گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: دغدغه پدران و مادران برای ثبت‌نام فرزندان‌شان این روزها بیشتر شده، امسال دبستان‌ها به 2دسته تقسیم شده‌اند، 3سال اول و 3سال دوم؛ همچنین برای پایه اول دبستان حتی دولتی‌های عادی هم پیش‌ثبت‌نام می‌کنند، دوره راهنمایی و دبیرستان هم مشکلات خاص خود را دارند.

هم‌اکنون مدیران برخی دبستان‌ها با توجه به توصیه آموزش و پرورش در تلاش هستند تا به هر نحو ممکن دبستان‌ها و دانش‌آموزان را به 2دسته تقسیم کنند، دانش‌آموزان پایه‌های اول، دوم و سوم در یک دبستان و دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم هم در دبستان دیگری درس بخوانند. همین امر موجب شده تا دبستان‌ها نابسامان شوند، مادران و پدران اغلب دانش‌آموزان از این وضعیت ناراضی هستند، زیرا فرزندشان باید به مدرسه‌‌ای برود که با خانه آنها بعد مسافت بیشتری دارد، اگر خانواده‌ای دارای 2فرزند اول و چهارم دبستان باشند، نمی‌توانند در کنار هم درس بخوانند و باید در 2دبستان جداگانه تحصیل کنند.

این موضوع در مناطق دارای تراکم دانش‌آموزی قدری پیچیده‌تر است، دانش‌آموزان پایه‌های اول، دوم و سوم باید در یک شفیت و دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در شیفت بعدی به مدرسه بروند که به گفته وزیر آموزش و پرورش درس خواندن دانش‌آموزان در شیفت بعدازظهر ظلم به آنهاست.پدر یکی از دانش‌آموزان در این‌باره به همشهری گفت: پسرم سال تحصیلی آینده به پایه چهارم دبستان می‌رود ولی مسئولان دبستان. . . اعلام کرده‌اند از پایه چهارم تا ششم باید شیفت عصر به مدرسه بیایند، نوبت عصر مدارس به‌ویژه در روزهای پاییز و زمستان که هوا زودتر تاریک می‌شود برای خانواده‌ها توأم با نگرانی است.

همچنین بحث اجرای نظام درسی نیز سال گذشته مطرح شد که براساس آن دانش‌آموزان ابتدایی هر 3پایه تحصیلی دوره 6ساله دبستان را با یک معلم می‌گذرانند و دانش‌آموز و معلم 3سال اول، دوم و سوم یا اینکه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی با هم خواهند بود. آن طور که شنیده شده این موضوع نیز مدنظر است و احتمال اجرای آن در برخی دبستان‌ها وجود دارد، البته کمبود معلم و فضای آموزشی سال تحصیلی 92-91مشکلاتی به‌دنبال داشت که آموزش و پرورش با تمام توان سعی کرد آن را
به نوعی پشت سر بگذارد و هیچ کلاس درسی خالی نباشد و به کیفیت چندان توجهی نشد.

پیش‌ثبت‌نام اولی‌ها

پیش‌ثبت‌نام ورودی‌های جدید موضوعی است که چند سال پیش مدارس غیردولتی مبدع آن بودند و برای بازار‌گرمی سعی می‌کردند صف کاذب ایجاد کنند، افزون بر نوآموز یا دانش‌آموز، از پدر و مادر هم دعوت به حضور در مدرسه یا مصاحبه می‌کردند و در نهایت گفته می‌شد که پس از آسمان و ریسمان‌بافتن پیشنهاد پیش ثبت‌نام را مطرح می‌کنند و... امسال این موضوع افزون بر مدارس غیردولتی، در مدارس عادی دولتی و هیأت امنایی هم به وضوح قابل مشاهده است و البته از اوایل اردیبهشت‌ماه جاری شده است و مدیران برخی مدارس با چراغ سبز مسئولان آموزش و پرورش برای پدران و مادران دانش‌آموزان به‌صورت غیررسمی شروطی نیز اعلام کرده‌اند.

این موضوع زمانی وجهه قانونی‌تری می‌یابد که معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس می‌توانند پیش ثبت‌نام کلاس اولی‌ها را از ابتدای خردادماه آغاز کنند اعلام کرد: برای میان‌پایه‌ها نیز امکان پیش‌ثبت‌نام وجود دارد، اما ثبت‌‌نام رسمی در مدارس برای سال تحصیلی جدید از 15خردادماه آغاز خواهد شد.

فاطمه قربان درباره ثبت‌نام ورودی‌های اول ابتدایی به مدارس به ایسنا گفت: برخی از مدارس فرم‌های پیش ثبت‌نام را در اختیار اولیا قرار می‌دهند و این امکان برای خانواده‌ها فراهم شده است، اما ثبت‌نام قطعی از 15خردادماه آغاز می‌شود.وی با بیان اینکه برای ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس اول، گواهی پایگاه سنجش سلامت دانش‌آموزان مورد نیاز است، ادامه داد:

خانواده‌ها می‌توانند از اول خردادماه برای پیش‌ثبت‌نام و از 15خردادماه برای ثبت‌نام قطعی فرزندان خود براساس کروکی محل سکونتشان به مدارس مراجعه کنند. جالب اینکه موضوع پیش‌ثبت‌نام را مسئولی علنی می‌کند و به آن جنبه قانونی می‌بخشد که باید با هرگونه تخلف برخورد کند و بر اجرای دقیق قوانین و مقررات تأکید کند. نکته مهم‌تر اینکه معاون وزیر آموزش و پرورش به جای دادن آرامش به پدران و مادران دانش‌آموزان از آنها می‌خواهد که زودتر ثبت‌نام کنند و ثبت‌نام فرزندان خود را به روزهای پایانی موکول نکنند. قربان تأکید کرد: از ابتدای خردادماه ثبت‌نام کلاس اولی‌ها و میان پایه‌ها به‌صورت پیش‌ثبت‌نام و از نیمه خرداد به‌صورت قطعی در سراسر کشور انجام می‌شود، لذا خانواده‌ها ثبت‌نام را به روزهای پایانی موکول نکنند.

اخذ تعهد ممنوع

در همین حال، چند روز پیش مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ثبت‌نام مشروط دانش‌آموزان در مدارس ممنوع است، گفت: تعهد اخذ وجه در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان نیز ممنوع است. قاسم مستقیم با تأکید بر اینکه ثبت‌نام‌ دانش‌آموزان در مدارس از ۱۵ خرداد‌ماه آغاز می‌شود، اظهار داشت:

دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان به آموزش و پرورش همه استان‌ها ابلاغ شده است. به هر روی با توجه به افزایش شهریه مدارس غیردولتی با وجود اینکه مسئولان اعلام کرده‌اند تا پیش از تعیین شهریه جدید مدارس حق افزایش شهریه ندارند و روند رو به رشد تبدیل مدارس عادی دولتی به دولتی شهریه‌ای(استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، هیأت امنایی و شاهد) دغدغه مادران و پدران برای یافتن مدرسه مناسب برای فرزندانشان به یک کابوس مبدل شده است.

هر چند مدارس عادی دولتی نیز از پدران و مادران دانش‌آموزان به عناوین مختلف پول دریافت می‌کنند، البته طی یک سال گذشته وزارت آموزش و پرورش سرانه به مدارس عادی دولتی پرداخت نکرده است و این امر موجب شده تا مدیران برای حل مشکلات مالی مدارس ناچار دست به دامان خانواده‌ها شوند. مسئولان وزارت آموزش و پرورش به این هم اکتفا نکرده‌اند و برای هوشمندسازی مدارس به پدران و مادران دانش‌آموزان فشار می‌آورند و بدون پرداخت یک ریال از سوی دولت توقع دارند مردم مدارس را از جیب خودشان هوشمندسازی کنند.

کد خبر 214786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز