

به گزارش ای بی سی نیوز دو بیمارستان در این شهر- مرکز پزشکی لینکلن و بیمارستان هارلم- به یک برنامه ملی در آمریکا به نام "برنامه تجویز میوه و سبزی" (FVRx) پیوسته‌اند.

این بیمارستان‌ها خدمات بهداشتی برای گروهی از خانواده‌های کم‌درآمد نیویورک را فراهم می‌کنند. و به گفته سازمان "ولکام ویو" که این برنامه را سرپرستی می‌کند، بزرگترین مانع در مسیر سلامت بخشیدن به این خانواده‌ها، نبود تغذیه سالم است.

کمک به این خانواه‌ها به شکل "دلارهای سلامت"- کوپن‌هایی یک دلاری برای هر عضو خانواده است. به این ترتیب یک خانواده چهارنفره هر هفته کوپن‌هایی به قیمت 28 دلار دریافت می‌کند که می‌تواند در بازارهای کشاورزان محلی برای خرید میوه و سبزی تازه خرج کند.

این برنامه به طور موفقیت‌آمیزی در دو کلانشهر دیگر آمریکا، از جمله بوستون نیز اجرا شده است.

مسئولان اجرای این برنامه در بوستون می‌گویند این شیوه خانواده‌ها را واداشته است که تغییراتی در رفتارهای بهداشتی خود ایجاد کنند. به گفته آنها خانواده‌های تحت پوشش این برنامه تشویق می‌شوند که در زمان‌های معین شده به درمانگاه‌ها و به طور منظم این کار را ادامه دهند، زیرا می‌دانند که در این صورت کوپن میوه و سبزی هم دریافت می‌کنند، و در نهایت کودکان بیشتری میوه و سبزی می‌خورند.

نیویورک هشتمین ایالتی در آمریکا است که به این طرح پیوسته است. نظرخواهی از خانواده‌های تحت پوشش این طرح نشان می‌دهد، اجرای آن باعث 93 درصد افزایش در مصرف میوه و سبزی بوسیله آنها در سال 2012 شده است. و این افزایش مصرف میوه و سبزی اثرات مثبتی بر سلامت آنها داشته است: در 37.8 درصد کودکان تحت پوشش کاهش نمایه بدنی یا BMI - یعنی کاهش چاقی- رخ داده است.

کارشناسان می‌گویند اجرای این برنامه می‌تواند اثراتی عالی بر سلامت خانواده‌ها داشته باشد، زیرا افزایش مصرف میوه و سبزی با کاهش خطر بیماری قلبی، سرطان، چاقی و حتی مرگ و میر کلی همراهی دارد.

افزایش هزینه‌ها یکی از بزرگترین موانع در افزایش مصرف میوه و سبزی است. اما به گفته این پژوهشگران "اینرسی رفتاری"- گرایش به خوردن چیزهایی که فرد به خورن آنها عادت داشته است- نیز یکی از موانع در افزایش مصرف میوه و سبزی است. آنها می‌گویند تغییر رفتار تغذیه‌ای از جمله خوردن مواد غذایی جدید گاهی برای افراد کار مشکلی است.

کد خبر 225165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز