همشهری آنلاین: صندوق بین‎المللی پول اعتراف کرده است که در اعطای وام به یونان و کمک به این کشور برای نجات از بحران بدهی، اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.

به گزارش شبکه پرس تی وی به نقل از خبرگزاری فرانسه، صندوق بین‎المللی پول در جریان گزارش داخلی خود که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرده است که در آماده‎سازی اولین بسته نجات یونان «اشتباهات قابل ملاحظه‎ای» صورت گرفته و باعث شده است که بسته نجات دوم که بزرگ‎تر و بیشتر از بسته نجات اول بوده نیز تحمیل شود.

این سازمان بین‎المللی که مقر آن در واشنگتن قرار دارد در ادامه خاطرنشان کرده است که صندوق زیان‎هایی را که ریاضت مالی در جریان اولین بسته نجات در سال ۲۰۱۰ بر اقتصاد یونان بر جا گذاشته، دست کم گرفته بود.

تروئیکای متشکل از صندوق بین‎المللی پول، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا در ماه می سال ۲۰۱۰ میلادی بسته نجاتی معادل ۱۱۰ میلیارد یورو (۱۴۵ میلیارد دلار) را در اختیار یونان قرار داد.

تروئیکای وام دهندگان به یونان بسته نجات دیگری معادل ۱۳۰ میلیارد یورو (۱۷۰ میلیارد دلار) را در فوریه ۲۰۱۲ برای اعطا به یونان مورد تصویب قرار داد.

بر اساس این گزارش، شرکای تروئیکای وام دهندگان در این مسیر با مشکلاتی همانند مشکل هماهنگی و برخورداری از سطح متفاوت متخصصان و اهداف تعریف شده برای خود، مواجه بودند.

در گزارش صندوق آمده است: «با در نظر گرفتن خطر سرایت بحران (به کشورهای دیگر)، حتی اگر بودجه در نظر گرفته شده در خصوص بی ضرر بودن بدهی دچار اشتباه شد ولی با این حال این برنامه ضروری به نظر می‎رسید.»

صندوق بین‎المللی در گزارش خود در عین حال افزود: « با این وجود اشتباهات قابل ملاحظه‎ای نیز در این مسیر انجام شد از جمله اعتماد بازار احیا نشد، سیستم بانکی ۳۰ درصد از ودیعه‎های خود را از دست داد و اقتصاد با رکودی به مراتب بیشتر از آن‎چه که تصور می‎شد مواجه شد و میزان بی‎کاری نیز به شدت افزایش یافت.»

کشور یونان در مرکز بحران بدهی منطقه یورو قرار دارد و ششمین سال رکود پی در پی خود را تجربه می‎کند و این درحالی است که اتخاذ سیاست‎های ریاضتی شدید از جانب دولت‎مردان این کشور، ده‎ها هزار نفر از شهروندان یونانی را بی‎کار کرده است.

میزان بی‎کاری در یونان ۲۷ درصد است و فعالیت اقتصادی در این کشور در مقایسه با سطح آن در ۵ سال گذشته، همچنان پایین مانده است.

کد خبر 217616
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز