چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

به‌دنبال درج گزارشی تحت عنوان حکایت کمبود امکانات هنرستان‌ها در همشهری 25 اردیبهشت امسال، مرکز اطلاع‌رسانی ‌ و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی به شرح زیر ارسال کرده است.

عطف به مطلب مندرج در آن روزنامه مورخ 92.2.25 با عنوان «حکایت کمبود امکانات هنرستان‌ها» موارد ذیل را به اطلاع می‌رساند: همانگونه که مستحضرید، توسعه متوازن کمی و کیفی رشته‌ها ازجمله اساسی‌ترین فعالیت‌های این وزارتخانه محسوب می‌شود و هر ساله جلسات متعددی در این خصوص با حضور روسای ادارات آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش برگزار می‌کند که براساس آن، ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها موظف‌اند رشته‌های فنی و مهارتی را متناسب با آمایش سرزمین، نیاز بازار کار و جامعه به طرق مختلف مانند احداث هنرستان‌های مستقل و ضمیمه، نمونه دولتی و... توسعه دهند و رشته‌هایی را که بازار کار آنها اشباع شده است،

منحل نموده و به جای آنها رشته‌های جدید مورد نیاز را راه‌اندازی نمایند. در این خصوص با تشکیل کمیته تجهیزات فنی و حرفه‌ای و کاردانش در استان‌ها نسبت به اخذ سهم 20درصدی بودجه تجهیزاتی و عمرانی به نحو مقتضی اقدام شده است؛ به‌طوری که هزینه‌کرد این اعتبارات به خرید تجهیزات سرمایه‌ای کارگاهی و آزمایشگاهی هنرستان‌ها به‌صورت متمرکز اختصاص یافته است.

شایان ذکر است بخشی از اعتبارات متمرکز این وزارتخانه نیز به‌منظور رفع برخی نیازهای تجهیزاتی هنرستان‌ها به‌ویژه در رشته‌های جدید توزیع شده است. همچنین در راستای اجرایی شدن بند(8) امور فرهنگی سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد تحول در حوزه مهارت نظام آموزش و پرورش، در لایحه بودجه سال1392، اعتباری خاص برای تأمین تجهیزات هنرستانی درنظر گرفته شده است.

به علاوه سهم هنرستان‌های کشور از کل 20درصد اعتبارات عمرانی اداره کل نوسازی، ‌توسعه و تجهیز مدارس 10درصد است. قابل ذکر است مبلغ 150میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات متمرکز جهت کمک به آموزش‌های علمی تخصیص یافته است. در بخش دیگری از مطلب مندرج در این روزنامه به موضوع اجبار کردن دانش‌آموزان سال اول قبولی شهریور برای ورود به هنرستان‌ها اشاره شده است. در این خصوص لازم به ذکر است چنانچه دانش‌آموزان براساس ضوابط هدایت تحصیلی، شرایط ورود به رشته‌های مورد نظر خود را کسب کنند، می‌توانند در آن رشته‌ها ادامه تحصیل دهند و الزامی برای ثبت‌نام در هنرستان ندارند.

توضیح همشهری:

همانطور که در گزارش همشهری آمده بود امکانات، هنرستان‌ها نسبت به تعداد هنرجویان کم و قابل مقایسه نیست، معاون آموزش متوسطه وزیر نیز به آن اذعان کرده و در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بیشترین نگرانی برای سال تحصیلی جدید کمبود تجهیزات است. کمبود تجهیزات موضوعی نیست که بتوان آن را انکار کرد و با وجود اینکه سال89 سال تجهیز هنرستان‌ها نامگذاری شده و قرار بود همه هنرستان‌های کشور تجهیز شود اما این مهم تفاق نیفتاد و گزارشی از ستاد تجهیر هنرستان‌ها که دست بر قضا ریاست آن برعهده معاون آموزشی وزیر بود تا‌کنون منتشر نشده است.

با وجود چند برابر شدن بودجه آموزش و پرورش بنا به گفته معاون اول رئیس‌جمهور در مقایسه با دولت‌های گذشته، ولی مشکلات هنرستان‌ها رفع نشده است. همچنین توسعه کمی هنرستان‌ها متوازن به توسعه کیفی نبوده و اختصاص بودجه‌های هنگفت نیز مشکل گشا نبوده است.در باره اجبار دانش‌آموزان سال اول دبیرستان، قبولی شهریور به ادامه تحصیل در هنرستان‌ها این موضوع شهریور سال تحصیلی گذشته به وضوح به‌ویژه درتهران مشاهده شد که پس از انعکاس آن در همشهری به‌طور موقت حل شد و مسئولان آموزش و پرورش آن را رد نکردند و ثبت‌نام دانش‌آموزان سال اول قبولی شهریور در دبیرستان‌ها‌ با ارائه نامه از ستاد ثبت‌نام انجام شد.

کد خبر 217528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز